نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل ۱۴۰۳

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل ۱۴۰۳

خلاصه از نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل ۱۴۰۳

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل ۱۴۰۳

84 / 100

هریک از جوامع برای رسیدن به اوج نیازمند صرف هزینه خواهد بود. حال در تمامی کشورهای جهان، بخش قابل توجهی از این هزینه ها توسط دریافت مالیات تامین خواهد شد. لذا در این بینابین برخی از شما مشمول پرداخت مالیات خواهید بود، ولی بعضی دیگر خیالشان آسوده است. به همین خاطر معمولاً شما به دنبال نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل ۱۴۰۳ می گردید.

حال شما برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید، با ما در ادامه این نوشتار از خود همراه بشوید‌. البته که شما عزیزان در صورت وجود سوالاتی بیشتر امکان برقراری ارتباط با ما را خواهید داشت.

درباره مالیات مشاغل بیشتر بدانید!

اشخاص با توجه به قوانین وضع شده در قانون مالیات مستقیم بایست مبلغی را به عنوان مالیات بر درآمد مشاغل به دولت بپردازند. در واقع مالیات مشاغل از جمله مالیات مستقیم محسوب می شود.

حال سازمان امور مالیاتی کشور با توجه به عملکرد سالیانه و سود تمامی اشخاص آن را تشخیص داده و دریافت می کند. اکنون شما پیش از نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل ۱۴۰۳ دریافتید، که آنها چه نوع از مالیاتی هستند.

1

چه درآمدهایی مشمول مالیات مشاغل خواهند بود؟

تفاوتی ندارد، که درآمدِ شما چه نوعی است! آنچه که مهم است، کسب آن به واسطه ی اشتغال می باشد. این قبیل از درآمدها با اکتفا به قانون مالیات مستقیم، مشمول مالیات شده نیز میزانِ آن محاسبه گردیده و از درآمد کم می شود.

اگر که به تبصره ماده ۹۳ قانون مالیات مستقیم نگاه بی اندازید، درآمد حاصل از مضاربه و درآمد کمپانی مدنی شامل این قبیل از مالیات ها خواهد شد. حتی در بررسی اینکه نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل ۱۴۰۳ چگونه است، باید توجه کنید؛ درآمد ورزشکاران یا حتی مربیان خارجی و داخلی نیز مشمول پرداخت مالیات بر مشاغل خواهد بود.

پس در کل هریک از شماها که در هر نوع کسب و کاری فعالیت دارید و درآمد به دست می آورید، مشمول پرداخت مالیات مشاغل خواهید بود. حال میزانِ مالیات شما در یک بازه زمانی یکساله محاسبه گردیده و به سازمان امور مالیاتی کشور تأدیه می گردد.

چگونه درآمد مشمول مالیات مشاغل تشخیص داده می شود‌؟

ما در کنار اینکه نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل ۱۴۰۳ چگونه است؟ با شما درباره شیوه تشخیص درآمد صحبت خواهیم نمود. بنا بر آنچه که درون قانون آمده است، ملاک تشخیص این قبیل از مالیات ها خود اظهاری مودیان خواهد بود. با این حال امکان دارد، که بعضی از کم و کاستی ها در این زمینه رخ بدهد.

لذا می تواند، این موارد به واسطه ی ممیزی سازمان امور مالیاتی کشور تشخیص داده بشود. البته که یکی از این موارد می تواند، تراکنش بانکی مودیان موظف به پرداخت مالیات باشد.

چه کسانی مشمول به پرداخت مالیات بر مشاغل خواهند بود؟

پیش از آنکه به شما بگوییم؛ نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل ۱۴۰۳ چگونه است؟ بهتر می باشد؛ افراد موظف به پرداخت این قبیل از مالیات ها را معرفی بنماییم. تمامی اشخاص حقیقی که دارای شغل و به دنباله آن درآمد هستند، بایست این قبیل مالیات را بپردازند.

بنا بر تعریف سازمان امور مالیاتی کشور؛ تمامی اصناف، کسبه ها، کارگاه تولیدی، صاحبان کارخانه ها و… بایست با توجه به میزان درآمد خود مالیات بدهند.

بنا بر قانون صاحبان کسب و کارها مکلف می باشند، تا به ۱۲۰ روز پس از راه اندازی کسب و کارشان خودشان را به سازمان مربوطه معرفی بنمایند. افراد نام برده موظف خواهند بود، تا اظهارنامه مالیاتی فعالیت شغلی‌شان را در خرداد ماه هر سال تهیه نموده و تنظیم کنند.

پس به دور از نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل ۱۴۰۳ تمامی افرادی که در بطن هر صنفی فعالیت می کنند، بایست نسبت به تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی اقدام بنمایند.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل ۱۴۰۳ چگونه است؟

مسئله محاسبه مقدار مالیات بر درآمد مشاغل از اهمیت شایانی بهره مند می باشد. حال در این بینابین ماده ۹۴ و ۱۰۰ قانون مالیات مستقیم طریقه محاسبه مالیات را تعیین نموده است. بنا بر ماده ۹۴ تمامی درآمد حاصله از فروش خدمات و محصولات در کنار دیگر درآمد اضافی بعد از کم شدن هزینه هایی مازاد مشمول پرداخت مالیات می شود.

بنا بر قانون تمامی درآمد شخص شامل پرداخت مالیات می شود. مثلاً شما زمانی که از دو جهت به کسب درآمد می پردازید، کلیه ی درآمد شما از هر دو طرف پس از کم نمودن هزینه هایی متنوع مشمول پرداخت مالیات می گردد.

حال به بررسی ماده صد قانون مالیات مستقیم در کنار نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل ۱۴۰۳ می رسیم. بنا بَر این ماده مودیان مالیاتی حقیقی بایست اظهارنامه مالیاتی فعالیت شغلی خویش را طی یک سال مالیاتی تهیه بنمایند. سپس در خرداد ماه سالِ بعد به نهاد مربوطه تحویل بدهند.

بنا بر این ماده نرخ مالیات مشاغل اشخاص حقیقی طی سال ۱۴۰۳ عبارتند از؛

-اگر که میزان درآمد شما تا سقف دو میلیارد ریال (دویست میلیون تومان) باشد، مشمول پرداخت مالیات با نرخ ۱۵٪ خواهید شد.

-حال در صورتی که میزان درآمد شما از دو میلیارد ریال (دویست میلیون تومان) تا چهار میلیارد ریال (چهارصد میلیون تومان) باشد، مشمول پرداخت مالیات با نرخ ۲۰٪ خواهید شد.

-در نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل ۱۴۰۳ به نمونه آخر می رسیم. چنان‌ که درآمد شما مازاد چهار میلیارد ریال یعنی چهارصد میلیون تومان باشد، مشمول پرداخت مالیات با نرخ ۲۵٪ می شوید.

نکات بسیار مهم در راستای ارسال اظهارنامه

اظهارنامه ها در واقع نشان دهنده کارنامه مالی شما خواهد بود. درون آنها تمامی اسناد و مدارک مالی به ثبت رسیده نیز به حالت الکترونیکی به سازمان مربوطه تحویل داده می شود.

بنا بر ماده ۱۰۰ قانون مالیات مستقیم مودیان مکلف به تنظیم اظهارنامه ها برای هر واحد کسب و کار خود خواهند بود. حال در نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل ۱۴۰۳ توجه کنید؛ آنها می‌باید تا اتمام خرداد ماه هر سال به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه گردد.

لذا با اکتفا به تبصره ماده صد قانون مالیات مستقیم برخی از کسب و کارها معاف از پرداخت مالیات محسوب می شوند. با این وجود برخی دیگر از کسب و کارها باید در راستای ارائه آن اقدام کنند. در غیر این صورت جریمه هایی سنگین می تواند، گریبان گیر شما بشود.

2

جرایم مربوط به مالیات مشاغل

به دور از اینکه نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل ۱۴۰۳ چگونه است؟ بایست به تبصره سه ماده ۱۷۷ قانون مالیات مستقیم مراجعه بنماییم‌. بنا بر آنچه که در ماده نام برده ذکر شده است، صاحبان مشاغل بایست نسبت به ارائه اسناد و مدارک لازم ظرف چهار ماه پس از آغاز فعالیت به سازمان مالیاتی کشور اقدام کنند.

در صورت عدم رعایت قوانین موجود شخص مربوطه معادل ۱۰٪ از مالیات قطعی جریمه می شود. علاوه بر اینها معافیت مالیاتی یا تسهیلات هایی دیگر شامل حال او نمی شود. پس بهتر است، که شما عزیزان برای نجات پیدا کردن از جریمه سنگین در راستای پرداخت به موقع مالیات ها اقدامات لازم را انجام بدهید.

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این نوشتار از خود به بررسی جوانب گوناگون نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل ۱۴۰۳ پرداختیم‌. همان طور که مطالعه نمودید، در کنار این مسئله به بررسی اینکه چه کسانی ملزم به پرداخت مالیات هستند، پرداختیم.

پس هر چه زودتر شمایی که در هریک از مشاغل مشغول به فعالیت هستید، به جهت ارائه اظهارنامه اقدام کنید. خود را با جریمه هایی سنگین رو به رو نساخته و از معافیت ها محروم نکنید.

امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در طول این نوشتار از هخامنش برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. البته شما عزیزان در صورت وجود سوالات بیشتر امکان برقراری ارتباط با ما را خواهید داشت.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *