نحوه محاسبه مالیات‌ بر حقوق

نحوه محاسبه مالیات‌ بر حقوق

خلاصه از نحوه محاسبه مالیات‌ بر حقوق

نحوه محاسبه مالیات‌ بر حقوق

76 / 100

نحوه محاسبه مالیات‌ بر حقوق همان ابهامیست که بسیاری از ما را به سبب عدم تخصص و آگاهی کافی در این باب، به چالش کشانده است. اما قرار است در پایان این مبحث اطلاعات بسیاری دستگیرتان گردد و با یک همراه صاحب اعتبار و مطرح در این حوزه آشناییت یابید.

وابسته به تعریف ارائه گشته از سوی سازمان OECD پروسه مالیات، واژگانی اعم از پرداخت اجباری، لازم و همینطور بلاعوض، را به جریان خواهد انداخت. اغلب افراد جامعه در گروه واجدین شرایط برای پرداخت مالیات قرار خواهند گرفت.

بدین ترتیب که هر فرد ارگان و همینطور شرکتی جدایی از برخی از استثنائات می‌بایست، مقدرای از درآمد و یا سود حاصل از هر نوع فعالیت‌ اقتصادی خود را در اختیار دولت قرار بدهد‌ و موفق به پرداخت هزینه اجتماعی مرتبط به خود گردد.

تمام کارمندانی که به واسطه‌ی بیمه تامین اجتماعی پشتیبانی می‌گردند، موظف به پرداخت مالیات بر حقوق خواهند بود. اما سوال اینجاست روند محاسبه مالیات‌ بر حقوق به چه صورت انجام می‌پذیرد؟

تعریف مالیات بر حقوق

با تکیه‌بر مفاهیم بیان گشته در نحوه محاسبه مالیات‌ بر حقوق و ماده ۸۲ قانون حوزه مالیات، میزان درآمدی که یک شخص حقیقی در اختیار فرد حقیقی یا حقوقی دیگر در مقابل تسلیم گشتن پرسنل کاری در طی فعالیت مورد نیاز می‌گذارد، مشمول مالیات بر درآمد بشمار می‌رود.

اجازه بدهید، بار دیگر و به زبانی ساده و روان‌تر برای درک مفهوم نحوه محاسبه مالیات‌ بر حقوق از سوی شما گام برداریم. چنانچه فرد در مقابل انجام نوعی فعالیت، مبلغی را به عنوان حقوق و یا دستمزد دستمزد دریافت نماید، از لیست مشمولین مالیات حقوق خارج نخواهند بود.

این موضوع را مورد نظر قرار بدهید که وابسته به، ماده 86 قانون حاکم در مالیات‌های مستقیم و همینطور تبصره‌ این ماده، مالیات حقوق تحت پوشش مالیات‌های تکلیفی قرار خواهد گرفت.

اما اگر در باب مالیات تکلیفی اطلاعات در خوری در اختیار ندارید، باید بگوییم که روند شناسایی مبلغ و همینطور پرداخت نمودن مالیات مرتبط به حقوق پرسنل را کارفرما عهده‌ دار بوده و همه پرسنل معاف از پرداخت مالیات حقوق خواهند بود.

بر حقوق

نحوه محاسبه مالیات‌ بر حقوق کارگران چگونه است؟

نحوه محاسبه مالیات‌ بر حقوق در طی هر سال یک مسئله صاحب اهمیت برای افرادی محسوب می‌گردد که، از مشمولین این حوزه محسوب می‌گردند. بی‌ شک اغلب مودیان در آغاز سال در انتظار اعلام گشتن اطلاعیه مراجع قانونی در باب مقدار معافیت مالیاتی و چگونگی حساب و کتاب کردن آن می‌باشند.

این در حالی است که در میان تمامی مودیان و کاندیدای اعلامی این روند از سوی دولت، میزان مالیاتِ بر حقوق کارگران و همه‌ی اشخاصی که در مجموعه‌ های تولیدی و همینطور خدماتی فعالیت دارند، وابسته به سطح پایین درآمد از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار می‌باشند.

توجه داشته باشید که در پی پرداختن به نحوه محاسبه مالیات بر حقوق باید بر این مورد اشاره نماییم‌ که، مقدار مطالبه حقوق کارگران به واسطه‌ی نمایندگانشان، عوامل متعددی اعم از شرایط اقتصادی، میزان نرخ تورم و همینطور تصمیم‌ های کمیسیون معین سازی حقوق و دستمزد را نیز تحت پوشش قرار خواهد داد.

نوع خروجی این کمیسیون تمامی الزامات قانونی وابسته به حقوق و دستمزد معین گشته کارگران را نیز تحت پوشش قرار خواهد داد. افراد در جایگاه کارفرما با هدف پرداخت حقوق، مالیات تکلیفی از مجموع آن حذف خواهند شد و مقدار باقی‌مانده را به حساب شخصی کارگر انتقال داده خواهند شد.

مالیات حقوق کارگران چقدر است؟

برای تکامل اطلاعات ارائه شده در نحوه محاسبه مالیات بر حقوق نیاز است تا، در باب میزان مالیات حقوق کارگران نیز، اطلاعات کارآمدی را در اختیار داشته باشید. توجه نمایید که، تفاوتی میان مالیات حقوق کارگران و همینطور کارمندان از لحاظ میزان مبلغ و نوع کسر گشتن مالیات وجود نخواهد داشت.

در روزهای پایانی هر سال میزان نرخ مالیات حاکم بر درآمد برای تمامی کارگران و همینطور کارمندان در قالبی یکسان معین خواهد گشت. البته باید این مورد را مدنظر قرار بدهید که، میزان نرخ معین گشته مالیات وابسته به مقدار درآمد تعیین گشته برای کارمند یا کارگر، برآورد خواهد گشت.

به منظور محاسبه بی‌نقص مالیات حقوق در طی هر سال، در گام ابتدایی میزان حقوق معاف معین خوهد گشت که برای سال 1403، حدود ۱۲ میلیون تومان برآورد شده است.

در گام بعد و با هدف معین ساختن میزان حقوق معاف گشته از مالیات، میزان نرخ مالیات در قالبی پله‌ ای قرار خواهدگرفت. بدین ترتیب در طی نحوه محاسبه مالیات حقوق باید بیان داریم، با صعودی گشتن میزان درآمدتان مجبور به پرداخت مالیات بیشتری خواهید بود.

ی محاسبه مالیات

در فیش حقوقی چه مواردی معاف از مالیات حقوق هستند؟

تنها هدف از پرداختن به این مبحث، آشناییت با نحوه محاسبه مالیات بر حقوق نبوده و با هدف افزایش آگاهیتان در این حوزه، ابعاد دیگری نیز مورد کنکاش قرار خواهد گرفت که، موارد معاف از مالیات نیز یکی دیگر از انواع آن می‌باشد.

در بطن فیش‌های حقوقی، موارد متعددی ذکر خواهد گشت که، شامل پرداخت مالیات نگشته که برخی از آنهتبه ترتیب زیر هستند:

-پاداش مرتبط به روند صعودی گشتن میزان تولید

-تمامی هزینه‌های مرتبط به تجربه سفر و همینطور انواع متعدد ماموریت‌ها

-گزینه سنوات

-حق شیر

-حقوق روزهای مرخصی که از سوی کارگر دریافت نگشته است

-مقدار معین گشته به منظور پرداخت عیدی و پاداش آخر سال به نیروهای شغلی

-پاداش اختصاص یافته به مجمع نهضت سواد آموزی

-روند درمان افراد تحت پوشش به سبب بهره‌مندی از مزایای بیمه

-چگونگی محاسبه مالیات بر حقوق

البته که بهتر است برای پشت سر گذاشتن روندی بدور از نقص برای نحوه‌ محاسبه مالیات بر حقوق از یک تیم متخصص در این حوزه مشاوره دریافت نماییم.

البته ما در این قسمت به شما یک آشناییت نسبی خواهيم بخشید. در ابتدا باید به این ابهام ذهنی که آیا نیازمند فرمول خاصی هستیم یا نه؟ پاسخ قطعی بدهیم. بدین‌ منظور برای اینکه راحت‌تر مفهوم این مطلب را درک نمایید، برای نحوه محاسبه مالیات حقوق اما در سال 1402 مثالی خواهیم زد که، موفق به محاسبه معقوله مالیات بر حقوق گردید.

فرض را بر این بگذارید که، حقوق یک شخص کارمند ۱۴ میلیون تومان است. در گام ابتدایی نیاز است که، هزینه معافیت مالیات برحقوق در طی سال 1402 از آن کسر گردد. توجه داشته باشید که، مبلغ معافیت مالیات حقوق در این دوره ده میلیون تومان می‌باشد، که با پشت‌سر گذاشتن نحوه محاسبه صحیح، مبلغ خروجی ۴ میلیون تومان خواهد گشت.

طی گشتن این پروسه، بدان معناست که، میزان مالیات حقوق شامل گشته این فرد ۴٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان است که وابسته به جدول مرتبط به نوع محاسبه مالیات این روند، ۱۰ درصد این مبلغ = ۴۰۰٫۰۰۰ تومان است‌.

مالیات حقوق بازنشستگان چقدر است؟

در طی بررسی نحوه محاسبه مالیات بر حقوق در ماده ۹۱ قانون حاکم در مالیات‌های مستقیم، بیان گشته است که مواردی اعم از ((حقوق بازنشستگی، وظیفه، مستمری، پایان خدمت، خسارت اخراج، بازخرید خدمت، وظیفه یا مستمری پرداختی به وراث و حق سنوات و همینطور حقوق دوران مرخصی مورد استفاده قرار گرفته است.))

نیاز است بدانید که، وابسته به این بند از ماده ۹۱ در حوزه مالیات‌های مستقیم، برآورد میزان حقوق بازنشستگان اعم از گروه‌های بازنشستگان تامین اجتماعی از روند پرداخت هرنوع مالیات بر درآمد، به معافیت کامل خواهند رسید و گروه مشاغل معاف از مالیات قرار خواهند گرفت.

کلام پایانی

توجه داشته باشید که، نحوه محاسبه مالیات حقوق همچنان نیز یکی از مهمترین مسائل مالی مدیران و همینطور کارفرمایان به شمار می‌رود. شما به منظوره طی نمودن توام با موفقیت در روند محاسبه مالیات حقوق می‌توانید، از نرم‌افزار‌های موجود در بازار کمک گرفته و با جای‌گذاری اعداد و ارقام مورد نیاز، به سهولت، با خروجی نهایی مواجه گردید.

گروه هخامنش تا پیمودن این مسیر بدون هیچ ابهام و چالشی در کنار شما هستند. بنابراین در صورت مواجهه با هر مانعی در این باب، سریعا با مشاوران این مجموعه تماس برقرار نمایید.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *