صفر تا صد دریافت کد رهگیری مالیاتی

صفر تا صد دریافت کد رهگیری مالیاتی

خلاصه از صفر تا صد دریافت کد رهگیری مالیاتی

صفر تا صد دریافت کد رهگیری مالیاتی

70 / 100

برای ایجاد یک شبکه ی مالیاتی یکپارچه و هماهنگ، سازمان امور مالیاتی ملزم به ایجاد سامانه های مختلفی می باشد. افرادی که در حوزه فعالیت های اقتصادی هستند، بر اساس قوانین مالیاتی که در آن زمینه وجود دارد، ملزم به پرداخت مالیات می باشند. برای این مراحل فرد احتیاج به ثبت نام در سیستم های مالیاتی و دریافت کد رهگیری مالیاتی دارد.

در ادامه قصد داریم به بررسی مفهوم کد رهگیری، شیوه ثبت نام مالیاتی، همچنین به بررسی مراحل ثبت کد مالیاتی بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با این موضوع همراه ما باشید.

 

کد رهگیری مالیاتی چیست؟

پیش از آنکه با دریافت کد رهگیری مالیاتی آشنا شویم، لازم است بدانید که این کد دارای ده رقم نی باشد. افراد پس از ثبت نام در سامانه می توانند، آن را مشاهده کنند. علت استفاده از این کد راه اندازی درگاه های پرداخت، دستگاه های کارتخوان می باشد. در واقع افراد تنها با استفاده از کد رهگیری مالیاتی، قادرند به سامانه های مالیاتی وارد شوند.

کد رهگیری مالیاتی به این معنی است، که بر اساس درآمد شخص میزان مالیات پرداختی شخص پرداخت می شود. این امر هیچ خللی به فعالیت های فرد وارد نمی کند. با توجه به اینکه کسب و کارهای حضوری و اینترنتی هر دو به پایانه های پرداخت نیاز دارند، دریافت کد رهگیری مالیاتی برای همه ی کسب و کارها واجب می باشد.

کد رهگیری مالیاتی چیست؟

ضرورت دریافت کد رهگیری مالیاتی

استفاده از کد مالیاتی به عنوان یک راه حل برای سازمان امور مالیاتی می باشد، این کد را برای سنجش و تشخیص مالیات مشاغل واجد شرایط برای پرداخت مالیات شناخته می شود. با توجه به اینکه امروزه پرداخت های اینترنتی رواج یافته است، همه ی کسب و کارها وظیفه دارند برای حفظ مشتریان این درگاه ها را تهیه کنند.

فرایند دریافت کد رهگیری مالیاتی در سال 1400 شروع شد، بر مبنای این قوانین جاری همه ی واحد های کسب و کار که دارای پایانه های پرداختی می باشند، موظف هستند که پرونده ی مالیاتی خود را تدوین نمایند. این اتفاق زمانی رخ داد که در سال های قبل اکثر مشاغل آنلاین بدون اینکه از درگاه پرداخت استفاده نمایند، فعالیت می کردند.

 

هدف از دریافت کد مالیاتی چیست

دریافت کد رهگیری مالیاتی بر اساس اهداف خاصی انجام می گیرد، که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد. سازمان امور مالیاتی برای تصویب این قوانین اهدافی را دنبال می کند، این اهداف شامل موارد زیر است.

  • پیشگیری از فرار مالیاتی
  • مبارزه با پولشویی
  • جلوگیری از بروز تخلفات مالیاتی
  • افزایش درآمد برای تامین هزینه های عمومی جامعه
  • الزام برای دریافت دستگاه های کارتخوان یا پوز بانک، استفاده از درگاه های پرداخت اینترنتی
  • دریافت کد رهگیری مالیاتی برای پرکردن اظهارنامه های مالیاتی الزامی است.

چه افرادی باید کد رهگیری مالیاتی را دریافت کنند

دریافت کد رهگیری مالیاتی برای همه ی اشخاص حقیقی و حقوقی الزامی می باشد.در صورتی که این افراد در ازای فروش خدمات و محصولات که به مشتریان خود ارائه می کنند، مسلما پولی را دریافت می کنند، که این هزینه با استفاده از درگاه پرداخت واریز می شود. بنابراین آن ها ملزم به داشتن کد مالیاتی می باشند.

همانطور که قبلا اشاره کردیم از خراد ماه سال 1400 مشاغل مختلف ملزم به دریافت کد رهگیری ماالیاتی می باشند. از این تاریخ به بعد اشخاص حقوقی نیز مانند شرکت ها موظف هستند که کد مالیاتی را دریافت کنند. کسب و کارهایی که باید کد رهگیری مالیاتی دریافت نمایند عبارتند از:

  • مشاغل کوچک خانگی
  • پیج ها یا فروشگاه های اینستاگرامی
  • فروشگاه های اینترنتی و آنلاین شاپ ها
  • مدرسان و مربیان که به تدریس آنلاین اشتغال دارند.
  • سایت های مربوط به امور خیریه
  • برنامه نویسان
  • فریلنسرها
  • گیمرها و استریمرها
  • تولید کنندگان محتوا

به عنوان مشاغلی هستند، که ملزم به دریافت کد رهگیری مالیاتی می باشند.

چه افرادی باید کد رهگیری مالیاتی را دریافت کنند

سازمان مالیات چطور با استفاده از کد مالیاتی، میزان مالیات را حساب می‌کند؟

نحوه ی عملکرد کد رهگیری مالیاتی به این شکل است، که به دستگاه های کارتخوان یا درگاه های پرداخت متصل می شوند. این ارتباط باعث می شود که شرکت مالیاتی بتواند، قابلیت مانیتورینگ تراکنش های حساب های بانکی را به وجود می آورد. سازمان مالیاتی کشور با استفاده از این فرایند می تواند بر اساس درآمد شما به پیگیری و محاسبه مالیات شما بپردازد.

بر اساس قوانین مربوطه بانک مرکزی وظیفه دارد، اطلاعات مربوط به حساب بنکی افراد را به سازمان های مالیاتی ارائه کنند. با توجه به این موارد متوجه می شویم که محاسبه ی مالیات افراد بر اساس این اطلاعات انجام می گیرد.

افرادی که قصد دارند نسبت به ایجاد کسب و کارهای اینترنتی اقدام کنند، باید بدانند که دریافت کد رهگیری مالیاتی به عنوان یکی از مهمترین اقدامات برای شروع کار می باشد. وجود این کد به عنوان یکی از اصلی ترین موارد برای انجام عملیات ها و پرداخت های الکترونیکی می باشد.

در صورتی که افراد نسبت به دریافت این کد بی توجه باشند، همچنین از قوانین مربوط به کسب و کارهای آنلاین اطلاعی نداشته باشند، امکان دارد مشمول جرایم مالیاتی که بسیار متداول است شوند. با توجه به اینکه دسترسی به پرداخت های الکترونیکی باعث شده که خرید کردن آسان شده، فروش کالا و خدمات نیز افزایش پیدا کند، اما نکته ی مهمی که در این زمینه وجود دارد، انجام کارها با رعایت مقرارت و ظوابط مربوطه می باشد.

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم اهمیت دریافت کد رهگیری مالیاتی را برای افراد توضیح دهیم. همانطور که در ابتدای امر اشاره کردیم وجود کدهای مالیاتی باعث شده افراد به پایانه های فروش و دستگاه های کارتخوان دسترسی پیدا کنند. این امر موجب رونق کسب و کارهای آنلاین و اینترنتی شده است.

اما نکته ی مهمی که وجود دارد این است، که افراد باید پیش از اقدام به راه اندازی این مشاغل با قوانین آن آشنایی لازم را داشته باشند. یکی از این قانون ها داشتن کد رهگیری مالیاتی می باشد. افرادی که در این زمینه اطلاعاتی ندارند، می توانند به گروه تخصصی هخامنش در زمینه امور مالیاتی مراجعه کرده و از مشاوره های لازم برخوردار شوند.

 

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *