مهم ترین مفاهیم حسابداری مالیاتی

مهم ترین مفاهیم حسابداری مالیاتی

خلاصه از مهم ترین مفاهیم حسابداری مالیاتی

مهم ترین مفاهیم حسابداری مالیاتی

82 / 100

حسابداری مالیاتی یکی از شاخه های مهم در حسابداری است که بر اساس آن تکالیف مالیاتی، وضعیت پرداخت ها، درآمدها مورد محاسبه قرار می گیرد. این نوع حسابداری به شکل تخصصی می باشد که با استفاده از آن قوانین مالیاتی مربوط به شرکت ها مورد بررسی قرار می گیرد.

در ادامه قصد داریم به صورت اجمالی به بررسی مهم ترین مفاهیم حسابداری مالیاتی بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با این مفاهیم با ما همراه باشید.

آشنایی با مهم ترین مفاهیم حسابداری مالیاتی

یکی از مواردی که در مهم ترین مفاهیم حسابداری مالیاتی وجود دارد این است که کارفرما حقیقی یا حقوقی است. این امر تاثیر زیادی در نحوه پرداخت و بررسی مالیات دارند. نکته دیگر اینکه روش بررسی مالیات برای افراد حقیقی و حقوقی متفاوت می باشد.

حسابداری مالیاتی به عنوان اصلی شناخته می شود که از جرائم مالیاتی جلوگیری می کند. افرادی که به عنوان حسابدار مالیاتی فعالیت می کنند موظف هستند در این زمینه با جرائمی مانند فرارهای مالیاتی، پولشویی و … را مورد بررسی قرار دهند.

بیشتر بخوانید

حسابدار مالیاتی کیست؟

حسابداران مالیاتی به افرادی اطلاق می شود که در رشته حسابداری یا حسابرسی فارغ التحصیل شده اند. این افراد گاهی با عنوان مشاوران مالیاتی نیز شناخته می شوند.

حسابداران مالیاتی اغلب با شرکت ها و واحد های اقتصادی در امور مالیاتی همکاری دارند. افرادی که در زمینه حسابداری مالیاتی فعالیت می کنند باید از دانش، تخصص و تجربه بالایی برخوردار باشند.

در ادامه مهم ترین مفاهیم حسابداری مالیاتی قصد داریم وظایفی را که یک حسابدار مالیاتی موظف به انجام آن است را مورد بررسی قرار دهیم.

این افراد باید با باید با قوانین و تکالیف مالیاتی آشنایی لازم را داشته باشند. شناخت قوانینی مانند قانون درآمد بر حقوق، مالیات های مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده و ….. در این زمینه الزامی است.

حسابداران مالیاتی باید توانایی این را داشته باشند که نسبت به تشکیل پرونده های مالیاتی اقدام کنند.

  • یکی دیگر از مهارت های الزامی که حسابداران مالیاتی موظف هستند با آن آشنایی لازم را داشته باشند شیوه تکمیل اظهارنامه های مالیاتی است.
  • آن ها باید قابلیت ایجاد مستند سازی و جمع آوری مدارک را برای ارائه کردن به مسئولان ذی ربط را داشته باشند.
  • یکی دیگر از مهم ترین مفاهیم حسابداری مالیاتی قابلیت آشنایی با ساختار و محاسبه مالیات بر ارزش افزوده برای شرکت ها و موسسات تولیدی می باشد.

در حسابداری مالیاتی چه مواردی مورد بررسی قرار می گیرند؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم حسابداران مالیاتی در شرکت های تجاری فعالیت می کنند. بنابراین در حالت کلی فاکتورهایی را مورد بررسی قرار می دهند که بر اساس قانون تجارت 1311 و قوانینی که به آن مربوط می شود و در اساسنامه شرکت نیز دکر شده است انجام می گیرد.

حسابداران مالیاتی موظف هستند که در طول یک دوره یا سال مالیاتی اقدامات مشخصی را انجام می دهند. در طی این دوره آن ها موظف هستند به بررسی میزان مالیات و شیوه پرداخت مالیات در این دوره بپردازند. در ادامه حسابداران مالیاتی موظف هستند که موارد زیر را برای شرکت های مالیاتی انجام دهند.

 

  • محاسبه میزان درآمد و هزینه
  • ارائه صورتحساب همه مطالبات و وصول ها
  • ارائه صورت دارایی هایی که به شکل ثابت وجود دارند.
  • بررسی صورتحساب های مربوط به گردش کالا و مواد اولیه، خدمات
  • صورتحساب مالیات تکمیلی
  • حقوق و سرمایه
  • ارزش اسمی سهام
  • گزارش معاملات انجام شده با خارج از کشور
  • ارائه ی تعدیلات مربوط به سنوات
  • گزارش قیمت تمام شده خدمات و کالاها
  • بررسی ترازنامه های مالیاتی و مطابقت آن ها به همراه دفاتر مالی

حسابدار مالیاتی کیست

مسئولیت حسابداران مالیاتی یا مشاوران مالیاتی

در ادامه مهم ترین مفاهیم حسابداری مالیاتی باید بگوییم به واسطه ی قراردادی که بین کارفرما و حسابداران مالیاتی منعقد شده است طرفین موظف هستند که نسبت به قوانینی که در قرارداد وجود دارد نسبت به وظایف خود متعهد باشند. اما در حالت کلی خدماتی که توسط حسابداران مالیاتی ارائه می شود به شرح ذیل می باشد.

  • حسابداران مالیاتی وظیفه دارند که برای اشخاص حقیقی و حقوقی پرونده تشکیل بدهند.
  • یکی از مهم ترین مفاهیم حسابداری مالیاتی که بسیار حائز اهمیت می باشد تهیه، تنظیم و ارسال اظهارنامه های مالیاتی است که امروزه این خدمات به صورت آنلاین و اینترنتی انجام می شود.
  • یکی دیگر از مسدولیت هایی که در حیطه وظایف این افراد است محاسبه میزان مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد می باشد.

در ادامه باید بدانید که حسابداران مالیاتی وظیفه دارند که کلیه مواصلات شرکت ها و سازمان های طرف قرارداد با آن ها را اعم از گزارش های ماهانه درآمد، فصلی، بدهکاری، هزینه ها و ….. را تنظیم و به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند.

هدف اصلی که در رابطه با مهم ترین مفاهیم حسابداری مالیاتی دنبال می شود نظارت و بررسی مبالغ نقدی و غیرنقدی، وجوه مالیاتی را در جهت پرداخت مالیات پرداخت نمایند.

این افراد به شکل تخصصی در کنار محاسبه و پیگیری هزینه های مالیاتی، جریمه ها، معافیت های مالیاتی، ضرایب مخصوص مالیات و ….. را مورد بررسی قرار می دهد.

با توجه به اینکه اصلی ترین هدفی که حسابداری مالیاتی دنبال می کند جلوگیری از تحمیل شدن جرایم مالیاتی سنگین برای مشاغل می باشد. علاوه بر این حسابداران موظف هستند که نسبت به معافیت های مالیاتی واکنش نشان دهند.

این موارد از اهمیت زیاد و جایگاه خاصی در علم حسابداری برخوردار هستند. در صورتی که مهم ترین مفاهیم حسابداری مالیاتی به درستی انجام نگیرد ممکن است بنگاه های اقتصادی متحمل خسارت های ینگینی شوند. همیت امر باعث شده که کسب و کارها به دنبال پرداختن تخصصی به این امور باشند.

این موارد منحصر به کسب و کارهای بزرگ نیست و مشاغل کوچک هم باید برای پرداختن به امور مالیاتی از حسابداران و مشاوران مالیاتی کمک بگیرند.

سخن پایانی

در این مبحث به بررسی مهم ترین مفاهیم حسابداری مالیاتی پرداختیم. با توجه به اهمیت رعایت قوانین و مقررات مالیاتی برای کسب و کارها لازم است برای انجام صحیح این امور از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

در صورت عدم توجه به رعایت قوانین مالیاتی کسب و کارها مشمول جریمه های سنگین می شوند. برای جلوگیری از این موارد می توانید به شرکت های معتبر و فعال در این زمینه مانند گروه هخامنش مراجعه کرده و از خدمات آن برخوردار شوید.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *