مالیات بر نقل و انتقال خودرو

مالیات بر نقل و انتقال خودرو

خلاصه از مالیات بر نقل و انتقال خودرو

مالیات بر نقل و انتقال خودرو

81 / 100

مالیات بر نقل و انتقال خودرو در رده برآورد مالی قرار می‌گیرد که، همه‌ی صاحبان خودرو بدون هیچ استثنائی باید به سبب پرداخت آن، اقدام نمایند. ناگفته نماند، برخی از افراد گمان می‌برند که، تنها گروه ویژه‌ای، لاجرم به پرداخت این هزینه بوده و سایرین از پرداخت آن در استثنا قرار می‌گیرند.

چنانچه با تکیه‌بر قوانین تصویب گشته و حاکی در این حوزه، مضاعف‌بر حقوق کارمندان، به هر نوع اقلامی که خرید و فروش می‌گردد، مالیات تعلق گردد، خودرو هم تحت پوشش قرار خواهد داد. در این مبحث تا به انتها همراه باشید تا، چراکه، قرار است به شکل تمام‌وکمال موضوع پر ابهام مالیات بر نقل و انتقال خودرو را مورد بررسی قرار بدهیم.

مالیات نقل و انتقال خودرو چیست؟

مالیات بر نقل و انتقال خودرو در گروه‌بندی مالیاتی قرار خواهد گرفت که، فروشنده می‌بایست در زمان معامله یا یا طی گشتن پروسه متغیر گشتن امتیاز مالکیت پرداخت نماید. توجه داشته باشید که، همه‌ی خودروها چه تولید داخل باشند و یا وارد کشور شوند، شامل این مورد خواهند گشت.

البته دچار اشتباه نشوید زیرا؛ انواع خودروهای کشاورزی، هر نوع ماشین راهسازی، تمام انواع معدنی و همینطور کارگاهی و شناورها کاندیدای پرداخت این هزینه نیستند. ناگفته نماند که، مالیات بر نقل و انتقال خودرو باید قبل از اقدام به سبب تعویض پلاک و صادر گشتن برگ سبز برای خریدار، پرداخت گردد.

در مجموع در زمان طی گشتن پروسه تغییر مالکیت، کل مالیات‌های مرتبط به ماشین چون نوع سالانه بر انواع لوکس محاسبه می‌گردد. فرد می‌بایست، مالیات و عوارضی که سازمان شهرداری برآورد نموده را، پرداخت نماید.

چرا باید مالیات خودرو را پرداخت کرد؟

این مورد معمول است که، وابسته به مساعد گشتن امکان صادر گشتن و بهره‌مندی از برگ سبز خودرو که جایگزین جای سند است، تعداد کثیری از خریداران و همینطور فروشندگان خودرو، به واسطه‌ی دفاتر اسناد رسمی، روند فروش خودرو را پیگیری ننموده و به عدم پرداخت مالیات بر نقل و انتقال خودرو می‌انجامد.

به همین سبب، فعالین این عرصه با قانون گذاری حاکم در این عرصه، بر پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو مانور می‌دهند، تا اشخاصی که قرار است برای خرید و فروش خودرو اقدام نمایند، پیش از هر گام دیگری، با مراجعه به سامانه گزینه پرداخت مالیات را تیک زده و نسبت به انجام هر چه سریعتر آن اقدام نمایند.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره مالیات بر نقل و انتقال خودرو با کارشناسان ما در ارتباط باشید

عوامل موثر بر تعیین مالیات نقل و انتقال خودرو

ابهامی که در این باب، بیش از پیش ما را درگیر خود می‌سازد، معین گشتن و یا محاسبه میزان مالیات است. در این قسمت از ۳ عامل اصلی به سبب معین ساختن میزان مالیات بر نقل و انتقال خودرو نام خواهیم برد:

1.نوع خودرو:

به هر میزان که قیمت خودرو روند صعودی‌را بپیماید، در زمان پرداخت مالیات باید هزینه بیشتری را در زمان معامله بپردازند. البته این مورد خودروهای دسته دوم را در استثنا قرار نخواهد داد.

2.سال تولید:

البته به هر میزان که سال تولید خودروها رویه نو‌ین‌تری را بپیماید، فرد ملزوم به پرداخت میزان بیشتری از مالیات است.

3.داخلی یا خارجی بودن ماشین:

نیاز به تطبیق اطلاعاتی خاصی نیست، البته‌که مالکان خودروهای وارداتی می‌بایست، متحمل درصد بالاتری از مالیات گردند.

مالیات نقل و انتقال خودرو صفر

حتما مستحضر هستید که، خودروهای صفر هم شامل پرداخت این مبحث مالی گشته اما اصل آن به شرکت سازنده، نمایندگی و یا کارخانه‌‌ی مونتاژ کننده خودرو بازمی‌گردد. ناگفته نماند که در برخی از مواقع در جریان فروش لیزینگی خودرو، این احتمال می‌رود که، توافق دیگری شرایط حاکم میان فروشنده و خریدار را تعریف نماید.

چنانچه شما نیز تصمیمتان بر حول خرید خودرو می‌چرخد و یا روند خریدتان برای تهیه یک خودرو صفر از یک مالک شخصی پیش می‌رود، فروشنده ملزم به پرداخت مالیات بر نقل و انتقال خودرو هست.

مالیات نقل و انتقال ماشین خارجی

برای تعیین میزان مالیات مرتبط به خودروهای خارجی نیز، چون، انواع داخلی باید به معیارهای بسیاری به سبب سنجش ارقام مرتبط، چون کلاس و قیمت آن‌ اشاره داشت. اما در مجموع باید بیان داریم که، مالیات وضع شده تنها، ۲ درصد از میزان ارزش ماشین‌های خارجی می‌باشد.

حال قوانین حاکم در این حوزه می‌گوید اگر، ارزش مالی هر خودرویی بالاتر از یک میلیارد باشد، در گروه خودروهای لوکس قرار گرفته و وابسته به مازاد قیمتی که با نوع معمول داراست، به شکل تصاعدی از یک تا ۴ درصد روند مالیات را تند خواهد کرد.

مالیات نقل و انتقال ماشین خارجی 

مالیات نقل و انتقال خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات بر نقل و انتقال خودرو در تمام انواع مختلف آن، روند واحدی را نپیموده و عوامل متعددی در تعیین قیمت نهایی آن نقش دارد. آری! به هر میزان که کلاس خودرو در رده بالاتر قرار گرفته و روند برآورد هزینه تند‌تری را بپیماید، فروشنده باید هزینه بیشتری را در زمان عقد قرارداد فروش به سبب رفع مالیات بپردازد.

معیار صاحب اهمیت دیگر تاریخ و یا نقطه عطف یک خودرو می‌باشد که البته اصلی‌ترین عامل معین کننده قیمت آن است. به هر میزان که ارقام بیان گشته به تاریخ تولید به تاریخ جاری از فاصله اندک‌تری برخوردار باشد، سبب محاسبه مالیات بالاتری برای آن خودرو در زمان عقد قرار داد نقل و انتقال ‌می‌گردد.

به سبب بررسی مورد دیگری به سبب میزان تاثیر گذاری بر پروسه برآورد هزینه بر این عامل، باید از تعیین هویت کشور تولید کننده خودرو نام ببریم. بدین‌ترتیب فروشندگان ماشین‌های خارجی، بدور از ارزشی که حاکم است، ملزم به پرداخت میزان مالیات نقل و انتقال بر خودرو بیشتر از نوع معمول خواهند بود.

شما این امکان را در اختیار دارید تا، قبل از اقدام قطعی برای فروش، به‌ سامانه‌های محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال بر مراجعه و ابهامتان را به سبب میزان مالیاتتان رفع سازید.

نحوه استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو

همینطور که اشاره نمودیم، به منظور استعلام مالیات نقل و انتقال می‌بایست به سامانه‌ی تنظیم شده، به واسطه‌ی سازمان امور مالیاتی در سطح کشور مراجعه‌ و اقدام به پرداخت و یا رفع آن برآیید. به سبب طی گشتن توام با موفقیت این رویه، دو گزینه پیشنهادی به شرح زیر در پیش رویتان قرار می‌گیرد:

-به واسطه منظور داشتن شناسه استعلام و همینطور کد ملی

-و دیگری ثبت شماره پلاک و البته کد ملی

نکات مالیات نقل و انتقال خودرو

به سبب عمل به قوانین در جریان حوزه مالیات بر نقل و انتقال خودرو باید چند مورد حائز اهمیت مدنظر قرار داده شود که به عبارت زیر هستند:

فروشنده خودرو ملزم است تا به اقدام سریع مالیات نقل و انتقال اقدام فرماید

1.شما باید بدانید که، مبلغ مالیات واریزی مطعلق به دولت می‌باشد

2.آن قبیل از خودروهایی که، یک بعد زمانی کمتر به سبب نگهداری را طی نمایند، شامل ۳۰٪ مبلغ مابه‌التفاوت حاکم در هزینه کلی معامله خواهد گشت

3.اما پرداخت ۲۰٪ مبلغ مابه‌التفاوت از کل قیمت معین گشته در طی معامله، مرتبط به خودروهاییست که یک میانگین یک الی ۲ ساله را به سبب نگهداری طی نموه باشند

4.مالکان خودروهای نگهداری شده بین ۲ الی ۳ سال، به سبب پرداخت مالیات عایدی، تنها ۱۰٪ از مبلغ مالیات برآورد شده را تقبل می‌نمایند

5.چنانچه مالیات نقل و انتقال به طور تمام و کمال، پرداخت نشود؛ به هیچ وجه نباید انتظار انتقال گشتن سند و تعویض پلاک با اطلاع به نتیجه‌ای سریع را داشت

6.آن گروه از افرادی که در گذشته به هر علتی نسبت به پرداخت مالیات بر نقل وانتقال خودرو، اقدام ننموده‌اند؛ مجاز به خروج از کشور همینطور انجام بعضی فعالیت‌ها را نخواهند داشت

7.از سال ۱۴۰۱ امکان پرداخت مالیات نقل و انتقال به شکل آنلاین فراهم گشت

نکات مالیات نقل و انتقال خودرو

چگونگی محاسبه دستی مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو

اگر تصمیمتان بر آن است که از میزان مالیات بر نقل و انتقال خودرو را به صورت درستی محاسبه فرمایید، باید در باب قیمت روز خودرو اطمینان حاصل فرمایید. اما بی‌توجهی به این مورد، محاسبه مالیات خودرو را با نقص همراه خواهد ساخت. می‌توانید، مالیات ماشینتان را همسو با جدول کاربردی این منظور محاسبه نمایید.

اما باید خدمتتان عارض گردیم، دقت در این شیوه اندک بوده و احتمال بروز هر اشتباهی در زمان معامله وجود دارد. به همین ترتیب، پیشنهاد قاطعانه ما، انجام محاسبه به روش آنلاین است.

کلام پایانی

تمامی مالکان خودروهای داخلی و خارجی و همینطور موتورسیکلت‌ها می‌بایست، به سبب پرداخت مالیات بر نقل و انتقال خودرو را قبل از تعویض پلاک اقدام نمایند.

همانطور که بیان نمودیم، عوارض و مالیات مورد اشاره روند یکسانی را نمی‌پیماید و هر فرد بعد از محاسبه میزان مالیات باید بدون فوت وقت و به منظور تسریع تعویض پلاک، برای آن اقدام نماید. گروه هخامنش یکی از مطرح‌ترین مجموعه‌های فعال این حوزه در کنار شماست تا، تمام ابهاماتتان را در این باب رفع و تا رسیدن به هدفی که در سر می‌پرورانند، در کنارتان باشند.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *