ثبت فاکتور خرید در سامانه مالیاتی

ثبت فاکتور خرید در سامانه مالیاتی

خلاصه از ثبت فاکتور خرید در سامانه مالیاتی

ثبت فاکتور خرید در سامانه مالیاتی

84 / 100

فاکتور خرید به عنوان یک سند بسیار مهم شناخته می شود، که در پرداخت مالیات و فرایند تجارت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همانطور که می دانید نحوه صدور این فاکتورها به گونه ای است که بر اساس قوانین ارزش افزوده صادر می شوند، لازم است که دارای اطلاعات دقیق و کاملی از تراکنش ها باشند. با توجه به اینکه امروزه همه فرایند مربوط به مالیات به شکل الکترونیکی ثبت می شوند، لازم است مودیان فرایند ثبت فاکتور خرید در سامانه مالیاتی را فرا بگیرند.

فاکتور خرید چیست

پیش از اینکه به بررسی ثبت فاکتور خرید در سامانه مالیاتی بردازیم لازم است بدانید که فاکتور خرید چیست؟ این فاکتورها به دو شکل رسمی و غیر رسمی صادر می شوند. فاکتورهایی که به صورت رسمی صادر می شوند دارای اطلاعات دقیقی هستند و با روش های خاصی صادر می شوند. این فاکتورها علاوه بر اطلاعات خریدار حاوی شناسه ملی و شماره تلفن،کد اقتصادی هساتذ. شماره سریال این نوع فاکتورها با خط قرمز ثبت شده است.

معمولا از این نوع فاکتورها برای محاسبه و پرداخت مالیات بر اساس ارزش افزوده استفاده می کنند. در مقابل این نوع فاکتور غیر رسمی ها نیز وجود دارند، که فقط با هدف اطلاع رسانی به مشتریان صادر می شوند. این مدل فاکتورها اغلب فاقد ارزش قانونی هستند، نمی توانیم از آن ها به عنوان مدرک برای امور مالی یا ادعای حقوق استفاده کنیم.

در ادامه آموزش های مربوط به ثبت فاکتور خرید در سامانه مالیاتی باید به این نکته اشاره کنیم که لازم است که اطلاعات موجود در فاکتورهای رسمی با دقت نگهداری شود. این اطلاعات عبارتند از اطلاعات هویتی مربوط به خریدار و فروشنده، به همراه شماره سریال قرمز رنگ می باشند. وجود این اطلاعات باعث می شود که محاسبه مالیات به سهولت انجام بگیرد و از فرار هی مالیاتی جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید

فاکتور خرید چیست

آموزش ثبت فاکتور خرید در سامانه مالیاتی

افرادی که به عنوان مشمولان قانون مالیات بر ارزش افزوده شناخته می شوند وظیفه دارند که لیست معاملات فصلی یا سه ماهه ای را که داشته اند به سارمان امور مالیاتی ارائه کنند. به این ترتیب سارمان امور مالیاتی به محاسبه میزان مالیات آن ها پرداخته تا بتوانند فرایند پرداخت را انجام دهند.

  • برای انجام فرایند ثبت فاکتور خرید در سامانه مالیاتی لازم است که به آدرس gov.ir مراجعه کنید. علاوه براین می توانید در مرورگر خود عبارت سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی را جستجو کنید، تا اطلاعات سایت در اختیار شما قرار گیرد. در ادامه قصد داریم مراحل ثبت فاکتور خرید را مورد بررسی قرار دهیم.
  • پس از ورود به سامانه نخستین کاری که انجام می دهید این است که به دنبال گزینه صورت معاملات فصلی الکترونیکی باشید. وقتی آن را پیدا کردید روی عبارت مورد نظر کلیک کنید.
  • در این مرحله پنجره ای برای شما گشوده می شود که می توانید در آن عبارت سامانه صورت معاملات را انتخاب نمایید.
  • دقت داشته باشید مودیان مالیاتی برای انجام فرایند ثبت فاکتور خرید در سامانه مالیاتی لازم است که از قبل ثبت نام خود را در این سامانه انجام داده باشند و نام کاربری خود را دریافت نموده تا قادر به انجام این فرایند باشند.
  • در ادامه لازم است کاربران نام کاربری، رمز عبور و عبارت امنیتی را وارد کرده تا بتوانند وارد صفحه ی جدید شوند. در اینجا عبارت گزینه خرید را انتخاب نمایید.
  • در این مرحله ابتدا گزینه ایجاد را یافته سپس همه ی ستون هایی که به اطلاعات خریدار مرتبط است را پر کنید. در انتها لازم است برای ثبت فاکتور خرید در سامانه مالیاتی گزینه ثبت رکورد جدید را انتخاب کنید.
  • پس از اینکه عبارت ثبت رکورد جدید را انتخاب نمودید، مجددا یک پنجره تازه برای شما باز می شود. در اینجا مودیان موظف هستند که اطلاعاتی را که به خرید و فروش های انجام شده ارتباط دارند به شکل کاملا دقیق تا سقف مبلغ تعیین شده وارد نمایند. نکته ای که باید به آن اشاره کنید این است که فیلدهای ستاره دار را حتما پر کنید. پس از اینکه فرایند تکمیل فرم به پایان رسید می توانید گزینه ثبت نهایی را انتخاب کنید.

آموزش ثبت فاکتور خرید در سامانه مالیاتی

اهمیت ثبت صورت معاملات فصلی چیست؟

در ادامه ثبت فاکتور خرید در سامانه مالیاتی قصد داریم به اهمیت صورت معاملات فصلی بپردازیم. این موضوع با عناوین دیگری نظیر گزارشات فروش فصلی، معاملات فصلی خرید و فروش شناخته می شود. ثبت این فاکتور در تیرماه 135 به تصویب رسیده است، از سال 135 تاکنون به اجرا در می آید. تصویب این قانون به صورت یک ابزار است که قابلیت ارتقاء نظم و انضباط مالی را در کنار شفافیت اقتصادی به وجود آورده است.

تمام افراد حقیقی و حقوقی بر اساس این قانون موظف هستند که در مدت 45 روز بعد از گذشت هر فصل گزارشات مربوط به خرید و فروش فصلی خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند. این گزارش ها حاوی جزئیات دقیقی از معاملات افرد در طول یک فصل می باشد.

دقت داشته باشید عدم ارسال این گزارش ها و ثبت فاکتور خرید در سامانه مالیاتی تحریم ها و جریمه های متعددی را به دنبال دارد. ثبت این فاکتور باعث می شود به بهبود انجام مسائل مالی و همجنین کنترل تراکنش های اقتصادی بدون ایجاد مشکلات کمک کند. همچنین به وسیله ی آن می توانید نسبت به ارتقا شفافیت وسهولت در محاسبات مالیاتی کمک کرده و از بروز نقض قوانین مالیاتی جلوگیری کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به آموزش ثبت فاکتور خرید در سامانه مالیاتی پرداختیم. با توجه به اینکه این موضوع اهمیت بسیار زیادی در امور مالیاتی دارد، فرایند ثبت آن باید با دقت زیادی انجام شود. همانطور که می دانید پرداختن به امور مالیاتی یک امر بسیار مهم است. با وجود سیستم الکترونیکی که امروزه برای این امور ایجاد شده امکان فرارهای مالیاتی به میزان زیادی کاهش یافته است.

با توجه به اهمیت ثبت اطلاعات امور مالیاتی لازم است افراد پیش از پرداختن به این امور از افراد متخصص و آگاه در این زمینه مشورت بگیرند. گروه هخامنش به عنوان یکی از تیم های متخصص در زمینه امور مالیاتی شناخته می شود، که می تواند مشاوره های لازم را در این زمینه به شما ارائه کند.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *