وظایف حسابدار حقوق و دستمزد چیست؟

وظایف حسابدار حقوق و دستمزد چیست؟

خلاصه از وظایف حسابدار حقوق و دستمزد چیست؟

وظایف حسابدار حقوق و دستمزد چیست؟

83 / 100

وظایف حسابدار حقوق و دستمزد چیست؟ یکی از مولفه های اساسی در زمینه حسابداری موضوع دستمزد و حقوق کارکنان است. قسمتی از هزینه­ هایی که در هر نوع کسب و کاری که وجود دارد صرف پرداخت حقوق به کارکنان آن می شود. هزینه ای که به عنوان حقوق پرداخت می شود تاثیر زیادی در محاسبه قیمت تمام شده خدمات و کالاها دارد.

حسابدار حقوق و دستمزد کیست؟

قبل از پرداختن به موضوع وظایف حسابدار حقوق و دستمزد چیست؟ باید به این نکته توجه کنیم که این فرد در مقام حسابدار باید چه وظایفی را دنبال کند. حسابداران حقوق و دستمزد در مقام یک کارشناس یا کارشناس ارشد است که تحصیلات خود را در حوزه مدیریت های مالی و حسابداری گذرانده است.

این افراد وظیفه دارند که به محاسبه مسائلی بپردازد که به حقوق و دستمزد که در کسب و کارها وجود دارد بپردازد. در واقع کسی که این مسئولیت را پذیرفته است وظیفه دارد که فهرست دستمزد و حقوق افراد را به همراه فهرست بیمه و مالیات بر درآمد ماهانه را به دست آورده و ارائه دهد.

این حسابداران وظیفه دارند که مدارکی را که مربوط هر کدام از بخش ها مانند تامین اجتماعی، دارایی و سامانه مودیان است به همان بخش ارسال کند.

از دیگر وظایف حسابدار حقوق و دستمزد چیست؟ باید بگوییم پرداخت حقوق پرسنل و کارکنان در هر مجموعه به عهده این افراد است.

مهمترین وظایف حسابدار حقوق و دستمزد چیست؟

مهمترین وظایف حسابدار حقوق و دستمزد چیست؟

حسابدار حقوق و دستمزد وظایفی دارد که باید آن را به بهترین نحو ممکن انجام دهد در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

1-ثبت اطلاعات پرسنلی، قراردادها، احکام، عوامل حقوقی و کارکردی

حسابدارانی که در حوزه دستمزد و حقوق فعالیت می کنند باید از جزئیاتی که در همه قرار دادها و تغییراتی که در مفاد آن ها اتفاق می افتد مطلع باشند. آن ها موظف هستند که اطلاعات پرسنل را با دقت بالایی ثبت کنند. آگاهی از احکام پرسنل نیز از دیگر وظایف آن ها به شمار می رود.

2-وظایف حسابدار حقوق و دستمزد در نگهداری و کنترل اطلاعات، اسناد و مدارک

یکی دیگر از وظایف حسابدار حقوق و دستمزد چیست؟ پرداختن به نگهداری و کنترل همه حساب هایی که به حقوق و دستمزد مربوط می شود همینطور ثبت و نگهداری آن ها برعهده این افراد می باشد.

حسابدار حقوق و دستمزد موظف است برای محاسبه حقوق کارکنان اطلاعات را از کارگزینی دریافت کند.

3-تهیه لیست حقوق و کسورات قانونی و اختیاری

حسابدارنی که در این حوزه فعالیت می کنند باید به لیست کسوراتی که در حقوق کارکنان تاثیر دارد را در اختیار داشته باشند. آن ها لیست کسورات بیمه و مالیات را بر اساس هر حوزه تفکیک می کنند. زمانی که همه این موارد انجام گرفت لازم است که آن ها را چک کرده و از صحت آن ها اطمینان یافته سپس به واحد های مورد نظر ارائه شود.

یکی دیگر از مواردی که در این حوزه مورد بررسی قرار می گیرد لیست کسورات مربوط به وام ها می باشد.

4-محاسبه حقوق و دستمزد و کسورات

در کل وظایف حسابدار حقوق و دستمزد چیست؟ شامل سنجش حقوق، کسورات و … می شود. در این مرحله حسایدار حقوق باید لیست بیمه را تهیه کرده و بر اساس قانون آن را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهد.

بر اساس قانون الزامی است که قسمتی از حقوق افرادی که در هر کسب و کار فعالیت می کنند از طریق تامین اجتماعی به سازمان دارایی پرداخت گردد. حسابدار حقوق و دستمزد وظیفه دارد مالیات حقوق بر اساس دستمزد را محاسبه کرده و ارائه دهد.

بیشتر بخوانید

5-ثبت اسناد حسابداری و صدور آن­ها

یکی دیگر از وظایف حسابدار حقوق و دستمزد این است که محاسبه حقوق را بر اساس قانون وزارت کار انجام دهد. مدارکی که مربوط به مرخصی هستند. اسناد دستمزد و بازخرید باید در سیستم ثبت شوند. لازم است حسابدار حقوق و دستمزد برای تشخیص این موارد مراحل زیر را رعایت کند.

-تشخیص نوع سند حقوق و دستمزد

-انتخاب بدهکار و بستانکار

-معین کردن گروه بدهکاران

-در پایان لازم است که اسناد انتخابی را به ثبت برساند.

-این حسابداران وظیفه دارند که فیش های حقوقی هر کدام از کارکنان را بر اساس بخشی که خدمت می کنند تفکیک کرده و بعد از اطمینان از صحت آن اقدام به چاپ آن کرده و در اختیار کارکنان قرار می دهند.

6-تهیه و ارائه گزارش

در ادامه وظایف حسابدار حقوق و دستمزد چیست؟ باید گزارشی را از نحوه پرداخت به مدیران ارائه دهند. بعد از اینکه حقوق کارکنان پرداخت شد، لازم است که حسابدار حقوق وضعیت پرداختی هر کدام از کارمندان را ارائه نماید. در کنار آن حسابدار وظیفه دارد که تاییدیه یا وصول وجه را که برای هر کدام از کسورات به سازمان ها ارائه شده ثبت و ضمیمه پرونده گردد.

لازم است که حسابدار حقوق با حسابرسان مالیاتی، حسابرس داخلی و ممیز همکاری داشته باشد. از دیگر وظایف حسابدار حقوق و دستمزد چیست؟ این است که به پرسش هایی که پرسنل در رابطه با مساعده، وام و دیگر موارد دارد پاسخ دهد. این افراد پروسه ای که مربوط به مدیریت و حسابرسی است را انجام می دهند.

در ادامه برخی از وظایف حسابداران حقوق و دستمزد را به اختصار بیان خواهیم کرد که به شرح زیر است:

-انجام برنامه ریزی های مالی

-ثبت و ضبط انتقال اطلاعات مالی

-محافظت از منابع مالی

-ارائه و تهیه گزارش های مالی در هر کسب و کار

-مطابقت دادن قوانین و مقررات

-بروزرسانی قوانین بر اساس قانون هایی که سازمان مالیات کشور ارائه می دهد.

-محاسبه و پرداخت فهرست مالیاتی و حقوق کارکنان و …..

همه این موارد بر عهده این افراد است.

   تهیه و ارائه گزارش

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی وظایف حسابدار حقوق و دستمزد چیست؟ پرداختیم. این افراد وظایف متعددی بر عهده دارند تا پرداخت حقوق و دستمزد به نحو احسن انجام بگیرد.

پرداختن به امور مالیاتی بسیار پیچیده و زمانبر است که تخصص زیادی را می طلبد. از این رو لازم است که برای انجام صحیح این امور به تیم های تخصصی نظیر تیم هخامنش مراجعه کرده و امور مالیاتی خود را به بهترین وجه ممکن دهید.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *