آیا به شغل های خانگی مالیات تعلق میگیرد؟

آیا به شغل های خانگی مالیات تعلق میگیرد؟

خلاصه از آیا به شغل های خانگی مالیات تعلق میگیرد؟

آیا به شغل های خانگی مالیات تعلق میگیرد؟

71 / 100

همانطور که می دانید در سال های اخیر کسب و کارهای خانگی بسیار رونق پیدا کرده اند. با توجه به رشد این موضوع سوالاتی حول آن به وجود می آید. آیا به شغل های خانگی مالیات تعلق میگیرد؟ در صورتی که کسب و کارهای خانگی معاف از مالیات نمی باشند، نحوه ی محاسبه ی آن چگونه است.

کسب و کارهای خانگی معمولا به فعالیت هایی اطلاق می شود، که افراد در محیط های غیرمسکونی یا غیرتجاری راه اندازی می کنند. در ادامه قصد داریم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

 

مالیات کسب‌وکارهای خانگی چگونه محاسبه می‌شود؟

یکی از سوالاتی که همواره برای صاحبان کسب و کارهای خانگی وجود دارد، این است که اگر مالیات برای شغل های خانگی وجود دارد، میزان آن چقدر است. برای پاسخ به این سوال باید بر اساس قوانین مالیات برای کسب و کارهای خانگی پیش برویم. این موضوع به صورت چند مرحله ای می باشد.

در اولین گام از محاسبه مالیات برای شغل های خانگی لازم است، از میزان درآمد و هزینه هایی که مربوط به شغل می شود اطلاع داشته باشید. معمولا این مرحله را هنگام تکمیل اظهارنامه ی مالیاتی انجام می دهند. با توجه به این موضوع می توانیم بگوییم مرحله ی نخست برای مالیات بر کسب و کارهای خانگی تهیه و ارائه کردن اظهار نامه ی مالیاتی می باشد.

پس از اینکه اظهار نامه ی مالیاتی به مسئولا ذی ربط ارائه شد، آن ها میزان مالیاتی را که به این گونه کسب و کارها تعلق می گیرد، را محاسبه می کنند سپس به صنف مورد نظر اعلام می نمایند. در نهایت افرادی که متوجه می شوند، مالیاتی که بر شغل های خانگی تعلق می گیرد، تا چه میزان می باشد.

در صورتی که مالیات تعیین شده با درآمد و هزینه های فرد همخوانی داشته باشد، وی ملزم به پرداخت مبلغ مورد نظر در زمان مشخص است. اما افرادی که اعتقاد دارند این میزان مالیات با درآمد آن ها تناسبی ندارد، می توانند نسبت به کقدار مالیات کسب و کار خانگی اعتراض کرده تا دوباره پرونده ی مورد نظر مورد بررسی قرار بگیرد.

زمانی که میزان درآمد افراد و تناسب کارکرد و هزینه های آن ها، در چند سال پی در پی رعایت شده، امکان دارد که فرد بتواند که از مالیات مقطوع یا تبصره ی 100 استفاده کند. در انتها مبلغ نهایی، برای مالیات شغل های خانگی در نظر گرفته شده مشخص می گردد. فرد صاحب کسب و کار موظف است مبلغ تعیین شده را در موعد مقرر پرداخت نماید.

در صورتی که پرداخت به موقع مالیات انجام بگیرد، صاحبان کسب و کار می توانند از مزایایی برخوردار شوند. این مزیت ها شامل تخفیفات و پاداش های مالیاتی، همچنین معافیت از مالیات در سال های آتی می باشد.

مالیات کسب‌وکارهای خانگی چگونه محاسبه می‌شود؟

پرداخت مالیات کسب و کارهای خانگی چگونه است؟

شغل های خانگی در دسته بندی کسب و کارهایی قرار می گیرند، که لازم است مالیات بر درآمد یا مالیات مستقیم را پرداخت کنند. میزان مالیات بر درآمد اغلب براساس مقدار درآمدی تعیین می شود، که کسب و کارهای خانگی دارند. از دیدگاه دیگر می توانیم بگوییم مالکان کسب و کارهای خانگی، باید مقداری از درآمد خود را به مالیات اختصاص دهند.

درآمد کسب و کارهای خانگی تا یک سقف معین از معافیت مالیاتی برخوردار هستند، پس از این میزان مالیات به شکل تدریجی افزایش پیدا می کند. البته یک نوع مالیات غیرمستقیم نیز وجود دارد، که به عنوان مالیات بر ارزش افزوده می باشد. این مالیات نیز به کسب و کارهای خانگی در سال های اخیر تحمیل شده است.

به همین علت افرادی که در حوزه ی شغل های خانگی فعالیت دارند، مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، که 9 درصد مالیات غیرمستقیم هستند. نکته مهم در ارتباط با مالیات کسب و کارهای خانگی این است، که میزان مالیات بر اساس میزان درآمد یا نوع فعالیت امکان دارد، از پرداخت مالیات معاف شوند.

به عنوان مثال کسب و کارهایی که در زمینه فرهنگی فعالیت می کنند، در میان کسب و کارهای خانگی کمترین مقدار مالیات را پرداخت می کنند. همچنین شغل هایی که در مناطق کم توسعه فعالیت دارند، نیز می توانند از مالیات نرخ صفر یا معافیت های مالیاتی برخوردار شوند.

فرایند پرداخت مالیات برای شغل های خانگی به این شکل است، که نخست برای ارائه ی اظهارنامه ی مالیاتی اقدام شود، سپس برمبنای میزان درآمد و هزینه هایی که این شغل های دارند، مالیات آن ها تعیین شود. مالیات تعیین شده لازم است، در مدت زمان مقرر پرداخت شود.

 

 

جریمه عدم پرداخت مالیات کسب و کارهای خانگی چیست؟

سازمان امور مالیاتی با هدف ایجاد تفاوت بین پرداخت کنندگان مالیات، مالیات دهندگان خوش حساب طرح های تشویقی و جرایم خاصی را برای مالیات بر درآمد شغل های خانگی در نظر گرفته است. جریمه ای که به عنوان دیرکرد برای کسب و کارهای خانگی در نظر گرفته اند، به این معنی است که هر کسی در صورتی که پس از، مهالت قانونی مالیات خود را پرداخت کند، براساس قانون کسب و کارهای خانگی مشمول جریمه می شود.

براساس این قانون صاحبان شغل های خانگی در ازاری هر ماه دیرکرد و نپرداختن مالیات، باید یک مبلغی را به عنوان درکرد پرداخت کنند. این جریمه را با عنوان جریمه بر مالیات صادر شده می شناسند. معمولا مقدار جریمه برای هر ماه که تاخیر دارید، 2.5 درصد می باشد.

با توجه به این قانون صاحبان کسب و کارهای خانگی، هر چقدر بیشتر تاخیر داشته باشند، باید جریمه ی بیشتری را پرداخت کنند. با پرداخت به موقع مالیات می توانید از تحمیل هزینه های اضافه جلوگیری کنید. این امر بسیار حائز اهمیت می باشد.

جریمه عدم پرداخت مالیات کسب و کارهای خانگی چیست؟

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به شکل کوتاه مالیات بر درآمد شغل های خانگی را مورد بررسی قرار دهیم. افرادی که قصد دارند که نسبت به راه اندازی کسب و کارهای خانگی اقدام کنند، باید براساس نوع فعالیتی که دارند، درباره مالیات بر درآمد این شغل های تحقیق کنند. همانطور که می دانید، برخی از شغل های خانگی از مالیات معاف هستند، برخی دیگر درصد کمتری مالیات بر درآمد پرداخت می کنند.

افرادی که در این زمینه آشنایی لازم را ندارند، می توانند از افراد متخصص مانند تیم هخامنش کمک بگیرند، مشاوره های لازم را در این زمینه داشته باشند.

 

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *