مالیات اجاره خودرو بدون راننده و با راننده چگونه محاسبه می شود؟

مالیات اجاره خودرو بدون راننده و با راننده چگونه محاسبه می شود؟

خلاصه از مالیات اجاره خودرو بدون راننده و با راننده چگونه محاسبه می شود؟

مالیات اجاره خودرو بدون راننده و با راننده چگونه محاسبه می شود؟

74 / 100

با سال اجاره خودرو یکی از بخش های مهم و درآمدساز در ایران وسایل کشورهای جهان است. همه روز افراد جهت اهداف خاص مانند سفرهای کوتاه مدت اقدام به اجاره ماشین می کنند. اجاره خودرو برای افراد مستاجر شامل مالیات خواهد بود.

مالیات اجاره خودرو بدون راننده و با راننده دارای شرایط به خصوصی است که افراد به وسیله اطلاع از این شرایط می توانند با دید بازتر و شفافیت بیشتری اقدام به اجاره خودرو نمایند. همین دلیل در نظر داریم در این مقاله شرایط و نحوه محاسبه مالیات اجاره خودرو را شرح دهیم.

 

مالیات اجاره خودرو چیست؟

مالیات اجاره خودرو بدون راننده و با راننده دارای شرایط مختلفی است. زیرا به طور کلی مالیات اجاره خودرو یک شاخه از شاخه های مختلف مالیات است که، بایستی مبلغ مالیات مد نظر و تصویب شده طبق نظر اداره امور دارایی کسر و به دولت پرداخت گردد.

مالیات اجاره خودرو در واقع یکی از منابع مختلف تامین مالیاتی کشورها می باشد همچنین این مبلغ به عنوان کسری از درآمد از اجاره گیرنده خودرو اخذ می گردد. مالیات بر روی اجاره انواع مختلفی از ماشین ها اعمال می شود. در ادامه با برخی از این نوع مالیات ها آشنا می شویم؛

 

  • مالیات اجاره ماشین آلات راهسازی: برخی از ماشین های راهسازی سنگین مانند جرثقیل، بلدوزر و غیره که بیشتر به منظور استفاده در پروژه های جاده و تاسیسات عمومی کاربرد دارند؛ متفاوت از سایر ماشین ها می باشد. مالیات این خودروها بر اساس ارزش و نوع دستگاه و مدت زمان اجاره اخذ می شود.
  • مالیات اجاره خودروهای لوکس: هدف این نوع مالیات اخذ مالیات اجاره خودروهای لوکس از افراد با درآمد بالا می باشد. مالیات این گونه اتومبیل های لوکس با توجه به ارزش و نوع اتومبیل و همچنین هزینه اجاره روزانه مشخص می شود.
  • مالیات اجاره ماشین آلات صنعتی: مالیات اجاره خودرو بدون راننده و با راننده در مورد ماشین آلات صنعتی نیز صدق می کند. به منظور تعیین مالیات اجاره این نوع ماشین آلات صنعتی برای واحدهای صنعتی و تولیدی اجاره ماشین آلات بر اساس نوع و ارزش دستگاه اخذ می شود.
  • مالیات اجاره ماشین آلات حفاری: مالیات ماشین آلات سنگین حفاری نیز بر اساس نوع ماشین آلات و ارزش آنها و همچنین مدت زمانی که ماشین به اجاره می رود؛ مشخص می شود. این مالیات به افراد فعال در زمینه ساخت و ساز معدن و حفاری تعلق می گیرد.

صدور فاکتور رسمی

قانون مالیات قراردادهای اجاره ماشین

بر اساس ماده ۱۲۰ قانون مالیات های مستقیم و همچنین ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی در کشور ایران، مالیات اجاره خودرو بدون راننده و با راننده جزو مالیات های مستقیم طبقه بندی می شود. طبق این مواد قانونی درآمدهایی که از اجاره ماشین آلات و وسایل نقلیه حاصل می شود شامل مالیات می باشد.

بنابراین کلیه افرادی که در زمینه اجاره ماشین آلات سنگین صنعتی حفاری نقلیه و ماشین آلات لوکس فعالیت می کنند بایستی از قوانین امور مالیاتی در این زمینه اطلاع داشته باشند. در ادامه به دو گروه مختلف از طبقه بندی مالیاتی اجاره خودرو اشاره می کنیم تا، به طور مختصر با این موارد آشنایی لازم را کسب نمایید.

قانون مالیات قراردادهای اجاره ماشین

 

مالیات اجاره خودرو با راننده

مالیات اجاره خودرو بدون راننده و با راننده شرایط ویژه و به خصوصی است، که در این قسمت به بررسی نکات مهم مالیات اجاره خودرو با راننده خواهیم پرداخت. به موجب قانون مالیات اجاره خودرو این مالیات تنها برای چند مدل خاص اعمال می شود و اکثر خودروهای موجود جهت اجاره ملزم به پرداخت مالیات اجاره نخواهند بود.

در این زمینه پرداخت مالیات تکلیفی اکثر خودروهای موجود جهت اجاره بر عهده خود مالک خودرو می باشد. مالیاتی که طی قراردادهای کوتاه مدت اجاره خودرو اعمال می شود بر عهده افراد حقیقی است. مالیات اجاره خودرو برای افراد حقوقی کاملاً متفاوت از این مورد می باشد.

از آنجایی که قوانین مالیاتی بسیار پویا هستند و ممکن است مالیات اجاره خودرو بدون راننده و با راننده به مرور زمان دچار تغییر شوند؛ بهترین قدم برای دریافت اطلاعات کامل و دقیق کسب مشاوره از مشاوران خبره و کاربلد می باشد.

برای این منظور می توانید مدل خودروی خاص مد نظر خود را به کارشناس مشاور فعال در این زمینه اطلاع داده و اطلاعات لازم را، کسب نمایید.

 

مالیات اجاره خودرو بدون راننده

هرچند که، مالیات اجاره خودرو بدون راننده و با راننده با یک دیگر متفاوت است ولیکن؛ در کل مشمول پرداخت مالیات اجاره می باشند. در اجاره خودرو بدون راننده افراد می توانند خودروهای مورد نظر خود را برای مدت های مختلفی مانند روزانه هفتگی و ماهانه اجاره نمایند.

خودرو در این روش هم به منظور مصارف شخصی و هم تجاری می باشد. به منظور محاسبه مالیات اجاره خودرو بدون راننده ابتدا بایستی درآمد حاصل از اجاره ماشین تعیین شود. از این می توان نسبت به محاسبه میزان مالیات اقدام کرد البته این مرحله با در نظر گرفتن سقف معافیت سالانه و نرخ مالیات انجام می شود.

نرخ مالیات اجاره خودرو بدون راننده و با راننده ثابت نبوده و ممکن است همزمان با ایجاد تغییرات سالانه در قوانین مالیاتی دچار افزایش و یا کاهش شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود پیش از اقدام به اجاره خودرو اطلاعات کافی در مورد نرخ و نحوه محاسبه مالیات را از شخص اجاره دهنده کسب کنید.

مالیات اجاره خودرو بدون راننده

نکات مهم اجاره خودرو

به دلیل اخذ مالیات اجاره خودرو بدون راننده و با راننده توسط سازمان امور مالیاتی بهتر است پیش از اقدام به اجاره هر نوع خودرویی از کلیه نکات آن اطلاع کافی داشته باشید. همین دلیل در ادامه با چند نکته مهم از قرارداد اجاره ماشین آشنا می شویم؛

 

  • هزینه های جاری خودرو: به هنگام اجاره خودرو ممکن است نکات مهمی پیش آید برای مثال هزینه های مرتبط با خودرو یکی از این موارد است. هزینه هایی شامل تعمیرات خودرو هزینه سوخت مثل بنزین تعویض روغن موتور، شست و شو و کارواش بردن خودرو پرداخت عوارض سالیانه پرداخت جرایم و تخلفات این قبیل هزینه ها می باشند.

بنا به اهمیت این نکات بایستی تمامی شرایط تسویه و پرداخت این هزینه ها در قرارداد قید شده و در صورتی که بر عهده مستاجر باشند؛ مستاجر بایستی تمامی این هزینه ها را تسویه کرده و گواهی تسویه حساب را پیش از اتمام مدت قرارداد اجاره به مالک تحویل دهد.

  • خسارت تاخیر در قرارداد: به منظور ایجاد شفافیت بیشتر در مالیات اجاره خودرو بدون راننده و با راننده تمامی هزینه ها از جمله خسارت تاخیر در قرارداد اجاره ماشین در آن ذکر شود. ایجاد تاخیر در تحویل ماشین ممکن است تاثیرات حقوقی و مالی را به دنبال داشته باشد.

 

کلام پایانی

مالیات اجاره خودرو بدون راننده و با راننده توسط سازمان امور مالیاتی تعیین شده است و سالیانه دچار تغییرات مختلفی می گردد. برای مثال ممکن است نرخ مالیات و یا نرخ سقف بخشودگی مالیات برای اجاره خودرو دچار تغییر و کاهش یا افزایش شود.

به همین دلیل در صورتی که در نظر دارید ماشین آلاتی را اجاره کنید پیشنهاد می شود از مجموعه هخامنش مشاوره بگیرید. کلیه کارشناسان این مجموعه می توانند در شما در تمامی موارد اجاره خودرو مشاوره مالیاتی دهند.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *