مالیات شرکت های غیر فعال

مالیات شرکت های غیر فعال

خلاصه از مالیات شرکت های غیر فعال

مالیات شرکت های غیر فعال

81 / 100

در میان کلیه شرکت های فعال تجاری گاهی اوقات شرکت های وجود دارند که پس از مدت زمانی فعالیت خود را متوقف می نمایند. این شرکت ها بایستی مراتب توقف فعالیت خود را به اداره امور مالیاتی اعلام نمایند تا، از پرداخت مالیات عملکرد سالیانه معاف شوند.

مالیات شرکت های غیر فعال دارای سلسله مراتب مختلفی است که، در این مبحث به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. در صورت داشتن شرکت غیر فعال و عدم اطلاع از نحوه صدور مالیات در این زمینه، تا انتهای این مطلب همراه مجموعه هخامنش باشید تا، به اطلاعات مهمی در این زمینه دست یابید.

 

شرکت غیر فعال چه نوع شرکتی است؟

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مالیات شرکت های غیر فعال لازم است ابتدا آشنایی کافی با این نوع شرکت ها کسب نمایید. شرکت ها به منظور شروع فعالیت بایستی به ثبت قانونی برسند و پس از آن شروع به فعالیت اقتصادی و تجاری خود نمایند.

در این میان گاهی اوقات شرکت هایی وجود دارند که، پس از آنکه به ثبت قانونی رسیدند هیچگونه گردش مالی نداشته و گردش مالی آنها صفر می باشد. در این گونه شرکت ها هیچگونه فعالیت اقتصادی و تجاری رخ نمی دهد و شرکت هیچگونه تبادلات مالی و تراکنش های مالی در طی سال مالی نداشته باشد.

در این گونه مواقع شرکت های غیر فعال بایستی مراتب این امر را به اداره دارایی مربوط به محل فعالیت خود اعلام نمایند. تنها در این صورت است که از طرف حوزه مالیاتی مربوطه شامل شرکت های معاف از مالیات می شوند. در صورت عدم اطلاع به سازمان مالیاتی این شرکت با وجود غیر فعال بودن مشمول جریمه مالیاتی می شود.

در بخش بعدی از مبحث مالیات شرکت های غیر فعال در نظر داریم تا، به شیوه اعلام نمودن عدم فعالیت شرکت به سازمان مالیاتی را شرح دهیم. در صورت داشتن شرکت غیر فعال همراه ما باشید تا اطلاعات لازم در این زمینه را کسب نمایید.

 

منظور از عدم فعالیت شرکت چه می باشد؟

شرکتی که، در طی یک دوره مالی که ممکن است یک سال باشد؛ هیچ نوع فعالیت مالی سندی مبنی بر این فعالیت در طی این دوره نداشته باشد؛ از دیدگاه اداره دارایی یک شرکت غیر فعال است. مالیات شرکت های غیر فعال از طرف اداره دارایی معاف خواهد بود.

موضوع عدم فعالیت شرکت معمولاً از دو روش مختلف اتفاق می افتد و به سمع و نظر اداره امور مالیاتی می رسد. در ادامه با هر دو روش آشنا می شویم. در روش اول شرکت غیر فعال بودن خود را به طور مکتوب و از طریق ادله به شرکت اداره امور مالیاتی اثبات می کند.

در روش دوم شرکت پس از آنکه ثبت گردید هیچگونه فعالیت تجاری مالی و گردش صورتحسابی نخواهد داشت. سازمان امور مالیاتی با کنترل نمودن کلیه اسناد مثبته در این شرکت ها هیچگونه گردش مالی پیدا نمی کنند. در ادامه با چندین مثال از عدم فعالیت شرکت ها آشنا می گردیم؛

 

  • هیچ گونه فاکتور و یا صورت حسابی مبنی بر خریدار و یا فروشنده بودن شرکت مذکور وجود ندارد.
  • کلیه گردش های مالی، حساب های بانکی و سایر تنخواه های این شرکت در دوره مالی کاملاً صفر و بدون عملکرد هستند.
  • دفاتر حسابداری شرکت هیچ نوع اطلاعاتی اعم از پرداخت حقوق، خرید و فروش، اجاره و غیره نداشته باشند و در رده مالیات شرکت های غیر فعال طبقه بندی شوند.
  • این شرکت هیچگونه کد بیمه ثبت شده در بیمه را، دارا نباشد.
  • این مجموعه غیر فعال هیچگونه سرمایه گذاری در هیچ پروژه ای در طی دوره مالی انجام ندهد.
  • عدم دریافت تسهیلات بانکی مانند وام، اوراق قرضه و غیره به نام این شرکت وجود ندارد.
  • سازمان امور مالیاتی هیچ گونه قرارداد مشارکت به نام این شرکت پیدا نکند.
  • همچنین اسنادی مبنی بر استخدام کارکنان و یا همچنین پرداخت دستمزد که، ثابت نماید شرکت غیر فعال دارای گردش تجاری است وجود نداشته باشد.

با پیدایش چند مورد از این موارد فوق شرکت جزو شرکت های غیر فعال محسوب می شود. از طرف سازمان مالیاتی کشور نیز در رده مالیات شرکت های غیر فعال قرار می گیرد و از پرداخت مالیات معاف خواهد بود. در غیر این صورت این شرکت غیر فعال نبوده و مشمول جریمه مالیاتی می شود.

 

منظور از عدم فعالیت شرکت چه می باشد؟

 

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت چگونه می باشد؟

به منظور اعلام عدم فعالیت شرکت و تشخیص سرنوشت مالیات شرکت های غیر فعال این نوع شرکت ها در صورت نداشتن هر نوع فعالیت مالی بایستی عدم فعالیت را اعلام نمایند. این امر از طریق سلسله مراتب مشخصی به اداره دارایی اعلام می گردد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که، پس از ثبت یک شرکت در اداره ثبت اسناد اطلاعات و مشخصات صاحبان شرکت و صاحبان سهام مستقیماً به سازمان امور مالیاتی گزارش می شود. این امر به منظور تشکیل پرونده مالیاتی در سازمان مربوطه است.

مالیات شرکت های غیر فعال پس از تشخیص عدم فعالیت از طرف سازمان امور مالیاتی صفر شده و هیچگونه مالیاتی شامل این شرکت نمی شود. اما در رابطه با نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت به سازمان امور مالیاتی شرکت ها بایستی این امر را از طریق نامه کتبی ممور به مهر و امضا در سربرگ رسمی شرکت به سازمان اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: هزینه های قابل قبول مالیاتی

موارد مهم اعلام عدم فعالیت شرکت چیست؟

در ادامه مبحث مالیات شرکت های غیر فعال به مراحل مهم و کلیدی در رابطه با اعلام عدم فعالیت شرکت به سازمان امور مالیاتی کشور اشاره می نماییم. در صورت داشتن یک شرکت غیر فعال پیشنهاد می شود، حتماً موارد زیر را به دقت رعایت فرمایید؛

 

  • به منظور تایید عدم فعالیت شرکت افراد حقیقی و حقوقی بایستی حتماً نسبت به ارائه اظهارنامه عدم فعالیت و همچنین به همراه دفاتر مالی شرکت به سازمان امور مالیاتی اقدام کنند.
  • شرکت های غیر فعال حتی در صورت عدم فعالیت و عدم داشتن هیچگونه ارتباطات تجاری و اقتصادی موظف به پلمپ نمودن دفاتر قانونی هستند.
  • همچنین به منظور اثبات و تایید عدم فعال بودن شرکت لازم است که، اشخاص زیربط نسبت به ارائه دادن سندهای عملکرد حساب بانکی خود به سازمان امور مالیاتی در اسرع وقت اقدام نمایند.

 

از نقطه نظر سازمان امور مالیاتی کلیه شرکت هایی که، طی یک دوره مالی بدون هیچ گونه عملکرد و فعالیت اقتصادی هستند؛ شرکت های غیر فعال به شمار می روند. مالیات شرکت های غیر فعال نیز صفر بوده و هیچ نوع مالیاتی شامل این شرکت ها نمی شود.

 

موارد مهم اعلام عدم فعالیت شرکت چیست؟

کلام پایانی

شرکت های غیر فعال بایستی عدم فعالیت خود را، از طریق مراحل ویژه ای به سمع و نظر سازمان امور مالیاتی کشور و حوزه مربوطه برسانند. در این صورت مالیات شرکت های غیر فعال مشمول جرایم سنگین مالیاتی نخواهد شد.

در صورت داشتن شرکت های غیر فعال و نیاز به اطلاع رسانی به واحد سازمان امور مالیاتی مربوط به پرونده مالیاتی خود را، دارید می توانید به مجموعه هخامنش مراجعه کنید. هخامنش یک مجموعه بسیار فعال در رابطه با ثبت انواع اظهارنامه های حقیقی و حقوقی طراحی و ارائه فاکتورهای فروش رسمی و غیره می باشد.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *