استعلام ارزش افزوده در چه سامانه ای انجام می شود؟

استعلام ارزش افزوده در چه سامانه ای انجام می شود؟

خلاصه از استعلام ارزش افزوده در چه سامانه ای انجام می شود؟

استعلام ارزش افزوده در چه سامانه ای انجام می شود؟

80 / 100

استعلام ارزش افزوده در چه سامانه ای انجام می شود؟

یکی از قوانین کشور عزیز ما دریافت مالیات بر ارزش افزوده از صاحبان کسب و کارها می باشد. در واقع دولت مقداری از منابع درآمدی خود را از طریق دریافت مالیات به دست می آورد. یکی از اقداماتی که افراد قبل از پرداخت مالیات باید انجام دهند استعلام ارزش افزوده است.

در بسیاری از مواقع گمان می شود که استعلام مالیات بر ارزش افزوده چندان کار سختی نیست، اما باید بگوییم این تصور کاملاً اشتباه است. اگر از روش های اصولی استعلام مالیات بر ارزش افزوده آگاه نباشد نمی توانید مراحل را به خوبی پیش ببرید. اگر می خواهید با استعلام ارزش افزوده در سامانه بیشتر آشنا شوید به شما توصیه می کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه بمانید.

منظور از استعلام مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

اگر شما هم صاحب کسب و کار و بیزینس خود باشید، قطعاً چندین بار تاکنون با عبارت استعلام مالیات و ارزش افزوده مواجه شده اید. همانطور که می دانید در حال حاضر افراد برای پرداخت مالیات کارکرد خود باید به سامانه مشخصی مراجعه فرمایند و به صورت اینترنتی مالیات خود را به درگاه دولت پرداخت نمایند.

در بسیاری از مواقع افراد قبل از پرداخت مالیات خود قصد استعلام ارزش افزوده را دارند تا متوجه شوند چه مقدار هزینه ای را باید به عنوان مالیات بپردازند.

منظور از استعلام مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

سامانه استعلام مالیات بر ارزش افزوده

همانطور که چندی قبل اشاره کردیم در گذشته برای پرداخت و استعلام مالیات و ارزش افزوده افراد باید به اداره جات مراجعه می کردند که این موضوع زمان زیادی را از آنها می گرفت و کاغذ بازی های زیادی را به همراه داشت.

اما در حال حاضر سامانه ای راه اندازی شده است که افراد با مراجعه به آن می توانند به راحتی استعلام ارزش افزوده کارکرد خود را دریافت کنند و دیگر امور مالیاتی شان را به صورت آنلاین انجام دهند. برای این اقدام تنها کافیست به سامانه www.evat.ir مراجعه فرمایید و ثبت نام خود را آغاز نمایید.

برای استعلام ارزش افزوده به چه مدارکی نیاز است؟

ممکن است عده ای از افراد با خود سوال کنند که مدارک مورد نیاز برای استعلام مالیات بر ارزش افزوده کدام است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم برای دریافت خدمات این سامانه نیاز به مدارک خاصی نخواهد بود.

اما نکته ای که باید آن را حائز اهمیتتان قرار دهید ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی است. هنگامی که ثبت نام خود را با موفقیت به اتمام برسانید، می توانید با استفاده از شناسه ملی و کد اقتصادی در هر زمان و هر مکانی به استعلام ارزش افزوده بپردازید و خدمات مورد نیازتان را از سامانه دریافت کنید.

ایا می توان با استفاده از کد ملی به استعلام مالیات بر ارزش افزوده پرداخت؟

در بسیاری از مواقع پیش می آید که افراد به کد اقتصادی کسب و کار خود هیچ دسترسی ندارند و گمان می کنند دیگر راهی برای استعلام مالیات و ارزش افزوده نخواهد بود. باید بگوییم شما با درج کد ملی در سامانه مد نظر می توانید تمامی پرونده های مالی خود را مورد بررسی قرار داده و آنها را استعلام کنید.

لذا در صورتی که هیچ دسترسی به کد اقتصادی کسب و کارتان ندارید، می توانید این روش را مد نظرتان قرار دهید و از آن بهره مند گردید.

هزینه استعلام مالیات بر ارزش افزوده چقدر است؟

یکی از فاکتورهایی که باعث می شود افراد به استعلام ارزش افزوده کارکرد خود نپردازند، هزینه آن است. به همین خاطر باید بگوییم در گذشته هنگامی که صاحبان کسب و کارها به اداره جات برای استعلام مالیات بر ارزش افزوده خود مراجعه می کردند، باید هزینه ای را پرداخت می نمودند.

بیشتر بخوانید

اما با راه اندازی سامانه مد نظر دیگر هیچ هزینه ای از بابت استعلام گواهی ارزش افزوده از افراد گرفته نخواهد شد و می توان به صورت رایگان از این خدمات بهره مند گردید. اگر می‌خواهید با اعتبار گواهینامه ارزش افزوده و نحوه لغو آن آشنا شوید به شما توصیه می‌کنیم تا در ادامه مقاله با ما همراه بمانید.

اعتبار گواهی نامه ارزش افزوده چقدر است؟

دقت داشته باشید اعتبار گواهینامه ارزش افزوده تنها ۶ ماه الی یک سال می باشد. هنگامی که گواهینامه را دریافت می کنید، می توانید تاریخ انقضای آن را در بالای برگه مشاهده کنید. لذا لازم به ذکر است پس از گذشت اعتبار گواهینامه ارزش افزوده افراد باید مجدداً از طریق سامانه ذکر شده به استعلام و دریافت آن بپردازند.

معمولا در خرداد ماه می توان گواهینامه ارزش افزوده را در سامانه تمدید کرد. به هنگام تمدید این گواهینامه فرد باید هزینه اندکی را در سامانه مد نظر پرداخت کند. همچنین توجه داشته باشید در سال های اخیر گواهینامه ارزش افزوده به صورت الکترونیک به دست افراد می رسد.

ایا می توان گواهی نامه ارزش افزوده را لغو کرد؟

حال که با استعلام ارزش افزوده به خوبی آشنا شده اید، ممکن است با خود بپرسید آیا می توان گواهینامه ارزش افزوده را لغو کرد؟ لذا لازم به ذکر است در بسیاری از مواقع افراد تصمیم می گیرند دیگر به ارائه خدمات و فروش کالا نپردازند که در این صورت می توانند به راحتی و با گذر از چند مرحله گواهینامه ارزش افزوده خود را باطل یا لغو کنند.

برای این اقدام کافیست به سامانه امور مالیاتی مراجعه کرده و مراحل خواسته شده را طی کنید. همچنین دقت داشته باشید در فرم لغو گواهی ارزش افزوده باید دلیل خود را به طور کامل و جامع ذکر کنید در غیر این صورت گواهینامه شما غیر فعال نخواهد شد.

ایا می توان گواهی نامه ارزش افزوده را لغو کرد؟

سخن پایانی

همانطور که تا به این قسمت از مقاله متوجه شده اید، تمامی افرادی که به فروش کالا و ارائه خدمات می پردازند و درآمد سالانه آنها بیش از حد معمول است؛ باید به ثبت و استعلام ارزش افزوده بپردازند تا مشکلی برایشان پیش نیاید.

به همین خاطر در این قسمت از مقاله هخامنش سعی کردیم تا شما را به طور کامل و جامع با روش های استعلام مالیات بر ارزش افزوده آشنا کنیم. امیدواریم با مطالعه مطالب فوق توانسته باشید سوالات و ابهامات ذهن خود را نسبت به این موضوع برطرف کرده و در صورت تمایل به استعلام ارزش افزوده در سایت ذکر شده بپردازید.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *