نحوه تهیه لیست دارایی‌ها به همراه نمونه فرم اموال

نحوه تهیه لیست دارایی‌ ها به همراه نمونه فرم اموال

خلاصه از نحوه تهیه لیست دارایی‌ ها به همراه نمونه فرم اموال

نحوه تهیه لیست دارایی‌ ها به همراه نمونه فرم اموال

75 / 100

شاید که به گوش شما چیزهایی از لیست دارایی خورده باشد. اغلب چنین فهرست هایی برای حفظ نمودن اموال و پیش گیری از گم شدنشان تهیه خواهد شد. هریک از شرکت ها می‌باید برای تأسیس و همچنین به جهت ادامه کار، فهرستی از اموال و دارایی هایش را تهیه کند. البته که نحوه تهیه لیست دارایی‌ ها متنوع است.

ما در ادامه به بررسی این مسئله هرچه بیشتر و بهتر می پردازیم. پس با ما همراه شده و اطلاعات‌ مورد نیاز خود را کسب کنید. حال شما در صورت وجودِ سوالاتی بیشتر امکان برقراری ارتباط با ما را خواهید داشت.

حسابداری اموال و دارایی ثابت یعنی چه!

حسابداری اموال و دارایی ثابت از میزان اهمیت به سزایی برخوردار می باشد. هریک از موسسه ها بایست توانایی شناسایی اموال و دارایی‌اش را داشته باشد. اینگونه قطعاً از بروز ضررهای احتمالی پیش گیری می شود.

حال توجه داشته باشید، که به دور از نحوه تهیه لیست دارایی‌ ها کلیه ی مبالغ و دارایی های سرمایه گذاری شده و درآمدهایی که در آتی کسب خواهد شد، حسابداری اموال و دارایی به خود نام می گیرد.

انواع دارایی چگونه ثبت می شود؟

به ترازنامه نگاهی بی اندازید! مجموع دارایی های موجود در سمت راست برابر با از جمعِ بدهی ها و همچنین حقوقِ صاحبان سهام واقع در سمت چپ خواهد بود. این قبیل از دارایی ها به دو حالت خواهند بود، که یکی جاری و دیگری غیر جاری به خود نام می گیرد. مواردی که جاری می باشد، از قرار ذیل است!

-شبه نقد

-وجه نقد

-موجودی محصول

-بدهی افراد بدهکار

-سپرده کوتاه مدت

-اوراق بهادار قابل فروش

در برابر دارایی جاری و به دور از نحوه تهیه لیست دارایی‌ ها انواع دارایی غیر جاری قرار خواهد گرفت. حال به جهت نقد شدن دارایی غیر جاری به مدت زمان بیشتری نیاز خواهد بود. این قبیل از دارایی ها شامل موارد زیر است؛

-پیش پرداخت

-دارایی ثابت مشهود

-دارایی هایی نامشهود

 نحوه تهیه لیست دارایی‌ ها ؟

دارایی ثابت بدان دست از اموال اطلاق خواهد شد، که به سهولت امکان تبدیل به وجه نقد را ندارد. این نوع از دارایی ها به دور از نحوه تهیه لیست دارایی‌ ها بلند مدت بوده و تمامیشان استهلاک پذیر محسوب می شود.

البته در بینابین آنها زمین استهلاک پذیر به شمار نمی رود. ولی انواعی دیگر همانند؛ ماشین آلات به مرور زمان ارزششان کمتر می شود. در نهایت لازم خواهد بود، اسناد حسابداریشان به روز رسانی گردد.

شما می توانید، لیست دارایی را به کمک نرم افزار دارایی ثابت تهیه کنید. اینچنین امکان بروز خطا نیز کاهش پیدا خواهد کرد! لذا در این میانه ها لیست دارایی یا لیست اموال شرکت دربرگیرنده کلیه ی اموال شرکت به همراه مشخصه هایش است. این مسئله بنا بر انجام سرمایه گذاری و تصميم گيري مالی است، که در آتی برنامه ریزی می گردد.

دارایی هریک از شرکت ها از حائز اهمیت ترین عواملی به شمار می رود، که قابلیت سرمایه گذاری را دارد. بنابراین لازم است، که در حیطه نحوه تهیه لیست دارایی‌ ها اطلاعات شما کاملا به روز باشد!

یک نمونه فرم اموال را بررسی کنیم!

ما یک نمونه فرم اموال را در قسمت زیر بررسی خواهیم کرد. اینگونه شما متوجه خواهید شد، که چگونه باید اطلاعات را وارد بنمایید. کد محصول، شرح محصول، اسم تحویل گیرنده، شرایط تحویل آن از جمله حائز اهمیت ترین بخش های این فرم محسوب می شود. ما یک تصویر از این فرم را برای شما ارائه خواهیم نمود.

سرشماری دارایی به چه حالت صورت می گیرد؟

به دور از نحوه تهیه لیست دارایی‌ ها شمارش همراه با محاسبه کلیه ی اموال یک کمپانی را سرشماری یاد می کنند. اغلب برای هریک از دارایی و اموال یک شماره خاص در نظر می گیرند. مشخص کردن این شماره منحصر به فرد به منظور ارائه هویت و محافظتی بیشتر از این اموال می باشد.

حال توجه داشته باشید؛ هدف از در نظر گرفتن شماره خاص بر روی اموال برای پیش گیری از سرقت، گم شدن و به وجود آمدنِ اشتباهات می باشد. به عبارتی وجودِ شماره خاص به منظور ایجاد شناسنامه برای دارایی هاست!

سرشماری دارایی به چه حالت صورت می گیرد؟

روش سنتی در راستای ثبت اموال و دارایی چه معایبی دارد؟

چندی پیش به جهت ثبت دارایی ها و اموال از کاغذ و قلم بهره می گرفتند. این مسئله می تواند، معایب بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد! مثلاً می توان به احتمال مفقود شدنِ اطلاعات اشاره نمود. علاوه بر اینها شاید که ورود خدشه به اطلاعات آنها را در معرض از بین رفتن قرار می داد.

همچنین در نحوه تهیه لیست دارایی‌ ها توجه کنید؛ احتمال داشت، که مشخصات اموال شما با برخی از کم و کاستی ها رو به رو بشود. استفاده از این روش می توانست بر روی دوش شما هزینه هایی بسیار بر جای بگذارد.

نیز شما ملزم می بودید، برای نگهداری از آنها به فکر تدارک دیدن محیطی بسیار بزرگ باشید. ولی وجود چنین مشکلاتی منجر شد، تا شما عزیزان به سمت و سوی بهره گیری از اکسل ها بروید و یا از نرم افزارهای موجود استفاده کنید.

پلاک کوبی و برچسب گذاری اموال ثابت به چه معنا می باشد؟

مدیریت اصولی و درست اموال به همراهِ محافظت و نگهداری اصولی از دارایی کمپانی ها بر عهده تک به تک افراد است. ولی مدیران هریک از شرکت ها و مجموعه های بزرگ وظایفی بیشتر در این حیطه داراست.

چنین اشخاصی به منظور مدیریت اموال کمپانی، آنها را پلاک کوبی می نمایند. علاوه بر اینها به دور از نحوه تهیه لیست دارایی‌ ها برای آنها یک کدِ اختصاصی در نظر می انگارند. اینچنین ردیابی اموال کاری راحت تر به نظر خواهد رسید.

همچنین توجه داشته باشید؛ چنین کدهایی اطلاعاتی همچون، بهای تمام گردیده، هزینه استهلاک، مکان نگهداری و کلیه ی اطلاعات منوط به دارایی را در اختیارمان قرار خواهد داد. ما در ادامه انواعی از روش های پلاک کوبی را بررسی خواهیم نمود. پس همچنان با ما همراه شده و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.

بیشتر بخوانید

روش هایی مختلف برای عملیات پلاک کوبی!

ما در قسمت فوقانی متن ضمن بررسی نحوه تهیه لیست دارایی‌ ها به این نکته اشاره نمودیم؛ هدف از پلاک‌ کوبی پیش گیری از سرقت اموال است. پلاک کوبی به شیوه هایی متنوع صورت می گیرد! در ادامه متن با شما درباره این مسئله سخن خواهیم گفت! برای بیان داشتن شیوه های پلاک کوبی اموال می توان موارد زیر را نام برد.

1-انجام پلاک کوبی سنتی

در این شیوه پس از تولید نمودن کد دارایی آن را بر روی تکه ای از برچسب هک می کنند. بعد از آن برچسب را بر روی اموال خواهند چسباند. این روش از نحوه تهیه لیست دارایی‌ ها دارای میزان معایب بسیاری می باشد.

به حالتی که امکان دارد، برچسب ها از بین بروند. علاوه بر اینها به هنگام انبارگردانی شما بایست فرآیند بسیار پیچیده ای را پشت سر بگذارید! البته که در این هنگام ها هم احتمال بروز خطا وجود دارد‌.

2-بارکد

به هنگامی که اطلاعات کد گذاری شده در یک سطح فیزیکی به صورت تصویری نمایش داده می شود، نام بارکد به خود می گیرد. اطلاعات بارکد دربرگیرنده موارد بسیاری می باشد، مثلاً می توان به شرح حال اموال، مشخصات فنی و کاملاً دقیق، اطلاعات ورودی و خروجی، میزان موجودی اشاره نمود.

3-RFID

یک روش دیگر که ما امکان اشاره بدان را در نحوه تهیه لیست دارایی‌ ها داریم، پلاک RFID می باشد. این شیوه امکان رفع تمامی مشکلاتی را خواهد داشت، که در روش های قبلی وجود دارد. مثلاً ما امکان اشاره به مزایای زیر را خواهیم داشت؛

1-از بین رفتن بروز خطای انسانی

2-کسب اطلاع از پایانی ترین وضعیت کالاها

3-امکان مکان یابی بسیار دقیق تمامی محصولات

4-امکان شناسایی اموال به حالت گروهی و رهگیری آنها

5-گردآوری اطلاعات به حالت لحظه ای برای پیش گیری از فراموشی

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طولِ این نوشتار از خود با شما در رابطه با نحوه تهیه لیست دارایی‌ ها صحبت نمودیم. اکنون شما باید فرا گرفته باشید، که چه اقداماتی را باید انجام بدهید. نیز با چه روش هایی امور مورد نیاز صورت خواهد گرفت.

علاوه بر اینها راه کارهایی را برای ثبت اموال شرکت بیان داشتیم. امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در طول این نوشتار از خود در هخامنش برای شما مفید و کاربردی بوده باشد.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *