نحوه محاسبه مالیات مشاغل خودرویی پرداخت آن

نحوه محاسبه مالیات مشاغل خودرویی پرداخت آن

خلاصه از نحوه محاسبه مالیات مشاغل خودرویی پرداخت آن

نحوه محاسبه مالیات مشاغل خودرویی پرداخت آن

78 / 100

یکی از انواع مالیات های مستقیم که از همه ی افرادی که به نحوی از خودروهای خود کسب درآمد می کنند، دریافت می شود مالیات مشاغل خودرویی می باشد. معمولا اکثر مالکان خودرو از نحوه محاسبه مالیات مشاغل خودرویی پرداخت آن اطلاعی ندارند. بنابراین تصمیم داریم در این مطلب به این موضوع بپردازیم. اولین سوالی که در این زمینه مطرح می شود، دلیل پرداخت این نوع مالیات است؟ در ادامه قصد داریم موارد مهمی را که در این زمینه وجود دارد، مورد بحث و بررسی قرار دهیم. برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.

مالیات مشاغل خودرویی چیست؟

در ادامه موضوع نحوه محاسبه مالیات مشاغل خودرویی باید به این نکته اشاره کنیم، که بر اساس ماده 93 قانون م.م همه ی درآمدهایی که توسط اشخاص حقوقی به وسیله مشارکت مدنی یا مشاغل آزاد که در ایران کسب می شود، تحت قانون مالیات بر درآمد مشاغل قرار می گیرد. بر اساس این قانون همه کسانی که به مشاغل خودرویی اشتغال دارند و از طریق آن کسب درآمد می کنند، موظف به پرداخت مالیات می باشند. در ادامه به برخی از این مشاغل اشاره خواهیم کرد.

  • مالکان خودرو های باری
  • مالکان وسایل نقلیه مسافربری، حمل و نقل عمومی، تاکسی ها
  • صاحبان ماشین آلات راهسازی و صنعتی

نکته ی مهمی که در نحوه محاسبه مالیات مشاغل خودرویی باید به آن اشاره کنیم، این است که مالیات مربوط به مشاغل خودرویی با مالیاتی که برای اتومبیل های میلیاردی در نظر می گیرند، همچنین مالیات های مربوط به نقل و انتقال خودرو تفاوت دارد. از دیدگاه دیگر می توانیم تفاوت مالیات انواع خودرو را به شکل مختصر بیان کنیم.

مالیاتی که برای اتومبیل های میلیاردی در نظر گرفته می شود، معمولا به آن مالیات بر خودروهای گرانقیمت می گویند.

یکی دیگر از انواع مالیات که در ادامه نحوه محاسبه مالیات مشاغل خودرویی به آن اشاره خواهیم کرد، مالیاتی است که بر نقل و انتقال خودرو قرار می دهند. این مالیات در زمان خرید و فروش خودرو انجام می شود.

مالیاتی که برای مشاغل اشتغال به خودرو دریافت می شود، این مالیات به صورت درآمد حاصل از اشتغال خودرو دریافت می شود.

چه کسانی مشمول مالیات مشاغل خودرویی نیستند؟

در ادامه نحوه محاسبه مالیات مشاغل خودرویی باید به این نکته توجه داشته باشید، مالیاتی که برای مشاغل های خودرویی وجود دارد، مشمول مالکانی می شود، که فعالیت های آن ها به صورت انحصاری با استفاده از جا به جایی بار، حمل و نقل مسافر و دیگر فعالیت هایی که با استفاده از ماشین آلات، وسایل نقلیه انجام می گیرد است. اما مالکان خودروهایی مانند وانت و نظیر آن که با وسیله ی نقلیه خود به فعالیت هایی مانند فروش تره بار، اجناس و …. می پردازند، مشمول مالیات و دستورالعمل های مربوط به خودرو نمی باشند.

در ادامه نحوه محاسبه مالیات مشاغل خودرویی باید بگوییم، که این افراد به عنوان شخص حقیقی صاحب کسب و کار، موظف هستند که در نظام مالیاتی ثبت نام کنند، در این موقعیت صاحبان خودرو های این چنینی مکاف به انجام تکالیف قانونی مربوطه برحسب مورد خواهند بود.

 

چه کسانی مشمول مالیات مشاغل خودرویی نیستند؟

عوامل موثر در تعیین مالیات مشاغل خودرویی

عوامل مختلفی وجود دارد که بر روی نحوه محاسبه مالیات مشاغل خودرویی تاثیر می گذارند. این عوامبل شامل:

  • نوع و مدل خودروها
  • سال تولید اتومبیل ها
  • استانی که خودرو در آن استفاده می شود.
  • میزان کارکرد خودروها در طول سال

سازمان مالیاتی با هدف دریافت مالیات به صورت منصفانه، همچنین بر اساس شرایط اقلیمی و جغرافیایی، اقتصادی استانی که خودرو در آن فعالیت دارد، سنجش مالیات مربوط به مشاغل خودرویی را مد نظر قرار می دهد. از دیدگاه دیگر می توانیم درباره نحوه محاسبه مالیات مشاغل خودرویی بگوییم تقسیم بندی استان های کشور بر اساس شاخص های موثر و امکانات از لحاظ فرهنگی، اقتصادی، شرایط اقلیمی و جوی انجام می گیرد. با توجه به این مطلب ساکنان استان های گوناگون بر اساس سطح زندگی و مقدار درآمد عمومی، استهلاک خودروها در استان های مورد نظر انجام می شود. این افراد مالیات را به صورت درصدی می پردازند.

صدور فاکتور رسمی

نحوه پرداخت مالیات مشاغل خودرویی

درباره نحوه محاسبه مالیات مشاغل خودرویی و پرداخت آن باید بگوییم، بر اساس دستورالعمل های است، که مالکان مشاغل خودرویی موظف هستند، برای ثبت نام به سامانه های الکترونیکی مربوط به سازمان مالیاتی مراجعه کنند. سپس جهت تکمیل پرونده اقدامات لازم را انجام دهند. دارندگان مشاغل خودرویی جهت انجام فرایند پرداخت و استعلام مالیات، لازم است از طریق سامانه مایتکس اقدامات لازم را انجام دهند. برای انجام این فرایند مودیان می توانند بعد از انجام فرایند ثبت نام در این سیستم می توانند به قسمت اظهار نامه ها و منابع درآمد مراجعه کرده سپس با انتخاب گزینه اظهارنامه درآمد اقدام به پرداخت و استعلام مالیات خود نمایند.

در برخی موازد این سوال مطرح می شود، که آیا خودروهایی وجود دارند که مشمول قانون معافیت از مالیات قرار بگیرند. در پاسخ این بخش از نحوه محاسبه مالیات مشاغل خودرویی باید بگوییم، افرادی که دارای یک وانت بار یا تاکسی هستند، از پرداخت مالیات اشتغال به خودرو معاف می باشند. در ادامه دیگر خودروها ملزم به پرداخت مالیات می باشند. علاوه بر این موارد خودروهای تولیدی و مونتاژی داخلی، خودروهای شخصی، اتومبیل هایی که به صورت وارداتی به کشور وارد می شوند، از پرداخت مالیات معاف هستند، تا زمانی که از طریق نمایندگان رسمی و سازندگان آن ها به فروش برسند. برای تعیین مالیات مربوط به مشاغل اشتغال به خودرو معیارهایی وجود دارد، که به برخی از آن ها اشاره کردیم.

نحوه پرداخت مالیات مشاغل خودرویی

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به صورت کاملا مختصر به بررسی نحوه محاسبه مالیات مشاغل خودرویی پرداخت آن بپردازیم. با توجه به اینکه موضوعات حقوقی و مالیاتی امور بسیار پیچیده و تخصصی هستند، لازم است پیش از پرداختن به آن اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنید. معمولا پیشنهاد می شود برای پرداختن به این امور از افراد متخصص کمک بگیرید.

می توانید برای انجام مشاوره های لازم در زمینه نحوه محاسبه مالیات مشاغل خودرویی و پرداخت آن، از گروه هخامنش کمک بگیرید. انجام مشاوره های تخصصی در زمینه حقوقی باعث می شود افراد بتوانند روند کار را بدون داشتن دغدغه و نگرانی طی کنند.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *