نحوه ثبت شرکت تعاونی

نحوه ثبت شرکت تعاونی

خلاصه از نحوه ثبت شرکت تعاونی

نحوه ثبت شرکت تعاونی

82 / 100

ما در طول این مطلب از خود با شما درباره نحوه ثبت شرکت تعاونی صحبت خواهیم نمود. در صورتی برای ثبت این شرکت ها اقدام خواهد شد، که تعدادی افراد در یک صنفِ مشترک فعالیت داشته و در راستای رسیدن به اهداف خود اقدام می کنند. حال هدف مشترک فعالان می تواند، انواعی مختلف باشد‌. مثلاً دریافت وام یا تهیه ملک و موارد این چنینی!

نکته بسیار مهم در ثبت این شرکت توجه به وجود نام (تعاونی) در نام شرکت می باشد. برای آشنایی با سایر نکات و مفاهیم کلیدی با ما در ادامه این مطلب از خود همراه باشید. قطعاً ما به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ خواهیم داد.

درباره شرکت تعاونی کمی بیشتر بدانید!

پیش از بررسی نحوه ثبت شرکت تعاونی بدانید؛ آنها یک شرکت مشارکتی محسوب شده و افرادی دوست، آشنا یا فامیل و… برای ثبت آن اقدام می کنند. حال افراد حاضر می توانند، برای حل مشکلاتی خاص به این عرصه گام گذاشته و یا به فکر کسب درآمد باشند.

مثلاً شما می توانید، محصولاتی را خریداری کرده و با مقداری سود به اعضای شرکت بفروشید. چنین کاری موجب حذف واسطه‌ ها و به طبع بهتر شدن درآمد خواهد شد‌. چنانکه شرکت هایی دولتی در این راستا به تأســیس کـــمپانی تعاونی کمک رسانی کرده و شریک شما شوند، سایر اعضاء با تأدیه سرمایه پرداخت شده دولت به مرور زمان تمامی سرمایه شرکت را برای خود خواهند کرد.

با ما همراه باشید، تا ضمن بررسی نحوه ثبت شرکت تعاونی در ارتباط با دیگر جوانب آن هم صحبت بشویم. البته شما عزیزان در صورت وجودِ سوالاتی بیشتر امکان تماس با کارشناسان ما را خواهید داشت.

شرکت تعاونی به لحاظ نوع فعالیت به چند دسته تقسیم بندی می شود؟

برخی از این شرکت ها در زمینه تولید فعالیت می نمایند. مثلاً در زمینه هایی چون؛ تولید محصولات کشاورزی یا شیلات و صنعت! در چنین شرکت هایی به صورت کلی یک واحد تولیدی اداره خواهد شد‌.

حال نوع دیگری از شرکت تعاونی وجود داشته که در زمینه توزیع فعالیت دارد. چنین کمپانی هایی می تواند، نیاز مشاغل تولیدی یا مصرف کنندگان عضو شرکت را برطرف کند. البته توجه داشته باشید، که چنین فعالیتی بایست در راستای مصالح عمومی و کاهش هزینه اعضاء و شرکت صورت گیرد.

در نحوه‌ ثبت شرکت تعاونی دقت کنید، که برخی ها هم توزیعی بوده و هم تولیدی هستند. بدین کمپانی ها شرکت تعاونی تولیدی-توزیعی می گویند.

شرکت تعاونی به لحاظ نوعِ فعالیت به چند دسته تقسیم بندی می شود؟

شرکت تعاونی به لحاظ تعداد عضو به چند دسته تقسیم بندی می شود؟

بلی، این شرکت ها را از جنبه عضویت هم می توان مورد بررسی قرار داد. برخی از این شرکت ها با نام تعاونی عام یاد می شود‌. تمامی افراد در این قبیل از کمپانی ها قابلیت عضو شدن را خواهند داشت. حداقل تعداد اعضاء در آنها بایست به پانصد نفر برسد.

حال یک نوع دیگر با نام شرکت تعاونی خاص معرفی می شود‌. درون آنها تنها افرادی خاص امکان عضو شدن را خواهند داشت. مثلاً گروهی از مهندسان، دانشجویان و…! لازم است، تا شرایط آزاد در بطن این شرکت ها رعایت گردد.

شرایط لازم برای ثبت شرکت تعاونی

پیش از بررسی نحوه ثبت شرکت تعاونی ما با شما در ارتباط با شرایط خاص و مورد نیاز برای ثبت آنها صحبت خواهیم نمود. پس قبل از اقدام به موارد بیان شده در قسمت زیر توجه داشته باشید؛

  • تمامی اعضاء بایست دارای تابعیت ایرانی باشند.
  • عدم وجود ممنوعیت قانونی نیز حجر مورد نیاز است‌.
  • اعضای عضو امکان شرکت در سایر شرکت های تعاونی مشابه را نخواهند داشت.
  • حضور لااقل هفت نفر با شرایط مورد نیاز برای عضو شدن در شرکت تعاونی ضروری خواهد بود.
  • هیأت موسس این شرکت ها را ایجاد می نماید و بعد از به وجود آمدن شرکت از افراد دارای شرایط لازم برای عضویت دعوت می کند.
  • هیأت موسس اساسنامه و طرح را تهیه می کند. بعد از آن در راستای اخذ موافقت نامه مورد نیاز از وزارت تعاون عمل می نماید. پس از صدور اجازه از جانب وزارت تعاون شرکت به ثبت می رسد. در نحوه ثبت شرکت تعاونی بایست وزارت تعاون پروانه تاسیس شرکت را صادر کند.

بیشتر بخوانید

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تعاونی

  • شما باید برای ثبت شرکت یک درخواست کتبی ارائه بنمایید.
  • همچنین صورت جلسه تشکیل مجمع عمومی موسس را تهیه کنید.
  • از سویی اولین صورت جلسه مجمع عمومی عادی مورد نیاز است.
  • مجوز یا مجوزهای لازم را تهیه نموده در کنار رسید پرداخت وجوه لازم ارائه بنمایید.
  • طرح پیشنهادی ارائه بنمایید و همچنین شما باید از وزارت تعاون اقدام به اخذ مجوز کنید.
  • و در نهایت اساسنامه ای که از جانب مجمع عمومی تصویب گردیده است، را ارائه دارید.

هریک از اسناد و مدارک نام برده در نحوه ثبت شرکت تعاونی بایست چهار نسخه داشته باشد. همچنین توجه داشته باشید، اولین هیأت که به واسطه ی تعاونی انتخاب می گردد، بایست برای ثبت اقدامات لازم را انجام بدهد. از سویی شما سرمایه ای که به جهت تأسیس شرکت تأمین می نمایید، نباید کمتر از پنجاه و یک درصد تمامی سرمایه شرکت باشد‌.

اگر که تعهد در راستای تأمین سرمایه داده اید، بایست حداقل یک سوم آن پرداخت بشود‌. و به عنوان آخرین نکته هریک از اعضای شرکت تعاونی مبلغی را که پرداخت ننموده را بنا بر آنچه در اساس‌نامه بیان شده، باید بپردازد.

مدت زمان لازم برای ثبت‌ شرکت تعاونی

چنانکه شما دوستان عزیز در ارتباط با نحوه ثبت شرکت تعاونی اعتراضی داشته باشید، بایست این مسئله را به اطلاع اداره تعاون رسانید. کارشناسان در سه روز این موضوع را ارزیابی نموده و نتیجه نهایی را اعلام می دارند. اداره تعاون اسناد و مدارک مورد نیاز را در پنج روز به اداره ثبت شرکت ها ارسال خواهد کرد.

به هنگام طی مراحل از جانب شما آگهی تاسیس صادر خواهد شد. بعد از صدور آگهی تاسیس اداره تعاون به جهت صدور پروانه‌ تاسیس اقدام خواهد نمود. به گونه ای کلی سه هفته زمان برای به ثبت رسیدن شرکت تعاونی کافی خواهد بود. در صورتیکه طی هریک از این مرحله ها مشکلی رقم بخورد، بر روی زمان افزوده خواهد شد.

مدّت زمان لازم برای ثبت‌ شرکت تعاونی

با مراحل ثبت شرکت تعاونی آشنا شوید!

اولین گام تنظیم اساس‌نامه است. هیأت موسس پیش نویسی از آن تهیه خواهد نمود. بعد از آن در نحوه ثبت شرکت تعاونی خواهد بود، که از افراد واجد شرایط دعوت گردیده و نخستین مجمع عمومی شکل می گیرد. شاید که بپرسید، این مجمع چه کاربردی دارد؟ در واقع درون آن اساسنامه تصویب می شود. علاوه بر این ها اعضای هیأت مدیره، بازرسان همراه با متصدیان سایر منصب ها هم تعیین خواهد شد.

شما باید با تمامی قوانین و مقررات کمپانی های تعاونی آشناییت داشته باشید. چنانکه لازم بود، حتماً در کلاس های آموزشی که به واسطه ی نهاد تعاون هریک از استان ها تشکیل می شود، شرکت بنمایید. دوره منوط بر این کلاس ها حداکثر هفت روز بعد از تقاضا از جانب شما اجرا خواهد شد.

به هنگامی که شما اساس‌نامه را در نحوه ثبت شرکت تعاونی ارائه می دارید، بایست علل توجیهی قابل قبولی را در راستای تشکیل شرکت تعاونی عرضه دارید. علل‌تان لازم است، در جهت سیاست کلی جامعه و البته جمهوری اسلامی ایران باشد‌. همچنین شما باید شرایط سرمایه در گردش خود و سرمایه ثابت را مشخص بنمایید‌! داوطلبان چه کسانی بوده؟

علاوه بر اینها شما باید یک نفر را تحت عنوان نماینده تام الاختیار مجموعه معرفی دارید. پس حتماً به این نکات در نحوه ثبت شرکت تعاونی توجه بنمایید‌. در نهایت نام شعبه صندوق تعاون را به جهت افتتاح حساب شرکت تعیین کنید. بعد از تحویل دادن طرح پیشنهادی از جانب شما به اداره کل تعاون بررسی می شود. پس از نهایتاً پنج روز نتیجه نهایی به شما اعلام خواهد شد‌‌.

چنانکه با طرح شما موافقت گردد، در نحوه ثبت شرکت تعاونی اساس‌نامه همراه با فرم مورد نیاز به نماینده هیأت موسس داده می شود. هیأت موسس هم بعد از دریافت موافقت نامه شرکت تعاونی را تأسیس خواهد کرد. مجوز قانونی میباید دریافت شده و اساسنامه تدوین گردد. شما باید در ثبت شرکت درون بانک توسعه و تعاون حساب داشته باشید.

از افرادی که دارای شرایط لازم هستند، دعوت کنید. شرایط آنها را به دقت بررسی بنمایید‌. تمامی پذیرفته شدگان از جانب شما بایست گواهی واریز وجه لازم التأدیه را تسلیم دارند. بعد از آن نخستین برگ اجازه ورود آنها به مجمع عمومی را صادر بنمایید. در نحوه ثبت شرکت تعاونی توجه کنید؛

در صورتی که آورده داوطلبان به صورت غیر نقدی است، بایست توسط کارشناسان دادگستری و با رعایت تشریفات قانونی لازم ارزیابی گردد‌. آگهی منوط برای تشکیل نخستین مجمع عمومی عادی را چهل و پنج روز پیش در روزنامه رسمی انتشار دهید.

برای برخی از مجامع عمومی هم که انتخاباتی در آنها نیست، حداکثر بیست روز پیش از تاریخ تشکیل جلسه باید امور مربوط به آنها را در پیش گیرید. شما باید یک جلد از آگهی دعوت را به اداره تعاون ارسال بنمایید. اینگونه یک نفر را به عنوان ناظر برای نخستین جلسه مجمع عمومی عادی، اداره تعاون معرفی خواهد نمود.

شما باید سایر اقدامات را در نحوه ثبت شرکت تعاونی در پیش گیرید. مثل اینکه برای برگزاری نخستین جلسه مجمع عمومی اقدام بنمایید‌‌. برای سمت مدیریت و بازرسی از اعضای خود مورد اعتمادترین را انتخاب کنید. از داوطلبانی که در این جلسه حضور می یابند، برگه ورود به جلسه را بگیرید. بعد از رأی گیری هیأت رئیسه را بر گزینید.

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این مطلب از خود در ارتباط با نحوه ثبت شرکت تعاونی با شما صحبت نمودیم. امیدواریم که هرچه هدف شما در راستای تشکیل این شرکت باشد، به مقصود برسد. در صورت وجود سوالاتی بیشتر درباره برگزاری جلسات و… شما می توانید، با کارشناسان ما تماس بگیرید. البته این مطلب در صورت مطالعه با دقت از جانب شما مفید خواهد بود.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *