مالیات مشاغل خدماتی و نحوه محاسبه آن

مالیات مشاغل خدماتی و نحوه محاسبه آن

خلاصه از مالیات مشاغل خدماتی و نحوه محاسبه آن

مالیات مشاغل خدماتی و نحوه محاسبه آن

84 / 100

در ابتدای بحث مالیات مشاغل خدماتی و نحوه محاسبه آن باید مشخص کنیم که مشاغل خدماتی، شامل چه کسب و کارهایی می شود. با پیشرفت جوامع و حرکت آن ها به سمت مدرنیته، برای تامین نیازهای مختلف جوامع و گسترش اقتصادی جوامع، مشاغلی روی کار آمدند که به جای ارائه ی محصولات خدماتی را در اختیار افراد قرار می دهند.

در حقیقت مشاغل خدماتی دارای طیف بسیار وسیعی از فعالیت ها مانند خدمات حرفه ای، مشاوره ای، کسب و کار، حمل و نقل، شخصی، تعمیر و نگهداری و … می باشد. برای آشنایی با نحوه محاسبه مالیات برای این مشاغل با ما همراه باشید.

مالیات مشاغل خدماتی و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

پیش از پاسخ به سوال مالیات مشاغل خدماتی و نحوه محاسبه آن چگونه است؟ باید توجه داشته باشید، که هر شرکت خدماتی باید یک سال مالی مشخص را برای محاسبه ی مالیاتی خود در نظر بگیرد. نحوه محاسبه مالیات برای مشاغل خدماتی به عنوان یک فرایند حیاتی به شمار می رود. این روند به مسائل و تعادل مالی شرکت ها کمک زیادی می کند. معمولا این عملیات توسط حسابداران شرکت های خدماتی انجام می گیرد.

مالیات مشاغل خدماتی و نحوه محاسبه آن باعث می شود تا اطلاعات دقیقی تحت اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد. نکته ی مهمی که در ارتباط با مشاغل خدماتی وجود دارد، این است که این مشاغل اغلب تولیدات فیزیکی ندارند، درآمدی که آن ها کسب می کنند، به وسیله ی ارائه ی خدمات به مراجعان می باشد. حسابداران برای اینکه بتوانند به صورت دقیق به ارزیابی میزان مالیات بپردازند، باید بدهی ها، دارایی ها و افزایش سرمایه محاسبه نمایند.

علاوه براین لازم است، بر اساس قوانین مالیاتی موجود به محاسبه ی نرخ مالیاتی بپردازند. یکی از نکات مهم دیگر که در مالیات مشاغل خدماتی و نحوه محاسبه آن بسیار مهم است، همکاری کردن با دفتر امور سازمان مالیاتی می باشد. زمانی که شرکت های خدماتی در ارائه ی اطلاعات و مدارک مورد نیاز به سازمان امور مالیاتی اهمال کاری کنند، امکان دارد که سازمان امور مالیاتی به صورت علی الراس مالیات شرکت مورد نظر را محاسبه نمایند. این امر باعث ایجاد هزینه های اضافی برای شرکت های مالیاتی خواهد شد.

در مرحله ی بعدی لازم است، که نوع مالکیت شرکت مشخص گردد. بعد از انجام این عملیات اطلاعات از جانب سامانه مودیان تحت اختیار شرکت ها قرار می گیرد. این اطلاعات شامل هزینه ها و ریز درآمدهایی که در سال گذشته وجود داشته، به همراه لیست فعالیت ها و موارد مشابه معین می شود.

 

مالیات مشاغل خدماتی و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

اظهارنامه مالیاتی مشاغل خدماتی چگونه ارائه می‌شود؟

در ادامه موضوع مالیات مشاغل خدماتی و نحوه محاسبه آن باید بدانید شرکت های خدماتی موظفند، مانند دیگر اشخاص حقوقی اظهار نامه مالیاتی خود را ارائه دهند. این اظهارنامه با هدف سنجش مالیات مشاغل از طریق شرکت ها به سازمان امور مالیاتی ارائه می شود، تا از طریق آن به محاسبه ی مالیات مربوط به مشاغل پرداخته شود.

اظهارنامه های مالیاتی مربوط به شرکت های خدماتی، شامل اطلاعات بسیار مهمی مانند مالیات پرداخت شده در سال مالی گذشته، درآمد سالیانه شرکت، هزینه های جاری و دیگر اطلاعات مربوط با وضعیت مالی شرکت ها می باشد. این اطلاعات باید با دقت بسیار زیادی جمع آوری شده پس از تکمیل آن به سازمان امور مالیاتی تحویل داده شود.

برای انجام مالیات مشاغل خدماتی و نحوه محاسبه آن سازمان امور مالیاتی بعد از اینکه اظهارنامه مالیاتی را دریافت کرد، اطلاعاتی را که توسط شرکت ها ارائه شده است، را مورد بررسی قرار می دهد. پس از اینکه فرایند بررسی به اتمام رسید، میزان مالیاتی را که شرکت ملزم به پرداخت آن می باشد، را مشخص می کنند. برای آگاهی شرکت ها از میزان مالیات، سازمان امور مالیاتی مقدار مالیات مشخص شده را به همراه برگه تشخیص برای شرکت ها ارسال می کند.

بر اساس این ابلاغیه اطلاعات مالیاتی به شرکت ها ابلاغ شده، آن ها موظف هستند پس از دریافت مالیات تعیین شده را پرداخت کنند.

در ادامه موضوع مالیات مشاغل خدماتی و نحوه محاسبه آن در صورتی که شرکت های خدماتی در مدت زمان مشخص شده اظهارنامه مایاتی خود را تکمیل و ارائه نکند، یا اطلاعات مورد نیاز را به شکل نادرست ارائه دهند، امکان دارد سازمان امور مالیاتی، مالیات مربوط به شرکت های خدامتی را به شکل علی الراس محاسبه نماید، سپس آن را برای شرکت های مورد نظر ابلاغ کند. در این موارد امکان دارد شرکت ها مشمول مجازات های مالی و کیفری شوند. بنابراین لازم است شرکت ها برای انجام صحیح نحوه محاسبه مالیات مشاغل خدماتی اقدام به ارائه ی اظهارنامه مالیاتی کنند. انجام به موقع این فرایند بسیار ضروری است، تا به این شکل از بروز مشکلات حقوقی و مالی جلوگیری شود.

صدور فاکتور رسمی

کدام مشاغل از پرداخت مالیات معاف هستند

در ادامه ی بحث مالیات مشاغل خدماتی و نحوه محاسبه آن باید به این نکته اشاره کنیم، که برخی از مشاغل و شرکت های خدماتی وجود دارند، که از پرداخت مالیات معاف می باشند. حال این سوال مطرح خواهد شد، که این شرکت ها کدام خدمات را ارائه می دهند. بر اساس قانون مالیاتی جدید، همچنین تحت تاثیر ماده 132 مربوط به قانون مستقیم مالیات، آن دسته از مشاغل خدماتی که مشمول قانون 132 شوند، از پرداختن مالیات معاف می شوند. در غیر این صورت مانند هر مشاغل دیگری ملزم به پرداخت مالیات هستند.

 

کدام مشاغل از پرداخت مالیات معاف هستند

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به شکل مختصر مالیات مشاغل خدماتی و نحوه محاسبه آن را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم امروزه شرکت های خدماتی رشد بسیار زیادی داشته اند. ارائه ی اظهارنامه مالیاتی به شیوه ی صحیح باعث می شود، فرایند مالیات مشاغل خدماتی و نحوه محاسبه آن باید با کمک افراد متخصص در این زمینه انجام بگیرد. در صورتی که این فرایند به درستی انجام نگیرد، امکان دارد شرکت های خدماتی مشمول جریمه های مالی و کیفری شوند.

برای پیشگیری از بروز جرایم می توانید قبل از ارائه ی اطلاعات مربوط به اظهارنامه مالیاتی، اطلعات لازم را کسب کنید. گروه هخامنش به شما این امکان را می دهد، که بتوانید پیش از پرداختن به امر ارائه ی اظهارنامه مالیاتی از مشاوره های تخصصی بهره مند شوید. انجام مشاوره با افراد متخصص به میزان زیادی به سرعت و دقت روند کاری شما کمک خواهد کرد.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *