آیا به مشاغل خانگی مالیات تعلق میگیرد؟

آیا به مشاغل خانگی مالیات تعلق میگیرد؟

خلاصه از آیا به مشاغل خانگی مالیات تعلق میگیرد؟

آیا به مشاغل خانگی مالیات تعلق میگیرد؟

80 / 100

همین چند سالِ پیش مشاغل در فضای اداری و تجاری معنا پیدا می کرد. با بیشتر شدنِ جمعیت و سخت‌تر شدنِ تأمین هزینه های زندگی بود، که شغل های خانگی روی کار آمد. ولی برخی از مهم ترین سؤالات حول محور این نوعِ از کسب و کارها می چرخد. مثل اینکه آیا به مشاغل خانگی مالیات تعلق میگیرد؟ آیا معافیت از مالیات شامل این نوعِ از شغل ها نمی شود‌!

اصلاً چگونه می توان مالیات مشاغل خانگی را محاسبه نموده و آن را پرداخت کرد. بلی، ما در طول این مطلب از هخامنش به تمامی پرسش های شما در این زمینه پاسخ گوی هستیم. پس از شما دعوت می کنیم، ما را همراهی کنید.

یک تعریف کلّی از مشاغل خانگی

برای آنکه مشخص بشود، آیا به مشاغل خانگی مالیات تعلق میگیرد؟ بایستی شما بدانید، این نوعِ از کسب و کارها چه بوده و انواعِ آن کدام است. در واقع فعالیت هایی تجاری هستند، که به واسطه ی یک نفر یا چندین نفر در فضایی بیرون از محیط تجاری انجام می شود. (خارج از محیط تجاری یعنی کارگاه یا محیط مسکونی و یا فروشگاه ها…)

خدمات و یا محصولات تولیدی به واسطه ی این نوعِ از مشاغل به بازار مصرف و خارج از خانه انتقال پیدا می کند. یعنی بعد از تولید محصول آنها به مشتریان ارائه می شود.

در مشاغل خانگی چگونه فعالیت می شود!

در این قبیل از مشاغل دو رویکرد کاملاً از یک دیگر متفاوت وجود دارد. ما در قسمت زیر قبل از بررسی اینکه آیا به مشاغل خانگی مالیات تعلق میگیرد؟ آنها را بررسی خواهیم کرد؛

·         درخواست کنندگان مستقل

در این نوع از کسب و کار خانگی کالاها یا خدمات به صورت مستقیم در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. یعنی کارفرمایی بیرون از خانه برای این نوعِ از مشاغل وجود ندارد. پس کلّیه ی مراحل از تولید کالاها تا فروش و… به واسطه فرد و یا گروهی از نیروی انسانی صورت می گیرد و هیچگونه ارتباطی با کارفرمایان خارجی وجود ندارد.

پس حتماً پیش از بررسی اینکه آیا به مشاغل خانگی مالیات تعلق میگیرد؟ این مسئله را در نظر داشته باشید.

·         درخواست کنندگان وابسته

این نوعِ از کارهای خانگی دقیقاً برعکس نمونه فوقانی است. یعنی در این مدل وابستگی بسیاری به کارفرمایان خارجی وجود دارد. نحوه فعالیت کارفرمایان خارجی به این حالت است، که در ازای فروش محصولات تولیدی شما یا ارائه خدمات‌تان از شما درصدی از درآمد را می گیرند. پس شما باید به صورت مدام با کارفرماها در ارتباط باشید.

انواع مشاغل خانگی را بشناسید!

این روزها کسب و کارهای خانگی طیف وسیعی را شامل می شود. شما باید پیش از پاسخ به سؤال خود که آیا به مشاغل خانگی مالیات تعلق میگیرد؟ یا نه! ابتدا انواعِ آن را بشناسید، تا تسلط بیشتری برروی این مسئله داشته باشید.

  1. مشاغل دستی و سنتی
  2. دامپروری و کشاورزی
  3. در زمینه محصولات غذایی
  4. کار در صنایع گوناگونِ تبدیلی
  5. پوشاک یا بافت و صنایع نساجی
  6. ارائه خدمات گوناگون فرهنگی و چاپ

البته هریک از این دسته بندی ها دارای زیر مجموعه هایی گسترده هستند. پس شما می توانید، برای کسبِ اطلاعاتی دقیق تر در این زمینه به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروید.

چگونه برای مشاغل خانگی ثبت نام بنماییم!

با روی کار آمدنِ فناوری و الکترونیکی شدنِ بسیاری از کارها، امورِ ثبت نام مشاغل خانگی بسیار راحت تر شده است. پس به دور از اینکه آیا به مشاغل خانگی مالیات تعلق میگیرد؟ یا خیر! شما باید جهتِ ثبت نام این قبیل از شغل ها وارد وب سایت وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی شده و فرم مربوطه را تکمیل کنید. بعد از آن که فرم را کامل نمودید، آن را باید ارسال بنمایید.

چگونه مجوز مشاغل خانگی را دریافت کنیم؟

تمامی شمایی که تمایل به داشتنِ کسب و کار خانگی دارید، بایستی مجوزهای مربوطه را دریافت کنید. به عبارتی چنین مسئله ای به اینکه آیا به مشاغل خانگی مالیات تعلق میگیرد؟ یا نه! ربطی ندارد. جهتِ دریافت مجوز پس از کامل کردنِ مراحل ثبت نام، بایستی فرم ها به سازمان اجرایی مرتبط تسلیم بشود.

بعد از آنکه کسب و کار شما توسطِ این نهادها به تأیید رسید، امکانِ راه اندازی کار خود را دارید. بنابر ماده ی دو دستورالعمل اجرایی بنابر شرایط ذیل می توان جهتِ انجام مشاغل خانگی اقدام نمود؛

  • قانونی بودنِ شغل انتخابی و متناسب بودنِ آن با فضای مسکونی شما.
  • مطابق بودنِ حجم تولیدی با موقعیت و محیط مسکونی مد نظر شما عزیزان.
  • به انجام رساندنِ کارِ اعلامی از جانب اعضای خانواده شما در فضای مسکونی.
  • ارائه نمودنِ کالاها و فروش آنها و یا عرضه خدمات به بیرون از محیط مسکونی.
  • ایجاد نکردنِ آلودگی صوتی یا زیست محیطی و بصری و توجه به حقوق همسایگان.
  • تردد و عبور و مرور مناسب به خصوص در ساختمان هایی که بلند مرتبه و مجتمع هستند.

آیا مشاغل خانگی معاف از مالیات هستند؟

پیش از آنکه بررسی کنیم، آیا به مشاغل خانگی مالیات تعلق میگیرد؟ این را بررسی می نماییم، که آیا این دَست از شغل ها معاف از پرداخت مالیات می باشند. بهتر است، در این راستا به یک نکته بسیار مهم اشاره ای داشته باشیم. معافیت از پرداخت عوارض اداری و تجاری به واسطه ی شورای اسلامی شهرها و روستاها تأیید گردیده است. این نیز یکی از مهم ترین مزیت ها برای مشاغل خانگی به شمار می رود.

البته باید به یک نکته بسیار مهم در این راستا اشاره کنیم. این مزیت تنها دربرگیرنده عوارض بوده و اینکه آیا به مشاغل خانگی مالیات تعلق میگیرد؟ جوابش بلی است. پس کسب و کارهای خانگی همگی معاف از مالیات نمی باشند. بنابراین تنها برخی از شغل خانگی معاف از مالیات خواهند بود. مثلاً کارگاه صنایع دستی بنابر ماده 142 قانون مالیات مستقیم از دادنِ مالیات به دولت معاف هستند.

در واقع مشاغلی که از پرداخت مالیات معاف می باشند، عبارتند از؛

  • کارگاه فرش و صنایع دستی
  • فعالیت هایی که کشاورزی هستند
  • زمینه هایی فرهنگی و هنری و ادبی

 

آیا مشاغل خانگی معاف از مالیات هستند؟

نگاهی کلّی به شرایط معافیت کسب و کارهای خانگی از پرداخت مالیات

اکنون شما تا حدودی به پاسخِ سؤال خود یعنی اینکه آیا به مشاغل خانگی مالیات تعلق میگیرد؟ دَست پیدا کرده اید. ولی ما این مسئله را تفکیک نموده و بیشتر بررسی خواهیم کرد. توجه داشته باشید، که معاف شدنِ کسب و کار خانگی از پرداخت مالیات نیازمند وجودِ برخی از شرایط است.

یکی اینکه شما جواز لازمه را داشته باشید و مجوز شما به واسطه ی سازمان مربوطه تأیید شده باشد. دوّم اینکه کارِ شما در فضای خانه خودتان انجام گردد. موضوع بعدی عدم ایجاد مزاحمت برای همسايگان شماست. در آخر هم محصول تولید شده از جانب تان به بیرون از خانه برای فروش انتقال پیدا کند.

نحوه محاسبه مالیات مشاغل خانگی

قطعاً بعد از پاسخ به اینکه آیا به مشاغل خانگی مالیات تعلق میگیرد؟ سؤال شما این خواهد بود، که مالیات‌ ما چقدر می شود! برای پاسخ به این سؤال شما لازم است، چند مرحله پشت سَر گذاشته شود. ما در ادامه این مطلب از هخامنش به این چند مرحله نگاهی می اندازیم.

برای آنکه مقدار مالیات متعلق به شما مشخص بشود، باید میزان درآمد و هزینه هایتان بَر آورد بشود. این مرحله از تعیین مالیات ضمن تکمیل اظهارنامه مالیاتی مشخص خواهد شد. بنابراین اوّلین مرحله ای که بایستی شما پشت سَر بگذارید، ارائه اظهارنامه مالیاتی است.

بعد از انجام این کار از جانب شما مسئولان میزان مالیاتی که شامل کسب و کار شما می شود، محاسبه می نمایند. سپس به صنف مربوطه آن را ارائه خواهند نمود. در این مرحله شما که به سؤال خود جواب گوی بوده اید، که آیا به مشاغل خانگی مالیات تعلق میگیرد؟ میزان مالیات‌تان تعیین می شود. چنانچه که مبلغ مشخص شده با مقدار درآمد و هزینه هایتان همخوانی داشت، بایست مالیات را بپردازید. ولی اگر که در این راستا معترض بوده و احساس می کنید، با درآمد شما تناسبی ندارد امکانِ اعتراض را خواهید داشت.

حال اگر که مقدار درآمدتان متناسب با هزینه و عملکردتان در چندین سال پی در پی بود، امکانِ انجام کاری وجود دارد. آنهم این است، که به تبصره 100 یا مالیات مقطوع استناد کنید. اینگونه مبلغ نهایی مالیات مربوط به کسب و کار مشخص می شود. توجه داشته باشید، که اگر شما مالیات را در مؤعد مقرر پرداخت‌ کنید مزیت هایی بسیار شامل حال شما می شود. مثل معافیت از پرداخت مالیات و…!

آیا عدم پرداخت مالیات جریمه دارد!

بیایید به دور از اینکه آیا به مشاغل خانگی مالیات تعلق میگیرد؟ در ارتباط با جریمه عدم پرداخت مالیات هم با یکدیگر صحبت بنماییم. جریمه مربوط به دیر کرد در پرداخت مالیات مشاغل خانگی یعنی یک فرد پس از پایان یافتن مهلت و زمان قانونی مالیات خود را پرداخت نماید. به این هنگام شما ما به ازای هر ماه دیر کرد کمی جریمه خواهید شد.

اغلب برای هر ماه عدم پرداخت مالیات شما باید 2.5 درصد میزانِ مالیات مشخص شده را پرداخت کنید. پس قبل از آنکه مالیات شما افزایش یابد، جهتِ پرداخت در مؤعد مقرر اقدام کنید.

آیا عدم پرداخت مالیات جریمه دارد!

 

سخن آخر

دوستانِ عزیز ما در طول این مطلب از خود سعی در پاسخ به سؤال شما یعنی اینکه آیا به مشاغل خانگی مالیات تعلق میگیرد؟ داشتیم. همانطور که خواندید، برخی از شغل های خانگی از پرداخت مالیات معاف بوده و برخی دیگر باید متناسب با درآمد خود مالیات بپردازند. بازهم شما می توانید، برای پاسخِ به سؤالات خود با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما در هخامنش همواره سعی در رفع ابهامات شما دارند.

 

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *