مالیات شرکت های دانش بنیان

مالیات شرکت های دانش بنیان

خلاصه از مالیات شرکت های دانش بنیان

مالیات شرکت های دانش بنیان

84 / 100

در طی دهه های گذشته و به ویژه سالیان اخیر شاهد پیشرفت و گسترش نوعی شرکت های نوظهور به نام شرکت های نوبنیان بوده ایم. عمده سرمایه اصلی این شرکت ها متکی بر دانش، علم و فناوری گسترش و ثبت اختراع است. اهمیت این شرکت ها به حدی زیاد است که چندین مزیت و امتیاز برای شرکت به همراه داشته است.

از جمله مزیت ها و تسهیلات ویژه ای که، برای شرکت های دانش بنیان قائل شده است؛ مسئله مالیات این شرکت ها می باشد. مالیات شرکت های دانش بنیان موضوع مهم مورد بحث ما در این مطلب است که در نظر داریم شما را با فعالیت ها این شرکت ها و نحوه محاسبه مالیات این شرکت ها آشنا نماییم.

 

شرکت های دانش بنیان چه نوع شرکت هایی هستند؟

در ابتدای مبحث مالیات شرکت های دانش بنیان در نظر داریم تا، فعالیت این شرکت ها را به طور مختصر شرح دهیم. فعالیت اصلی شرکت های دانش بنیان حول محور فناوری و دانش می چرخد و به گسترش و بهبود نوآوری، خلاقیت و اختراعات نوین کمک شایانی می کند.

جایگاه شرکت های دانش بنیان در میان کشورها و به ویژه کشور ما به حدی فراوان است که، تمهیدات و امتیازات ویژه ای برای این شرکت ها در نظر گرفته شده است. از نظر تقسیم بندی شرکت های دانش بنیان در کشور ما به چندین دسته مختلف تقسیم می شوند که، در ادامه به بیان دسته بندی این شرکت ها می پردازیم؛

 

  • شرکت های دانش بنیان نوپا از نوع اول
  • شرکت های دانش بنیان نوپا از نوع دوم
  • شرکت های دانش بنیان تولیدی از نوع اول
  • شرکت های دانش بنیان تولیدی از نوع دوم
  • شرکت های مستعد دانش بنیان از نوع سوم

 

شرکت های دانش بنیان نوپا نوع اول

شرکت های دانش بنیان از نوع یک شرکت هایی هستند که به تازگی فعالیت خود را شروع کردند و از نظر سازمان امور مالیاتی یا اظهارنامه مالیاتی ارائه نداده و یا اظهارنامه مالیاتی آنان صفر می باشد. بنابراین، مالیات شرکت های دانش بنیان نوع اول بدون مالیات تلقی می شود.

لازم به ذکر می باشد، این شرکت های دانش بنیان بایستی در مرحله تولید محصول مد نظر خود باشند. در غیر این صورت محصول و یا فناوری این نوع شرکت ها بایستی حتما در مرحله آزمایشگاهی قرار داشته باشد.

بیشتر بخوانید: هزینه های قابل قبول مالیاتی

شرکت های دانش بنیان نوپا نوع دوم

مالیات شرکت های دانش بنیان از نوع دوم دارای وجه تشابه زیادی با شرکت های دانش بنیان نوع اول هستند. تفاوت عمده شرکت های نوپا نوع دوم و نوع اول در ارزش افزوده محصولات آنان است. به عبارت دیگر میزان پیچیدگی و ارزش افزوده محصول در شرکت های نوپا نوع دوم اندکی کمتر از گروه اول است.

 

شرکت های دانش بنیان تولیدی نوع یک

مالیات شرکت های دانش بنیان از نوع تولیدی اول کاملا متفاوت از دو شرکت نوپا است. شرکت های مذکور بایستی دارای محصول تولید شده باشند و بیش از ۲۵ درصد از درآمد این شرکت ها بایستی ناشی از فروش محصولات دانش بنیان تولید شده توسط خود شرکت کسب شده باشد.

در رابطه با سطح فناوری تکنولوژی و همچنین پیچیدگی محصولات تولید شده توسط شرکت های دانش بنیان تولیدی نوع یک باید گفت که سطح فناوری محصولات بسیار بالا و همچنین از ارزش افزوده بالایی برخوردار هستند.

شرکت های دانش بنیان تولیدی نوع دو

مالیات شرکت های دانش بنیان تولیدی نوع دو بر اساس درآمد حاصل از فروش محصولات و تولیدات دانش بنیان همین شرکت محاسبه می شود. این نوع شرکت ها بایستی حداقل بیش از ۱۰ درصد درآمد کسب شده آنها ناشی از فروش محصولات دانش بنیان باشد.

سطح همچنین سطح پیچیدگی و فناوری به کار رفته در تولید محصولات شرکت های دانش بنیان تولیدی نوع دو عموماً متوسط و یا رو به بالا است. همچنین شرکت مذکور بایستی دارای محصول آماده در مرحله تولید باشد.

 

شرکت های مستعد دانش بنیان نوع سه

نوعی شرکت های دیگر وجود دارند که، کاملاً متفاوت از سایر شرکت های دانش بنیان هستند. این شرکت ها فاقد هرگونه معیار شرکت ها و موسسات دانش بنیان می باشند. دلیل نامگذاری این شرکت ها به شرکت های مستعد دانش بنیان امکان کسب مقام دانش بنیان بودن است.

این شرکت ها در صورتی که، توسط ارگان و یا نهادی از فرصت و حمایت ویژه برخوردار شوند؛ امکان تبدیل به شرکت های دانش بنیان را خواهند داشت. مالیات شرکت های دانش بنیان از این نوع کاملاً متفاوت از سایر گروه شرکت های دانش بنیان می باشد.

 

امتیازهای ویژه شرکت های دانش بنیان

علاوه بر موضوع مالیات شرکت های دانش بنیان، این شرکت ها به دلیل جایگاه خاص و ویژه خود از قوانین حمایتی مختلفی نیز بهره می برند. همچنین شرکت های دانش بنیان به دلیل اهمیت حمایت دولت را نیز کسب نموده است در ادامه به برخی از موارد و قوانین حمایتی شرکت های دانش بنیان اشاره می شود؛

 

  • این شرکت ها دارای معافیت از سود بازرگانی و همچنین عوارض گمرکی هستند.
  • شرکت های دانش بنیان دارای امتیاز ویژه جهت دریافت وام و تسهیلات بانکی با بهره بسیار کم هستند.
  • معافیت های بیمه ای شرکت های دانش بنیان یکی از مهمترین انواع حمایت های این نوع مجموعه ها به شمار می رود.
  • مالیات شرکت های دانش بنیان دارای بخشودگی ها و معافیت مالیاتی با شرایط خاص می باشد.
  • از طرف دولت تسهیلات نظام وظیفه و امریه به فعالان شرکت های دانش بنیان تخصیص داده شده است.
  • برخورداری از یک پوشش بیمه ای فوق العاده و مناسب برای کلیه محصولات و خدماتی که توسط این نوع شرکت ها ارائه می شوند.

امتیازهای ویژه شرکت های دانش بنیان

نحوه محاسبه مالیات شرکت های دانش بنیان

دولت تمهیدات و تسهیلات ویژه ای در رابطه با مالیات شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته است. با قید قواعد و شرایط خاصی شرکت های فعال در زمینه دانش بنیان از پرداخت مالیات معاف هستند. برخی از شرکت های دانش بنیان وجود دارند که در پارک علم و فناوری مستقر می باشند.

لازم به ذکر می باشد که، شرایط معافیت مالیاتی این شرکت ها با سایر شرکت هایی که در پارک علم و فناوری مستقر نیستند کاملاً متفاوت است.

نکات مهم در رابطه با معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان

در ادامه مبحث در نظر داریم که شما را، با برخی نکات بسیار مهم در رابطه با موضوع معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان آشنا نماییم. به یاد داشته باشید که، کلیه درآمد شرکت های دانش بنیان شامل معافیت از مالیات نمی گردد بلکه تنها بخش کوچکی از درآمد این شرکت ها شامل معافیت مالیاتی می شود.

برای این منظور در ابتدا گروه ارزیابی شرکت ها و موسسات دانش بنیان فعالیت این شرکت ها را تایید شده اعلام می نماید. سپس کلیه فعالیت های اقتصادی این مجموعه ها در طی سال مالی به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود. با بررسی کلیه گردش های مالی این مجموعه ها توسط سازمان مالیاتی درصد معافیت مالیاتی مشخص می شود.

همچنین به یاد داشته باشید که، کارکنان فعال در شرکت های دانش بنیان مشمول پرداخت مالیات بر حقوق نمی باشند همچنین، شرکت های دانش بنیان شامل مالیات بر ارزش افزوده نیز هستند.

نکات مهم در رابطه با معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان

کلام پایانی

مالیات شرکت های دانش بنیان دارای شرایط ویژه و به خصوصی است که، توسط سازمان امور مالیاتی کشور نهادینه شده است. با این وجود بسیاری از شرکت های فعال در زمینه دانش بنیان از معافیت مالیاتی بسیار خوبی برخوردار هستند.

مجموعه هخامنشی شرکت فعال در زمینه ارائه انواع اظهارنامه های مالیاتی طراحی و صدور فاکتورهای رسمی و ارائه مشاوره در رابطه با انواع پرونده های مالیاتی است. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قوانین مالیاتی شرکت های دانش بنیان به مجموعه هخامنش مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *