همه چیز درباره مالیات شرکت های تازه تاسیس

همه چیز درباره مالیات شرکت های تازه تاسیس

خلاصه از همه چیز درباره مالیات شرکت های تازه تاسیس

همه چیز درباره مالیات شرکت های تازه تاسیس

73 / 100

همه چیز درباره مالیات شرکت های تازه تاسیس

یکی از موضوعاتی که اغلب شرکت های تازه تاسیس آن را حائز اهمیتشان قرار می دهند، پرداخت مالیات است. بسیاری از افراد گمان می کنند که به شرکت های تازه تاسیس مالیاتی تعلق نمی گیرد که این تصور کاملاً اشتباه و نادرست تلقی می شود. چرا که تمامی شرکت های تازه تاسیس موظف به پرداخت مالیات هستند اما قوانین مشخصی از سمت دولت برای آنها تعیین شده است. اگر می خواهید با همه چیز درباره مالیات شرکت های تازه تاسیس آشنا شوید به شما توصیه می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه بمانید و مطالب را مورد بررسیتان قرار دهید.

بررسی قوانین مالیات شرکت های تازه تاسیس

همانطور که چندی قبل گفتیم، قوانین مشخصی برای مالیات شرکت های تازه تاسیس وجود دارد. یکی از این قوانین تشکیل پرونده می باشد. هنگامی که افراد به هنگام تاسیس شرکت خود به تشکیل پرونده می پردازند، یک کد اقتصادی از سمت دولت دریافت می کنند که ۱۲ رقم می باشد. دقت داشته باشید اگر شناسه را دریافت نکنید اغلب فعالیت های مالیاتیتان با تاخیر مواجه خواهد شد.

چرا که در تمامی عملیات در سامانه های اداری باید شناسه اقتصادی را به درستی وارد نمایید. پس از آن که شناسه اقتصادی را دریافت کردید، وقت آن است به دریافت دفاتر قانونی بپردازید. پس از دو ماه ثبت رسمی کشور این دفاتر برای شما ارسال می شود تا بتوانید تمامی فعالیت های مالی خود را در آن درج کنید و پس از پایان سال مالیات آن را بپردازید‌.

 

بررسی قوانین مالیات شرکت های تازه تاسیس

بررسی انواع مالیات شرکت های نوپا

حال که با قوانین مالیات شرکت های تازه تاسیس آشنا شده اید، باید بدانید مالیات این شرکت ها در انواع مختلفی دسته بندی می شود که از مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره:

·         مالیات بر سرمایه

اولین مالیاتی که پرداخت آن برای شرکت های تازه تاسیس ضروری و واجب می باشد، مالیات بر سرمایه نام دارد که آن را با عناوین دیگری همچون حق تمبر یاد می کنند. شرکت های تازه تاسیس برای پرداخت این نوع مالیات تنها تا دو ماه بعد از ثبت شرکت خود زمان دارند و اگر در مهلت مقرر شده مالیات محاسبه شده را به دولت پرداخت نکنند، جریمه های سنگینی برای آنها در نظر گرفته می شود.

·         مالیات بر عملکرد

از دیگر انواع مالیات شرکت های تازه تاسیس می توان به مالیات بر عملکرد اشاره کرد که این مالیات با توجه به درآمد شرکت تعیین می شود. به طور کلی می توان گفت هر شرکت باید ۲۵ درصد از درآمد سالانه خود را به عنوان مالیات بر عملکرد بپردازد که پرداخت آن مستقیم می باشد.

در بسیاری از مواقع ممکن است شرکت ها در سال اول قراردادی نداشته باشند که در این صورت باید حتماً یک اظهارنامه قانونی و مالیاتی ثبت کنند تا دولت تصمیم بگیرد این شرکت نیاز به پرداخت مالیات بر عملکرد دارد یا خیر. این مالیات باید هر ساله در زمان مقرر خود پرداخت شود، مگر افرادی که از معافیت مالیات برخوردار هستند.

·         مالیات تکلیفی

یکی از مهمترین مالیات شرکت های تازه تاسیس مالیات تکلیفی می باشد. مالیات تکلیفی قوانین مشخص به خود را دارد و باید مبلغ آن از حقوق کارکنان کم شده و به سازمان امور مالیاتی پرداخت گردد. توجه داشته باشید پرداخت این مالیات از محل درآمد شرکت نخواهد بود و باید مستقیماً از حقوق و دستمزد افراد کم شود.

·         مالیات بر ارزش افزوده

آخرین نوع از مالیات شرکت های نوپا که می خواهیم به معرفی آن بپردازیم، مالیات بر ارزش افزوده نام دارد. این مالیات باید به صورت فصلی پرداخت شود که مبلغ آن پس از اظهارنامه مالیاتی به افراد اعلام می گردد. به طور کلی می توان گفت ارزشی که در فرایند تولید یک محصول به آن اضافه می شود، به عنوان مالیات بر ارزش افزوده توسط اداره امور مالیاتی دریافت می گردد. نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد می باشد.

بررسی جرایم مالیاتی شرکت های تازه تاسیس

حال که با انواع مالیات شرکت های تازه تاسیس و مبلغ پرداختی آن آشنا شدید باید از جرایم مالیاتی شرکت های نوپا نیز آگاه باشید. دقت داشته باشید اگر به هر دلیلی در حساب های مالی خود کد اقتصادی را وارد نکنید، مشمول جریمه های سنگینی خواهید شد. در دفعه اول شما مبلغی را به عنوان جریمه بپردازید. در دفعه دوم شرکت شما به مدت سه ماه پلمپ خواهد شد و نمی توانید به فعالیت در آن بپردازید. در دفعه سوم مدیر یا مسئول شرکت ۳ الی ۶ ماه حبس تعزیری برایشان بریده می شود.

بیشتر بخوانید

به همین خاطر پیشنهاد به هنگام حساب های مالی تان حتماً کد اقتصادی ۱۲ رقمی را وارد نمایید تا چنین مشکلاتی برایتان به وجود نیاید.

چه شرکت هایی از پرداخت مالیات معاف هستند؟

ممکن است عده ای از افراد با خود بپرسند چه شرکت هایی از پرداخت مالیات معاف هستند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بعضی از شرکت های تازه تاسیس می توانند از پرداخت مالیات معاف شوند که این شرکت ها به شرح زیر هستند:

  • شرکت های تعاونی
  • شرکت های دانش بنیان
  • شرکت های غیردولتی تولیدی
  • فعالان اقتصادی
  • فعالیت های حوزه خیریه
  • کارگاه های فرش دستباف
  • موسسات فرهنگی و اموزشی
  • مراکز نگهداری از کودکان

چه شرکت هایی از پرداخت مالیات معاف هستند؟

سخن پایانی

همانطور که تا به این قسمت از مقاله متوجه شده اید، مالیات شرکت های تازه تاسیس باید پرداخت شود مگر آنکه شرکت از معافیت برخوردار باشد و هیچ استثنایی در این مورد وجود نخواهد داشت.

به همین خاطر در این قسمت از مقاله هخامنش سعی کردیم تا شما را به طور کامل و جامع با همه چیز درباره مالیات شرکت های تازه تاسیس آشنا کنیم. امیدواریم با مطالعه مطالب فوق توانسته باشید سوالات و ابهامات ذهن خود را نسبت به این موضوع برطرف کرده باشید.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *