نرخ مالیات بر ارزش افزوده سیگار و دخانیات

نرخ مالیات بر ارزش افزوده سیگار و دخانیات

خلاصه از نرخ مالیات بر ارزش افزوده سیگار و دخانیات

نرخ مالیات بر ارزش افزوده سیگار و دخانیات

78 / 100

برای بررسی نرخ مالیات بر ارزش افزوده سیگار و دخانیات بایستی به بند (ف) تبصره شش قانون بودجه سال 1400 کل کشور نگاهی بی اندازیم. بنابر این بند و قانون تمامی تولید کنندگان و وارد کنندگان این قبیل از کالاها (سیگار، توتون و تنباکو‌) باید مالیات بپردازند. علاوه بر این ها باید اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را به دولت تسلیم نمایند و به موضوع ماده 73 قانون‌ برنامه ششم توسعه توجه کنند.

ما در طول این مطلب از خود در هخامنش به بررسی مالیات اعمالی برروی سیگار و تأثیر آن برروی میزان مصرف افراد می پردازیم. پس شما می توانید، برای کسبِ اطلاعاتِ بیشتر در این زمینه با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

با انواع مالیات های غیر مستقیم آشنا شوید!

مسئولیت پرداخت این نوع از مالیات ها به نهاد یا فردی دیگر تعلق می گیرد. به عبارتی این نوع از مالیات ها به نفع دولت جمع خواهد شد. جالب است، بدانید؛ در مالیات غیر مستقیم هزینه برروی مصرف و فروش کالا یا خدمات پیاده سازی می شود. مالیات غیر مستقیم در کشور ما دارای سه نوع است. آنها نیز عبارت اند، از‌‌؛

  • مالیات بر مصرف کالا
  • مالیات بر ارزش افزوده
  • حقوق و عوارض گمرکی

در بررسی نرخ مالیات بر ارزش افزوده سیگار و دخانیات باید بگوییم؛ یکی از انواع مالیات های اعمالی برروی سیگار و دخانیات مالیات بر ارزش افزوده است. آیا می دانید، مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ در واقع نوعی از مالیات ها محسوب می شود، که خريداران سیگار و دخانیات بایستی آن را بدهند.

 

با انواع مالیات های غیر مستقیم آشنا شوید!

مالیات بر ارزش افزوده سیگار چه تأثیری بر میزان مصرف افراد می گذارد‌!

به دور از نرخ مالیات بر ارزش افزوده سیگار و دخانیات بایستی تأثیر آن برروی میزان مصرف افراد بررسی بشود. شاید که مهم ترین هدف دولت از افزایش نرخ مالیات برروی سیگار و دخانیات کنترل مقدار مصرف افراد باشد. همانطور که شما هم می دانید، مصرف سیگار به غیر از ضرر هیچ سودی ندارد! در واقع با وضع مالیات مقدار تقاضا، عرضه و خرید محصولات این چنینی کم خواهد شد.

ولی اینگونه عمل نمی کند‌! ولی چرا‌؟ در واقع افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده سیگار و دخانیات نتیجه ای کاملاً برعکس برجای می گذارد، که ما در قسمت زیر بدان می پردازیم. پس لطفاً همچنان با ما در ادامه این مطلب از هخامنش همراه باشید.

صدور فاکتور رسمی

افزایش مالیات و تأثیر آن برروی خرید افراد

افزایش مالیات به دو صورت برروی افراد تأثیر خواهد گذاشت. ما در قسمت زیر به این دو حالت تأثیرگذاری می پردازیم؛

·         اثر درآمدی افزایش مالیات

زمانی که نرخ مالیات بر ارزش افزوده سیگار و دخانیات افزایش می یابد، فردِ احساسِ عدم توانِ مالی جهت خرید را خواهد داشت. سپس از آن نوع سیگار کمتر از قبل خرید خواهد کرد!

·         اثر جانشینی افزایش مالیات

مثلاً فرد مورد نظر نوعِ خاصی سیگار را مورد استفاده قرار می دهد. زمانی که توانِ خرید آن نوعِ از سیگار را نداشته باشد، یک نوعِ ارزان قیمت تر و با کیفیت پایین تر را برای خرید انتخاب می کند. بدین هنگام قطعاً شما به سلامتی خود آسیب جبران ناپذیری وارد خواهید کرد.

انواع مالیات وارده بر سیگار و دخانیات

ما در این قسمت برای درک بهتر نرخ مالیات بر ارزش افزوده سیگار و دخانیات هر دو نوعِ مالیات برای دخانیات را بازگو می کنیم.

انواع مالیات وارده بر سیگار و دخانیات

·         مالیات بر ارزش افزوده

چون دیگر کالاها این نوع از مالیات از سیگار و دخانیات اخذ خواهد شد.

·         مالیات خاص بر سیگار و دخانیات

مالیات خاص به دو حالت است. یکی از این نوعِ مالیات ها به صورت ثابت برروی هر پاکت سیگار اعمال خواهد شد. دیگری بستگی به ارزش آن محصول دخانی خواهد داشت. حال اگر که سیگار استعمالی شما وارداتی باشد، مالیات بر واردات برروی آن سیگار اعمال می شود. هم اکنون بیشتر کشورها برروی سیگار مالیات وضع می کنند! معمولاً هم مالیات این دَست از کشورها برروی محصولات دخانی بیشتر از پنجاه درصد قیمت سیگار می باشد.

 

میزان مالیات سیگار و دخانیات چقدر است!

ما در این قسمت از مطلب خود ضمن بررسی نرخ مالیات بر ارزش افزوده سیگار و دخانیات با شما در ارتباط با دیگر مالیات های اعمالی برروی این محصولات صحبت می کنیم. برای بررسی این موضوع باید به بند (ف) تبصره شش بودجه سالِ 1400 کل کشور نگاهی بی اندازیم. تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان سیگار مکلّف به پرداخت مالیات خواهند بود.

علاوه بر این ها لازم است، در پایان هر دوره مالیاتی نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده سیگار و دخانیات مبادرت ورزند. همچنین اظهارنامه مالیاتی موضوع ماده 73 قانون‌ برنامه ششم توسعه را بایستی به صورت کامل پرداخت بنماید.

در اجرای ماده (۷۳) قانون برنامه ششم توسعه، از ابتدای سال ۱۴۰۰ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ دویست و پنجاه (۲۵۰) ریال، تولید داخل با نشان (برند) بین‌المللی مبلغ پانصد (۵۰۰) ریال، هر نخ سیگار وارداتی مبلغ یک‌هزار و پانصد (۱۵۰۰) ریال و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی سی و سه هزار (۳۳.۰۰۰) ریال به عنوان مالیات و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی وارداتی یکصد هزار (۱۰۰.۰۰۰) ریال به عنوان حقوق ورودی اضافه می‌ گردد.

ما در این قسمت نرخ مالیات بر ارزش افزوده سیگار و دخانیات را می گوییم؛

  1. بهای فروش به ازای هر نخ سیگار تولید داخل با آرم و برند ایرانی شامل 12% نرخ مالیات بر ارزش افزوده است.
  2. بهای فروش به ازای هر نخ سیگار تولید داخل با آرم و برند بین المللی شامل 12% نرخ مالیات بر ارزش افزوده است.
  3. بهای فروش به ازای هر نخ سیگار وارداتی با آرم و برند خارجی شامل 12% نرخ مالیات بر ارزش افزوده است.
  4. بهای فروش به ازای هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی شامل 12% نرخ مالیات بر ارزش افزوده است.
  5. بهای فروش به ازای هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی وارداتی ‌شامل 12% نرخ مالیات بر ارزش افزوده است.

میزان مالیات سیگار و دخانیات چقدر است!

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این مطلب از خود با شما درباره نرخ مالیات بر ارزش افزوده سیگار و دخانیات صحبت کردیم. همانطور که خواندید، نرخ این مالیات بر سیگار 12% درصد بوده و از مصرف کنندگان دریافت خواهد شد. البته مالیات هایی دیگر چون مالیات بر واردات هم برروی سیگار و سایر دخانیات وارد می شود! که این نوعِ از مالیات در تمامی کشورها به اجراء می رسد.

اميدواريم که اطلاعات ارائه شده در طول این نوشتار از هخامنش برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. البته شما عزیزان در صورت وجودِ سؤالات بیشتر می توانید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *