صفر تا صد قوانین مالیات حق مسکن و خوار و بار

صفر تا صد قوانین مالیات حق مسکن و خوار و بار

خلاصه از صفر تا صد قوانین مالیات حق مسکن و خوار و بار

صفر تا صد قوانین مالیات حق مسکن و خوار و بار

62 / 100

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا حق مسکن و خواربار مشمول مالیات می شود؟ این پرسش ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما به عنوان دغدغه ی تعداد زیادی از کارگران قدیمی و کارمندان تبدیل شده است. در حقیقت سال ها اختلافات فراوانی بر سر قوانین مالیات حق مسکن و خوار و باردر میان ممیزان مالیاتی و کارمندان وجود داشته است. در ادامه قصد داریم به شکل کوتاه به بررسی این قوانین بپردازیم.

چه مواردی در حقوق و دستمزد کارمندان شامل مالیات می‌شوند؟

برای آشنایی بیشتر با قوانین مالیات حق مسکن و خوار و بار باید بدانید همه افرادی که دارای کسب و کار هستند و حقوقی را دریافت می کنند، همچنین بیمه شامل آن ها می شود، موظف هستند قسمتی از حقوق خود را به عنوان مالیات به وزارت اقتصاد و دارای پرداخت نمایند. مقدار مالیاتی که برای افراد در نظر می گیرند بسته به شرایط فرد در هر سال می تواند متفاوت باشد. این میزان در آغاز هر سال به وسیله ی دولت اعلام می شود.

در ادامه قوانین مالیات حق مسکن و خوار و بار باید بدانید که همه ی ارفرمایان وظیفه دارند، که فرایند کسر مالیات بر درآمد را انجام داده سپس موظفند فهرست مالیات برحقوق کارکنان را ارسال نمایند. بر اساس قانون مالیات همه ی مزیت هایی که به شکل مستقیم با کار کارکنان در ارتباط است، به آن ها پرداخت می شود. این موارد به عنوان مزایای استخدامی به شمار می رود، شامل مالیات می شود.

بنابراین فاکتورهایی که به ماهیت کاری مربوط می شوند و در مالیات حقوق تاثیر دارد به عنوان مالیات می باشد. این موارد شامل نوبت کاری، رفت و آمد، حقوق ثابت، اضافه کاری، هزینه ناهار و شام، حق مدیریت، تعطیلات و …. می باشد.

بیشتر بخوانید

چه مواردی در حقوق و دستمزد کارمندان شامل مالیات می‌شوند؟

حق مسکن و خواروبار مشمول مالیات است؟ ماده ۸۳ قانون مالیات‌های مستقیم

برای اشنایی بیشتر با قوانین مالیات حق مسکن و خوار و بار باید به این نکته اشاره کنیم که بر اساس متن ماده ی قانون 3 که در زمره ی قوانین مالیاتی مستقیم به همراه رای دادنامه دیوان عدالت اداری که با شماره 73 ثبت شده است، بر اساس بخشنامه شماره ۵۸/۹۹/۲۰۰ که از سوی سازمان امور مالیاتی صادر شده است، هزینه هایی که جدای از شغل کارمندی به افراد پرداخت می گردد، به عنوان مزایای شغلی نمی باشند. بنابراین نتیجه می گیریم که این موارد شامل مالیات حقوق نمی شوند و از پرداخت مالیات معاف هستند.

در کنار آن باید بدانید که مباحث بسیار زیادی در رابطه با قوانین مالیات حق مسکن و خوار و بار وجود دارد، که به عنوان حق بیمه ی کارمندان مطرح است. اغلب در حسابرسی هایی که برای بیمه تامین اجتماعی انجام می گیرد، همه اسناد مالی که مربوط به کارگاه ها می باشد تحت بررسی قرار می گیرند. تا به این شکل از پرداخت شدن حق بیمه به وسیله ی کارفرما اطمینان حاصل گردد.

 

مواردی در فیش حقوقی وجود دارند که مشمول مالیات نمی باشند

در ادامه قوانین مالیات حق مسکن و خوار و بار باید بگوییم مواردی در فیش حقوقی افراد وجود دارد که مالیات به آن ها تعلق نمی گیرد، این موارد شامل:

  • بازخرید برای ایام مرخصی
  • کمک هزینه های مربوط به عائله مندی
  • هزینه های مربوط به سفر و فوق العاده در ماموریت ها
  • دریافت عیدی
  • پاداش های مربوط به آخر سال
  • دریافت کمک هزینه هایی که به مسکن و خواربار در زمان بیماری تعلق می گیرد.
  • حق شیر
  • پاداش هایی که که مربوط به نهضت سواد آموزی می باشد.
  • کسر صندوق یا حق التضمین
  • پاداش مربوط به افزایش تولید

در ادامه بررسی قوانین مالیات حق مسکن و خوار و بار باید بگوییم بیشتر هزینه هایی که در فیش حقوقی ثبت می گردد، این موارد جزء مزیت های شغلی قرار می گیرد. این موارد مشمول مالیات بر درآمد می باشد. حال این پرسش به وجود می آید که آیا قوانین مالیات حق مسکن و خوار و بار وجود دارد یا خیر؟

با توجه به اینکه حق مسکن و خواربار به عنوان یکی از پارامترهایی است، که به صورت مستقیم به شغل فرد مرتبط نمی باشد. به همبن علت است که قسمتی از حقوق افراد معاف از مالیات می باشد. اما در پاسخ به پرسش قوانین مالیات حق مسکن و خوار و بار احتمالا سوالات دیگری در ذهن افراد به وجود می آید، یکی از پرسش های پرتکرار این است که چه موضوعات دیگری وجود دارد، که مشمول مالیات می شوند؟

در حال حاضر برای دریافت مالیات از حقوق کارمندان قانون واضحی وجود دارد. بر اساس این قانون قسمت هایی از حقوق افراد است، که به صورت مستقیم به شغل آن ها مرتبط نمی شود، وجود دارد که مالیات به آن ها تعلق می گیرد، بنابراین بیشتر بخش ها به عنوان معاف از مالیات شناخته می شوند. از جمله قسمت هایی که مالیات به آن ها تعلق می گیرند، موارد زیر هستند:

  • حق غذا
  • حق سرپرستی
  • هزینه تلفن
  • پول لباس کار
  • حقوق اصلی یا ثابت
  • اضافه‌کاری‌ها
  • حق ایاب و ذهاب

مالیاتی که اضافه بر حقوق می باشد، قبل از امشخص کردن حقوق یا دستمزد کسر می گردد، سپس مابقی به عنوان حقوق به حساب کارمندان واریز می شود. درباره ی حق مسکن باید بگوییم، که به عنوان یکی از موضوعات بسیار حساس و مهمی است، که در حوزه مالی و مسکن وجود دارد. در اکثر کشورهای های دنیا مالیاتی که برای مسکن و املاک در نظر می گیرند، یه عنوان یک منبع درآمد برای حکومت ها به شمار می رود. اما در کشور ایران مسکن شامل مالیات نیست و از حقوق کارمندان کسر نمی گردد.

مواردی در فیش حقوقی وجود دارند که مشمول مالیات نمی باشند

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی قوانین مالیات حق مسکن و خوار و بار پرداختیم. با توجه به اهمیت امور مالیاتی لازم است، افراد در هنگام پرداختن به این امور باید نهایت دقت را به خرج دهند. بنابراین لازم است از افرادی که در این زمینه تجربه و تخصص لازم را دارند کمک بگیرند. تیم هخامنش به عنوان یک گروه تخصصی در این زمینه می تواند شما را در زمینه های مختلف مربوط به امور مالیاتی یاری کند.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *