مالیات بر مصرف چیست؟

مالیات بر مصرف چیست؟

خلاصه از مالیات بر مصرف چیست؟

مالیات بر مصرف چیست؟

79 / 100

حتماً شما دوستان عزیز که در حال مطالعه این مطلب از ما هستید، می دانید؛ یکی از مهم ترین منابع درآمدی دولت مالیات است. مالیات بلاعوض شناخته شده و باید افراد مؤظف در راستای پرداخت آن به دولت اقدام کنند. آن نیز به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم طبقه بندی می شود. حال یکی از انواع چالش بر انگیز آن چنین است، که مالیات بر مصرف چیست؟

آن نیز بر روی محصولات و خدماتی لحاظ شده و توسطِ مصرف کنندگان آنها (یعنی مردم) پرداخت می گردد. حال برای آنکه این قبیل از مالیات ها بر گردن شماست، باید درباره چیستی آن به صورت کامل بدانید! پس با ما در ادامه این نوشتار از هخامنش همراه باشید، تا حق‌ تان ضایع نشود.

با مالیات بر مصرف کمی بیشتر آشنا بشوید!

مالیات ها توسط قانون گذار به دو دسته متفاوت از هم تقسیم می شود. یکی از آنها مستقیم بوده و بر روی درآمدها اعمال می شود. دیگری هم غیر مستقیم بوده و به عنوان مالیات بر مصرف چیست؟ از جانب افراد مورد بررسی قرار می گیرد.

در ارتباط با چیستی آن باید بگوییم؛ که به هنگام خرید یک کالا، آن نیز بر روی مبلغ لحاظ می شود. سپس فرد مصرف کننده به هنگام خرید آن را به دولت می دهد!

توجه بنمایید؛ مالیات بر مصرف گونه ایست، که شخص پرداخت کننده حتی از تأدیه آن به دولت چیزی نمی داند! البته باید توجه داشت؛ کالاهایی مشمول آن خواهد شد، که مردمِ جامعه نسبت به بالا و پایین شدن قیمتش واکنشی نشان نمی دهند.

معمولاً هم کالاهایی را در بر می گیرد، که جزئی از کالاهای ضروری زندگی بشریت نیست! برای نمونه در اینکه مالیات بر مصرف چیست؟ باید بیان داشت؛

دخانیات، کالای تجملاتی و زینتی یا… دسته ای از کالاهای ست، که بدان ها این مالیات تعلق می گیرد.

ولی یک نکته در این زمینه می درخشد، آنهم این است؛ که کالاهای ساخته شده با طلا و انواعی از جواهرات از آن معاف خواهنــد بود.

ولی بدان ها مبلغ سود یا کارمزد و اجرت تعلق خواهد گرفت. حائز اهمیت ترین قسمت در رابطه با مالیات بر مصرف این است، که به مایحتاج مهم زندگی تعلق نمی گیرد.

مثلاً ما می توانیم؛ به لبنیات، دارو، اقلام گوشتی و… اشاره بنماییم. لذا در بررسی اینکه مالیات بر مصرف چیست؟ توجه بنمایید؛ تا سال ۱۴۰۰ که قند و شکر از این نوع مالیات معاف بود، مشمول مالیات بر مصرف شد.

حال ما در ادامه متن با شما در رابطه با انواع گوناگون آن بیشتر صحبت خواهیم نمود. پس با هخامنش همراه بوده و در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بیشتر بخوانید

با انواع مالیات بر مصرف آشنا بشوید!

ما در قسمت فوقانی متن به این مسئله اشاره نمودیم، که یکی از انواعِ مالیات تعیین شده توسط دولت، بر مصرف است. حال آنها بر روی کالاها و خدمات مصرفی توسط شما لحاظ می گردد.

انواع مالیات بر مصرف چیست؟ بلی، این مسئله در قسمت زیر بررسی شده و به صورت مختصر توضیح داده می شود؛

انواع بر فروش

مقصود از این نوع مالیات ها مواردی است، که توسط فروش خدمات و یا کالاها از مصرف کنندگان آنها دریافت می شود. بهتر می باشد، چنین بگوییم؛ یکی از مطرح ترین نوع مالیات اخذ شده توسط دولت همین نوع است.

غیر مستقیم

این قبیل از مالیات ها در دسته مالیات بر فروش جای گرفته و بر روی برخی کالاها یا خدمات لحاظ می گردد. کالاهایی که در این دست مالیات جای می گیرد؛ دخانیات، بنزین و… است.

شاید برای شما در بررسی اینکه مالیات بر مصرف چیست؟ جالب باشد؛ بدین قبیل از مالیات ها، گناه هم می گویند. شاید که هدف قانونگذاران از انتخاب این نام پیش گیری و ایجاد منع از مصرف‌ بعضی کالاها باشد.

ارزش افزوده

ارزش افزوده به صورت مفید و کاربردی یعنی آنکه ارزش یک کالا به هنگام فروش آن، نسبت به مرحله اول تولید بیشتر می شود.

این قبیل از مالیات ها در دسته بندی مالیات بر مصرف جای گرفته و شاید که طی هر مرحله از تولید کالاها تا فروش‌شان بر روی آنها لحاظ بشود.

بر روی کالاهای خارجی

به دور از اینکه مالیات بر مصرف چیست؟ هدف دولت از اعمال چنین مالیات هایی حمایت از تولیدات داخلی و کاهش مصرف کالاهای خارجی است.

این نوع از مالیات ها ممکن است، بر روی محصول وارداتی اعمال بشود! گاهاً بر روی مواد خام لحاظ شده یا محصول نهایی را در بر بگیرد. توجه بنمایید؛ اعمال مالیات بر روی کالــای خارجی با عوارض واردات آنها تفاوت شایانی دارد.

تفاوت مالیات بر مصرف با مالیات بر ارزش افزوده چه می باشد!

دوستان عزیز اینقدر از دولت خود گلایه سر ندهید! چرا که تمامی کشورها برای تأمین نمودنِ هزینه های جاری مملکت بایست مالیات را از مؤظفان به پرداخت دریافت کنند.

حال دقت کنید، که انواع مالیات ها در کشور ما به سه دسته کلی قسم بندی می شود. در این میانه ها است، که مالیات بر مصرف چیست؟ مطرح می شود. چرا که یکی از مهم ترین انواعِ مالیات شناخته شده است.

همانطور که بارها در طول این مطلب خاطر نشان شدیم، آن نیز بر روی کالاها و خدمات مصرفی اعمال شده و از مصرف کنندگان آنها اخذ می شود.

از رسید خرید شما از فروشگاه گرفته است، تا به فاکتور دریافتی از کافه ها! تمامی این ها دربرگیرنده مالیاتی به نامِ مالیات بر مصرف می باشد.

ولی یکی از مهم ترین مواردی که اغلب ذهن افراد جامعه را به خود درگیر می کند، تفاوت موجود میان مالیات بر ارزش افـزوده و مالیات بر مصرف چیست؟ مــی باشد.

در رابطه با این مسئله باید به شما بگوییم؛ در کشور ما یعنی (ایران) تفاوتی میان این دو نوع مالیات وجود ندارد. یعنی یکی می باشند! در واقع اگر که شما توجه نموده باشید، قطعاً نام مالیات بر ارزش افزوده به گوش‌تان برخورد کرده است. درست می باشد؟ ولی شاید که برخی از شماها تا به حال عبارت مالیات بر مصرف را نشنیده باشید. ولی هر دوی این عبارت ها یکی بوده و فرقی ندارند!

تفاوت مالیات بر مصرف با مالیات بر درآمد چه می باشد؟

مالیات بر مصرف چگونه محاسبه می شود؟

ما در این قسمت با شما ضمن آنکه در ارتباط با مالیات بر مصرف چیست؟ صحبت نمودیم، نحوه محاسبه آن را بررسی خواهیم کرد.

این قبیل از مالیات ها به دو صورت قابل محاسبه خواهد بود. حالت اول نام طرح تفریقی را به خود می گیرد. ضمن این نوع محاسبه تفاوت موجود بین ارزش فروش و ارزش خرید انجام شده به واسطه ی مصرف کننده حساب خواهد شد. به بیانی ساده و صریح تر خروجی (–) ورودی می شود.

نوع دوم از محاسبه ها نام تجمعی را به خود می گیرد. یک حالت مستقیم بوده و حالت دیگر غیر مستقیم است. در حالت اول نرخ مالیات بر مصرف در جمع عوامل پرداختی (×) می شود.

به دور از اینکه مالیات بر مصرف چیست؟ این قبیل از عوامل پرداختی دربرگیرنده؛ سود، اجاره، حق الزحمه است. ولی در حالت دوم لازم است، مالیات در تک به تک عوامل پرداختی به حالت مستقل (×) گردد.

تفاوت مالیات بر مصرف با مالیات بر درآمد چه می باشد؟

قبل از آنکه تفاوت میان آنها را برای شما شرح بدهیم، بهتر است؛ تعاریفی کوتاه از اینکه مالیات بر درآمد چیست؟ داشته باشیم.

این قبیل از مالیات ها به همان شکل که از نامش روشن است، بر روی درآمد افراد جامعه‌ لحاظ می شود. حال مبلغ قابل پرداخت از جانب افراد امکان دارد، که با دیگری تفاوت هایی داشته باشد. به صورت سالانه شما مؤظف به گزارش درآمد خود به سازمان مالیاتی کشور می باشید.

بعد از آن دولت بررسی خواهد کرد، که آیا شما مشمول پرداخت مالیات بر درآمد خواهید شد و یا خیر! حال که شما می دانید، مالیات بر مصرف چیست؟ تفاوت میان این دو را بازگو کنیم.

نوع اول برای کالاها و خدمات اعمال شده و با افزایش میزان مصرف کالاها و خدمات بایست درصد مالیات بیشتری هم بپردازید. در حالی که نوع دوم بر روی درآمد افراد جامعه اعمال شده و بر اساس میزان درآمدشان محاسبه می شود.

هر دوی آنها امکان دارد، که در طول زمان با برخی از تغییرات در نوع پرداخت رو به رو شوند. مثلاً مالیات بر مصرف برای برخی از مایحتاج ضروری زندگی اعمال نگردد. از سویی دیگر هم چنانکه فرد مشمول مالیات بر درآمد به سقف درآمد مقرر نرسد، از دادن مالیات به دولت معاف می گردد.

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این نوشتار از خود بررسی نمودیم، که مالیات بر مصرف چیست؟ همانطور که خواندید، این قبیل از مالیات ها بر روی کالاها و خدمات مصرفی از جانب مصرف کنندگان اعمال می گردد. پس هرچه که مقدار مصرف شما افزایش پیدا کند، مالیات بر مصرف بیشتری را هم پرداخت خواهید کرد. میان آن و مالیات بر ارزش افزوده هم هیچ گونه تفاوتی وجود ندارد! امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در طولِ این مطلب از هخامنش برای شما مفید و کاربردی بوده باشد.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *