مالیات شرکت های زیان ده

مالیات شرکت های زیان ده

خلاصه از مالیات شرکت های زیان ده

مالیات شرکت های زیان ده

85 / 100

بسیاری از شرکت‌هایی که تازه تاسیس هستند؛ طی سال‌های اول ممکن است با زیان روبرو شوند. همچنین شرکت‌ها از ابتدای ثبت در سازمان ثبت اسناد دارای پرونده مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور خواهند شد. شرکت‌ها موظف به پرداخت مالیات در پایان هر دوره مالی هستند؛ شرکت‌های زیان ده نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

شرکت‌های تازه تاسیس به دلیل بالاتر بودن سطح هزینه‌ها نسبت به سطح درآمد دچار زیان دهی و ضرر می‌شوند. به همین منظور در نظر داریم که، در این مبحث در رابطه با مالیات شرکت های زیان ده اطلاعاتی را گردآوری کرده و در اختیار شما قرار دهیم.

چه زمانی یک شرکت زیان ده می شود؟

در ابتدای مبحث مالیات شرکت های زیان ده به بررسی مواقع ضرر و زیان دهی یک شرکت می پردازیم. عوامل زیادی در بازار تجارت منجر به کاهش و یا افزایش درآمد یک شرکت می‌شوند. به طور کلی درآمدهای یک شرکت همواره در حال نوسان می‌باشند.

در صورتی که درآمد یک شرکت کاهش یابد و یا متوقف شود و هزینه‌های آن شرکت مدیریت نشوند ممکن است شرکت به سمت زیان ده بودن سوق داده شود. در این صورت مدیریت و مدیریت مالی شرکت باید تمهیداتی برای این موقعیت پیش بگیرند.

موضوع مالیات شرکت های زیان ده یک موضوع مهم است که، در حوزه مالی و مالیات قرار دارد. شرکت هایی که سود نمی‌کنند یا زیان ده می باشند، معمولا به عنوان شرکت های زیان ده شناخته می‌شوند. البته این امر مراحل مختص به خود را، دارا می باشد.

به عبارتی دیگر تعریف شرکت های زیان ده را می توان این گونه بیان کرد که ، شرکت های زیان ده به شرکت هایی اشاره دارد که در سال مالی خود سود نداشته یا زیان داشته اند. سیاست های دولت ها برای شرکت های زیان ده متفاوت هستند.

دولت ها ممکن است برخی سیاست ها را، برای کمک به شرکت های زیان ده اتخاذ کنند. این سیاست ها می توانند شامل کاهش مالیات، ارائه تسهیلات مالی و ارزانی در تسهیلات مالیاتی باشند. در نهایت، توجه به مالیات شرکت های زیان ده اهمیت بسیاری در حوزه مالی دارد.

چه زمانی یک شرکت زیان ده می شود؟
چه زمانی یک شرکت زیان ده می شود؟

نحوه تعیین مالیات شرکت های زیان ده توسط سازمان امور مالیاتی

سازمان امور مالیاتی در هر کشور قوانین و مقررات خاصی برای تعیین مالیات شرکت های زیان ده دارد. در این راستا، این سازمان از معیارها و روش های مختلفی استفاده می کند. البته هر کشور ممکن است معیارها و روش های متفاوتی داشته باشد.

در اکثر موارد برخی ازعوامل ویژه برای تعیین مالیات شرکت های زیان ده مورد توجه قرار می گیرند. این موارد در کشورهای مختلف متفاوت هستند. ولیکن، به طور کلی می توان گفت که مبنای تعیین مالیات این گونه شرکت های زیان ده یکسان و بر اساس موارد ذیل است؛

 

  • مبنای درآمد اولین مورد از این موارد است. برخی کشورها از درآمد واقعی شرکت برای تعیین مالیات استفاده می کنند. این مبنا معمولاً بر اساس صنعت و وضعیت مالی کلی شرکت تعیین می شود.
  • بسیاری از کشورها از سیستم حسابداری دو برابری برای تعیین مالیات استفاده می کنند. این روش به معنای این است که شرکت ها باید درآمدها و هزینه ها را به دو روش متفاوت حساب کنند و سپس مالیات را بر اساس این دو روش محاسبه کنند.
  • برخی دیگر از سازمان های مالیاتی از معیار های خاصی برای تشخیص شرکت های زیان ده استفاده می نمایند. این معیارها شامل نسبت سود به سرمایه گذاری، نسبت فروش به هزینه های تولید یا هر معیار دیگری باشند که، به ارزیابی عملکرد مالی شرکت های زیان ده کمک می کند.

 

هماهنگی با قوانین و مقررات سازمان امور مالیاتی در کشور، منبع اصلی تعیین مالیات شرکت های زیان ده به شمار می رود. بنابراین، برای کسب اطلاعات دقیق تر، به قوانین سازمان أمور مالیاتی پرونده خود و یا با مشاور متخصص در این حوزه همچون مجموعه هخامنش کسب اطلاعات نمایید.

صدور فاکتور رسمی

موارد قبول هزینه های شرکت های زیان ده توسط سازمان مالیاتی

گاهی اوقات شرکت‌ها هزینه‌های اجتناب ناپذیر همچون پرداخت حقوق کارمندان افزایش حقوق کارمندان خرید دستگاه‌ها جهت پیشبرد کار و همچنین پرداخت هزینه‌های تحقیق و پژوهش مختص با شرکت را متحمل می‌شوند که، بیش از درآمدهای شرکت می باشند.

در این صورت سازمان امور مالیاتی با مشاهده و کنترل دفاتر مالیاتی این شرکت و اطمینان از پرداخت هزینه‌ها و همچنین کسب اطمینان از کاهش درآمد نسبت به این هزینه‌ها توسط شرکت کلیه این هزینه‌ها را تایید نموده و زیان ده بودن شرکت ها توسط سازمان امور مالیاتی مورد قبول واقع می‌شود.

در برخی موارد دیگر مالیات شرکت های زیان ده به دلیل برخی از هزینه‌ها مورد تایید سازمان امور مالیاتی واقع نمی‌شود. برای مثال برخی اوقات افراد و شخصیت‌های حقوقی اقدام به دریافت وام‌هایی می‌کنند و پرداخت اقساط این وام‌ها را تحت عنوان هزینه‌های شرکت ثبت می‌کنند.

همچنین اصل مبلغ وام دریافتنی توسط شخصیت‌های حقوقی شرکت صرف هزینه‌هایی همچون خرید ملک و خریدهای شخصی دیگر صاحب موسسه و شرکت می‌شود. در این صورت هزینه های این شرکت تایید نشده و مالیات شرکت های زیان و ضرر ده به عنوان ضرر و زیان ده بودن شرکت تایید نخواهد شد.

موارد قبول هزینه های شرکت های زیان ده توسط سازمان مالیاتی

نکات مهم مورد توجه مدیران شرکت های زیان ده

مالیات شرکت های زیان ده از جمله پرونده‌های بسیار مهم و حساس سازمان امور مالیاتی به شمار می‌روند، که تک تک جزئیات این پرونده‌ها به صورت ریز به ریز توسط افراد ممیز اداره دارایی کنترل می‌شود. به همین علت مدیران شرکت‌های زیانده باید به برخی نکات مهم دقت کافی را مبذول کنند.

ارائه به موقع اظهارنامه‌های مالیاتی ارائه دفاتر بدون خش و خط خوردگی، اطمینان از صحت فاکتورها و مدارک مثبته هزینه‌های انجام شده توسط شرکت و ارائه گزارش های فصلی همگی از جمله مواردی هستند که، مدیران شرکت بایستی به آن ها دقت کافی را، داشته باشند.

در غیر این صورت و بدون رعایت قوانین مستقیم مالیاتی مندرج در مواد شماره ١۴٧ و ١۴٨ قانون امور مالیاتی کشور مالیات شرکت های زیان و ضرر ده مورد تایید سازمان مالیاتی کشور قرار نگرفته و به هیچ عنوان تایید نخواهد شد.

 

کلام پایانی

مالیات شرکت های زیان ده جزو موارد خاص به شمار می رود که، مدیران این گونه شرکت ها بایستی دقت کافی را به موارد ذکر شده در این مبحث مبذول دارند. در غیر این صورت زیان ده بودن شرکت آنان به تایید سازمان دارایی و مالیاتی کشور نخواهد رسید.

در صورتی که، در طی دوران فعالیت شرکت خود از زیان ده بودن شرکت مطمئن هستید و نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید؛ پیشنهاد می شود به مجموعه هخامنش مراجعه نمایید تا، در اسرع وقت قادر به ثبت مالیات خود به شکل اصولی باشید.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *