مالیات سر قفلی چیست و چگونه محاسبه می شود؟

مالیات سر قفلی چیست و چگونه محاسبه می شود؟

خلاصه از مالیات سر قفلی چیست و چگونه محاسبه می شود؟

مالیات سر قفلی چیست و چگونه محاسبه می شود؟

62 / 100

همانطور که می دانید اخذ مالیات به روش های گوناگون توسط دولت به منظور تامین درآمد داخلی کشور انجام می گردد. به طور کلی می توان گفت مالیات ها به دو دسته اصلی مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شوند که پرداخت هر یک از آنها در زمان معین باید توسط فرد انجام گردد.

چرا که در غیر این صورت جریمه هایی برای او توسط دولت در نظر گرفته می شود. مالیات سر قفلی در دسته بندی مالیات مستقیم قرار می گیرند و به معنی حق کسب و کار و تجارت یک ملک می باشد.

دقت داشته باشید این نوع مالیات فقط شامل املاک تجاری بوده و برای دیگر املاک در نظر گرفته نمی شود. اگر بخواهیم ساده تر این موضوع را برایتان توضیح دهیم، باید بگوییم هنگامی که یک ملک تجاری به فروش می رسد سرقفلی آن به خریدار ارائه می گردد و به همین ترتیب صاحب اولیه سرقفلی باید مالیات خود را بپردازد و آن را به دیگری واگذار کند. این امر تا هر زمان که سرقفلی قابل انتقال باشد، به همین ترتیب است.

اگر می خواهید با صفر تا صد مالیات سر قفلی نحوه محاسبه آن آشنا شوید به شما توصیه می کنیم تا انتهای مقاله هخامنش با ما همراه بمانید و مطالب را مورد بررسیتان قرار دهید.

مالیات سر قفلی چیست؟

دولت برای آنکه بتواند از مستاجران املاک حمایت ویژه ای داشته باشند قانون مالیات های سرقفلی را در کشور تصویب نمود. همانطور که می دانید امروزه افراد زیادی در یک واحد مستاجر می شوند و کسب و کار خود را در آن شروع می کنند که در این صورت صاحب اصلی سرقفلی آنها می باشند و باید مالیات آن را در زمان مقرر پرداخت نمایند. به عنوان مثال سرقفلی یک ملک به فردی فروخته یا واگذار می شود و او اختیار دارد تا کسب و کار خود را در آن به انجام برساند.

در این صورت مالک اصلی سرقفلی او می باشد و در صورتی که بخواهد سرقفلی را به فرد دیگری بفروشد، باید مالیات را خودش به دولت پرداخت نماید و فرد خریدار موظف به این کار نخواهد بود.

بیشتر بخوانید

مالیات سر قفلی چیست؟

چگونه مالیات های سرقفلی را محاسبه کنیم؟

ممکنه است عده ای از افراد با خود بپرسند چگونه باید مبلغ مالیات سر قفلی را محاسبه نماییم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم صاحب اصلی سرقفلی باید ارزش سرقفلی را محاسبه کرده و دو درصد از آن را به دولت پرداخت نماید. به عنوان مثال ممکن است ارزش سرقفلی یک مکان یک میلیارد تومان باشد که در این صورت مالیات آن ۲۰ میلیون تومان براورد می گردد و فرد باید آن را به دولت پرداخت کند.

ایا با داشتن حق سرقفلی میتوان ملک را به فروش رساند؟

دقت داشته باشید فروش ملک و فروش حق سرقفلی آن از یکدیگر جدا هستند و فردی که دارای حق سرقفلی است به هیچ عنوان قادر به فروش ملک نیست.  تنها صاحب اصلی ملک می تواند حق سرقفلی را به فرد دیگری انتقال دهد تا شخص بتواند کسب و کار خود را در آن آغاز نماید.

مالیات سر قفلی شامل ملک اداری می شود؟

باید توجه داشته باشید املاک اداری و مسکونی به هیچ وجه شامل پرداخت مالیات سر قفلی نخواهند بود. دقت داشته باشید اگر ملک تجاری فاقد مستاجر باشد و حق سرقفلی به شخص دیگر انتقال داده نشده باشد، مالیات به آن ملک تعلق نخواهد گرفت.

در بسیاری از مواقع بعضی از افراد سودجو اعلام می کنند یک ملک تجاری اگر فاقد مستاجر باشد باید مالیات را بپردازد که این موضوع به هیچ وجه درست و رسمی نمی باشد.

اعتراض به مالیات سر قفلی

در صورتی که تصور می کنید سازمان امور مالیات مالیات سر قفلی شما را اشتباهاً محاسبه کرده است، می توانید به ثبت اعتراض در سامانه سازمان مالیات بپردازید. اما توجه داشته باشید که قبل از اعتراض باید تمامی قوانین و شرایط مالیات را بررسی کرده و سپس در صورتی که مجددا نسبت به هزینه محاسبه شده اعتراض دارید به ثبت آن در سازمان مالیات بپردازید.

مهلت پرداخت مالیات حق سرقفلی چقدر است؟

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم اگر پرداخت هرگونه مالیات با تاخیر انجام شود، قطعاً جریمه ای توسط دولت برای افراد در نظر گرفته می شود که این جریمه ها معمولاً سنگین می باشد.

به همین خاطر باید از مهلت پرداخت مالیات اگاه باشید. صاحب سرقفلی باید نهایتاً پس از ۳۰ روز اظهارنامه قانونی خود را در سامانه مربوطه تکمیل نموده و مالیات را تمام و کمال به دولت پرداخت نمایید. بسیاری از افراد ممکن است، به هر دلیلی قادر به پرداخت مالیات خود در زمان مقرر نباشند، در این صورت ممکن است بپرسند جریمه یک ماه تاخیر در پرداخت این نوع مالیات چقدر است؟ در پاسخ به این سوال و رفع ابهام باید بگوییم اگر مالیات سر قفلی یک ماه تاخیر داشته باشد ۵.۲ جریمه برای افراد در نظر گرفته می شود.

 

مهلت پرداخت مالیات حق سرقفلی چقدر است؟

مالیات انتقال سرقفلی به فرزند

اگر شخصی قبل از فوت خود به انتقال حق سرقفلی ملک به فرزندانش بپردازد مالیات به شخص لحاظ نخواهد شد. اما اگر پس از فوت آن شخص سرقفلی ملکش به فرزندان به ارث برسد، آنها باید مالیات انتقال سرقفلی را به دولت پرداخت نمایند که باید حتما این موضوع را حائز اهمیت تان قرار دهید.

سخن پایانی

همانطور که تا به این قسمت مقاله متوجه شده اید هر یک از املاک تجاری دارای حق سرقفلی هستند که صاحبان آنها می توانند در صورت نیاز به فروش آن بپردازند و در نهایت دو درصد از حق دریافتی را به دولت بپردازند.

به همین خاطر در این قسمت از مقاله سعی کردیم تا شما را به طور کامل و جامع با مالیات سر قفلی و نحوه محاسبه آن آشنا کنیم. امیدواریم با مطالعه مطالب فوق توانسته باشید سوالات و ابهامات ذهن خود را نسبت به این موضوع برطرف کرده و در صورتی که به خرید و فروش سرقفلی پرداختید، مالیات آن را در اسرع وقت به دولت پرداخت نمایید تا مشمول جریمه های سنگین نشوید.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *