برگه قطعی مالیات چیست تفاوت ان با برگ تشخیص

برگه قطعی مالیات چیست تفاوت ان با برگ تشخیص

خلاصه از برگه قطعی مالیات چیست تفاوت ان با برگ تشخیص

برگه قطعی مالیات چیست تفاوت ان با برگ تشخیص

62 / 100

پرداخت مالیات از زمان‌ های بسیار قدیم وجود داشته است و در حال حاضر نیز دولت افرادی که دارای شرایط خاصی بوده و درآمد آنها به حد مشخصی رسیده است، را موظف به پرداخت آن می‌ کند.

به دلیل اهمیت ویژه مالیات در حال حاضر برگه‌ های رسمی برای آن صادر می‌ شود، که افراد باید از انواع آنها اطلاع داشته باشند، تا در مواقع لزوم آنها را سریعتر پرداخت کرده، یا در صورت وجود هرگونه اشکال جهت اعتراض برای آن اقدام کنند.

 برگه قطعی مالیات و برگ تشخیص مالیات را می‌ توانیم جزء مهم‌ ترین اسناد مالیاتی معرفی کنیم، که در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد آنها در اختیار شما قرار می‌ دهیم.

برگ تشخیص مالیاتی چیست؟

قبل از اینکه به مقایسه برگه قطعی مالیات و برگ تشخیص مالیات بپردازیم بهتر است، در ابتدا بدانید برگ تشخیص مالیات چیست؟ در مورد این اسناد باید بگوییم، که آنها برگه‌ های رسمی هستند، که توسط اداره امور مالیاتی صادر شده و نشان دهنده میزان و نوع مالیاتی هستند، که بر عهده فرد مورد نظر گذاشته شده‌اند و او موظف به پرداخت آنها است.

به عبارتی برگ تشخیص مالیات نشان دهنده میزان پولی است، که فرد مورد نظر باید پرداخت کند. این مقدار توسط مودیان تنظیم شده و مقدار دقیق آنها نیز همانند برگه قطعی مالیات، توسط ماموران مالیات تعیین گردیده است.

به زبان دیگر می‌ توانیم بگوییم برگه تشخیص مالیات در واقع سندی است، که توسط سازمان امور مالیاتی صادر شده و میزان و نوع مالیات را در اختیار فرد مورد نظر قرار می‌ دهد.

هنگامی که صحبت از برگ تشخیص مالیات می‌ شود باید بدانید که اداره مالیات یکسری رسیدگی‌ های دقیق را انجام داده و بر اساس میزان دارایی‌ ها یا حقوق و درآمد افراد به صورت جداگانه برگ‌ های تشخیص مالیات صادر می‌ کند.

 

برگه قطعی مالیات چیست؟

پس از ارائه برگ تشخیص مالیات، اقدام به ارائه برگه قطعی مالیات می‌ کنند. به عبارتی این برگه را می‌ توانیم تصمیم نهایی و قطعی مودیان در مورد مالیاتی که توسط سازمان مالیاتی تشخیص داده شده است، معرفی کنیم.

برگه قطعی در خصوص برگ تشخیص مالیات صادر شده و توسط مودیان تمکین می‌ شود، تا فرد هرچه سریعتر مالیات ذکر شده را پرداخت کند. بهتر است بدانید، به طور کلی سه شرط مهم لازم است، تا برگ تشخیص به برگ قطعی تبدیل شود؛ این سه شرط عبارت است از:

  • تمکین به برگ تشخیص
  • پرداخت مالیات متعلق
  • عدم مراجعه به اداره‌ های مالیاتی و یا بی‌ اعتنایی به برگه صادره

پس از ارائه یک یا سه شرط ذکر شده، برگه‌ های تشخیص به برگه‌ های قطعی تبدیل شده و افراد مکلف به پرداخت مبلغ ذکر شده در زمان تعیین شده هستند.

بیشتر بخوانید

برگه قطعی مالیات چیست؟

انواع برگه قطعی مالیات

موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است، که علاوه بر آشنایی با تفاوت انواع برگه قطعی مالیات با برگ تشخیص مالیات، شما باید از انواع برگه‌ های قطعی مالیات نیز اطلاع داشته باشید. در حال حاضر ۴ نوع برگه اصلی صادر می‌ شود، که عبارتند از:

  • برگه‌ های قطعی برای مالیات بر عملکرد
  • برگه‌ های قطعی برای مالیات بر ارزش افزوده
  • برگه‌ های قطعی برای مالیات حق تمبر
  • برگه‌ های قطعی برای مالیات‌ های تکلیفی مثل مالیات بر حقوق

موارد ذکر شده جزء مهم ترین و اصلی‌ ترین برگه‌ های قطعی مالیات بوده که نیاز است، تا همواره افرادی که مشمول پرداخت مالیات هستند، از آن ها مطلع شوند.

 

مراحل صدور برگه قطعی مالیات

به دلیل اهمیت زیادی که برگه قطعی مالیات دارد، در این قسمت می‌ خواهیم برای شما در مورد مراحل صدور و دریافت این برگه صحبت کنیم. مهم ترین این مراحل به صورت خلاصه به شرح زیر هستند:

  • ارائه اظهارنامه مالیاتی رسمی از طرف مودی
  • بررسی اظهارنامه های مالیاتی و دیگر مدارک و اسناد از طرف سازمان‌ های مالیاتی و صدور و ابلاغ برگه تشخیص نهایی مالیاتی
  • صدور برگه قطعی مالیاتی به جهت تمکین پرداخت یا به دلیل بی‌ اعتنایی به برگ تشخیص (اگر فرد به برگه تشخیص اعتنایی نکند برای او برگ قطعی صادر می‌ شود).
  • صدور رای قطعی مالیاتی به دلیل اعتراض به گروه‌ ها و هیئت‌ های حل اختلاف مالیات

تفاوت برگه قطعی مالیات با برگ تشخیص مالیات

اکنون که توضیحات کامل را در مورد برگه‌ های قطعی مالیات و برگ‌ های تشخیص مالیات به شما ارائه کردیم، بهتر است از تفاوت این دو برگه سندی نیز اطلاع پیدا کنید؛ در ادامه مهم ترین تفاوت‌ های این دو برگه را برای شما توضیح می‌ دهیم:

  • زمانی که سازمان مالیات تشخیص دهد فرد مورد نظر توانایی پرداخت مالیات را دارد، برای او برگ تشخیص مالیات صادر می‌ شود.
  • در صورتی که پس از ۳۰ روز از ابلاغ برگه تشخیص فرد مورد نظر آن را پرداخته کند، از ۸۰ درصد بخشندگی در مورد جرائم برخوردار می‌ شود.
  • پس از ارائه برگ تشخیص مالیات، فرد می‌ تواند، تا ۳۰ روز نسبت به اعتراض آن اقدام کند.
  • پس از ارائه برگ تشخیص مالیات برای فرد، برگ قطعی صادر می‌ شود، به این معنی که در مرحله اول برگ تشخیص و در مرحله بعد برگه قطعی مالیات صادر می‌ گردد.
تفاوت برگه قطعی مالیات با برگ تشخیص مالیات
تفاوت برگه قطعی مالیات با برگ تشخیص مالیات

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله از اهمیت برگه قطعی مالیات و برگ تشخیص آن اطلاع پیدا کردید، استفاده از انواع برگه‌ های اختصاصی برای تنظیم مالیات و ارائه آن به مودیان از اهمیت زیادی برخوردار است.

در صورتی که نیاز به خرید انواع فاکتور رسمی، اظهارنامه‌ های مالیاتی یا برگه‌ های مالیات دارید، می‌ توانید، این محصولات را با تنوع بالا از سایت فاکتور هخامنش سفارش دهید.

سایت ما به دلیل داشتن تجربه کاری فراوان می‌ تواند بهترین برگه‌ های مالیاتی را برای شما با ویژگی‌ های مورد نظر تنظیم کرده و در کمترین زمان آن ها را در اختیار شما قرار دهد.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *