مالیات تراکنش بانکی

نکاتی در مورد مالیات تراکنش بانکی و مقدار تراکنش معاف از مالیات

خلاصه از نکاتی در مورد مالیات تراکنش بانکی و مقدار تراکنش معاف از مالیات

نکاتی در مورد مالیات تراکنش بانکی و مقدار تراکنش معاف از مالیات

82 / 100

آیا تاکنون چیزی در رابطه با مالیات تراکنش بانکی شنیده اید. یکی از روش های تامین هزینه های عموی در هرکشوری بر اساس اخذ مالیات بر درآمد می باشد. همیشه افرادی در این میان وجود دارد که اقدام به فرار یا سرپیچی های مالیاتی می کنند. از این رو دولت برای جبران فرارهای مالیاتی و جلوگیری از آن قوانینی را وضع می کند. یکی از این قوانین مالیات تراکنش بانکی می باشد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع همراه ما باشید.

 

مالیات تراکنش بانکی چیست؟

تراکنش های بانکی معمولا به یک مجموعه از دستورات و عملیات هایی اطلاق می شود که در سیستم اطلاعاتی و پایگاه داده به صورت یکپارچه اعمال می شود. این تراکنش ها زمانی که بر روی حساب شخصی افراد حقوقی و حقیقی انجام می گیرد به عنوان تراکنش بانکی شناخته می شود.

تراکنش های بانکی معمولا این قابلیت را دارند که به شکل کاملا الکترونیکی ثبت می شود این فرایندها در سیستم های بانکی دارای سابقه هستند. تراکنش های بانکی شامل فعالیات هایی مانند پرداخت، انتقال وجه، واریز، پرداخت قبوض بانکی و … می شود. تراکنش های بانکی در برخی موارد برای افراد درآمدهایی را به دنبال دارد. بنابراین مشمول مالیات تراکنش بانکی قرار می گیرد. مودیان موظف هستند در این موارد مالیات مورد نظر را پرداخت کنند در غیر این صورت حکم فرار مالیاتی را دارد.

 

مالیات بر تراکنش مالی

برای محاسبه ی صحیح مالیات تراکنش بانکی افراد باید حساب های شخصی خود را که ارتباطی با کسب و کار ندارند جدا کرده تا این حساب ها مشمول مالیات نشوند. افراد باید نسبت به جداسازی حساب های تجاری خود اقدامات لازم را انجام دهند سپس حساب تجاری مربوط به کسب و کار را معرفی نمایند. حساب معرفی شده بر اساس قانون های مالیاتی برای تراکنش های درآمدی مشمول مالیات می شود.

در حالت کلی باید بگوییم هر نوع تراکنش درآمدی که در حساب های مربوط به تجارت ثبت و ضبط می گردد شامل مالیات می شود. نکته ای که در رابطه با مالیات تراکنش بانکی وجود دارد در برخی موارد این موضوع هم شامل معافیت های مالیاتی می شود. در ادامه قصد داریم مواردی را که تراکنش های بانکی شامل معافیت های مالیاتی می شوند را توضیح دهیم.

مالیات های تراکنش مالی

مشمولین مالیات گردش‌های بانکی و حساب‌های بانکی

افراد مختلف بر اساس شرایط و نیازهایی که به شکل روزمره دارند برای خرید مایحتاج روزانه ی خود، فروش خدمات یا کالاها همچنین نقل و انتقالات اقدام به افتتاح حساب بانکی در بانک های گوناگون می نمایند. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است، تنها تراکنش هایی مشمول مالیات تراکنش بانکی می شوند که در دسته تراکنش های درآمدی قرار داشته باشند. در این موقعیت نیز تراکنش ها باید در حساب تجاری یا مربوط به کسب و کار فرد انجام گرفته باشد.

همانطور که قبلا اشاره کردیم زمانی که نوع حساب مشخص می شود، تراکنش های درآمدی زمانی که کسب و کار افراد در دسته ی مشاغل معاف از مالیات قرار نگیرد و در کنار آن صاحب حساب اقدامی نسبت به پرداخت مالیات بر درآمد خود انجام نداده باشد، در انتها معافیت مربوط به سقف گردش حساب را رد کرده در این موقعیت است که حساب بانکی و گردش حساب بانکی مشمول مالیات تراکنش بانکی می گردد.

 

تراکنش بانکی مشکوک

در بین تراکنش هایی که روزانه در سراسر دنیا صورت می گیرد، در برخی موارد تراکنش هایی وجود دارد که از آن ها به عنوان تراکنش های مشکوک یاد می کنند. در ادامه تراکنش های بانکی را که با عنوان ترامنش های مشکوک می شناسند معرفی می کنیم.

  • تراکنش های بانکی که مبدا و منشائ آن ها مشخص نیست و فاقد امکان پیگیری می باشد.
  • ترامنش هایی که بر اساس مستنداتی قانونی و معتبر انجام نگرفته باشد.
  • زمانی که تراکنش ها مالی بر اساس منشاء پل شویی یا بر اساس فرار مالیاتی باشد شامل مالیات تراکنش بانکی می باشد.
  • تراکنش های که به حساب های تفکیک شده مربوط می شود حساب های شخصی و تجاری می شود به وسیله ی صاحبان کسب و کار انجام نگرفته باشد.

تراکنش های بانکی که معاف از مالیات می شود

همانطور که مالیات تراکنش بانکی شامل مالیات می شوند و افراد موظف به پرداخت ان ها هستند. باید به این موضوع توجه داشته باشید که همه تراکنش های مالی شامل مالیات نمی باشند. تراکنش های مالی که معاف از مالیات می باشند به شرح زیر می باشند:

  • زمانی که تراکنش های مالی بر اساس ماهیت درآمدی که در محاسبه مالیات در سال های مورد نظر به صورت محسبه در آمده باشد.
  • برخی دیگر از تراکنش های بانکی که بر اساس ماهیت درآمدی انجام می گیرند که با نرخ صفر یا مشمول معافیت مالیاتی می باشند. این موارد شامل درآمدهای حاصل از ارثیه، نذر، کشاورزی و وقف می باشد.
  • تراکنش هایی که بر اساس ماهیت غیردرآمدی انجام می گیرند.

افرادی که دارای تراکنش های بانکی هستند که مشمول مالیات تراکنش بانکی می شود برای محاسبه ی این موضوع باید بر اساس دستورات سازمان امور مالیاتی عمل کنند. این روند بر مبنای قانون 131 قانون مالیات های مستقیم انجام می گیرد. میزان این مالیات برای شرایط مختلف متفاوت می باشد. در ادامه به میزان مالیات تراکنش بانکی در موارد مختلف اشاره خواهیم کرد:

  • درآمدهایی که تاسقف 500 میلیون ریال هستند 15 درصد باید مالیات بپردازند.
  • درآمدهایی که بیش از 500 میلیون ریال و تا یک میلیارد ریال هستند موظف به پرداخت 20 درصد می باشند.
  • برای درآمدهایی که بیشتر از این میزان باشد باید 25 درصد مالیات پرداخت کنند.

تراکنش های بانکی که معاف از مالیات می شود

سخن پایانی

همانطور که می دانید برای اینکه مالیات تراکنش بانکی به شیوه ی صحیح مورد محاسبه قرار بگیرد، باید تفکیک حساب های تجاری و شخصی صورت بگیرد. برای انجام این فرایند لازم است افراد نهایت دقت را داشته باشند و حساب های شخصی را از حساب های تجاری تفکیک نمایند تا مشمول مالیات نشوند. با توجه به اینکه فرارهای مالیاتی جرم سنگینی دارند بهتر است در هنگام پرداختن به این امور از افراد متخصص و آگاه کمک های لازم را بگیرید. گروه هخامنش به عنوان یکی از فعالان در این عرضه به شما کمک می کند تا به بهترین وجه ممکن به این امر بپردازید.

 

 

 

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *