مالیات تجهیزات پزشکی چقدر است؟

مالیات تجهیزات پزشکی چقدر است؟

خلاصه از مالیات تجهیزات پزشکی چقدر است؟

مالیات تجهیزات پزشکی چقدر است؟

83 / 100

مبحث مالیات یکی از مهمترین موضوعاتی است، که امروز بسیار مورد اهمیت دولت ایران قرار گرفته، به طوری که از ۳ یا ۴ سال پیش تا کانون سختگیری‌ های بیشتری برای آن اعمال شده است‌.

یکی از مهم‌ ترین مباحث مالیاتی که امروز زیاد مطرح می‌ شود مالیات تجهیزات پزشکی است.

برای افرادی که در زمینه خرید و فروش تجهیزات و لوازم پزشکی کار می‌ کنند، همواره اطلاع از این سوال که مالیات تجهیزات پزشکی چقدر است؟ اهمیت دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و یافتن پاسخ این سوال، بهتر است، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

معرفی مالیات تجهیزات پزشکی

قبل از اینکه بدانید مالیات تجهیزات پزشکی چقدر است؟ بهتر است بدانید اصلا مالیات پزشکی چیست؟

به زبان ساده می‌ توانیم بگوییم مالیات پزشکی معمولاً روی تجهیزات، ملزومات، لوازم و انواع داروهای پزشکی وارداتی یا تولیدی اعمال می‌ شود.

این تجهیزات یا محصولات شامل تجهیزات جراحی، داروها، تجهیزات تشخیصی پزشکی هستند و کشور ایران همانند دیگر کشورها اقدام به دریافت مالیات برای محصولات پزشکی می‌ کند.

در حال حاضر در برخی از کشورها اقدام به دریافت درآمد تجهیزات پزشکی شده و سپس آن را جهت توسعه بخش بهداشت و درمان خرج می‌ کنند، اما در مورد کشور ایران نمی‌ توان، در این مورد نظر قطعی داد.

در نظر داشته باشید، در حال حاضر برخی از تجهیزات و لوازم پزشکی معاف از مالیات بوده و تولید کنندگان یا وارد کنندگان نیاز به پرداخت مالیات ندارند. البته این محصولات یا تجهیزات جزء اقلام ضروری هستند، که وجود آن ها نقش مهمی در حفظ سلامت افراد و پیشگیری از ایجاد آسیب‌ ها و خطرات جدی برای آن ها دارد.

پس در کنار اطلاع از این موضوع که مالیات تجهیزات پزشکی چقدر است؟ اطلاع از نوع تجهیزات و کالاهایی که به آن ها مالیات تعلق می‌ گیرد، نیز اهمیت دارد.

 

میزان مالیات تجهیزات پزشکی چقدر است؟

در مورد این سوال که مالیات تجهیزات پزشکی چقدر است؟ باید بگوییم طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده، برخی از لوازم درمانی و تجهیزات پزشکی که وارداتی بوده و نمونه‌ های مشابه آن داخل کشور وجود ندارد، از پرداخت مالیات معاف هستند.

در مقابل، برخی دیگر از داروها بسته به نوع دارو یا نوع تجهیزات پزشکی دارای نرخ مالیات متفاوتی بوده و قیمت دقیق آن توسط سازمان مالیات کشور به شرکت‌ های تولید کننده و واردکنندگان اعلام می شود.

بیشتر بخوانید

در نتیجه معمولاً راه مشخصی برای اطلاع از پاسخ این سوال که مالیات تجهیزات پزشکی چقدر است، به طور دقیق وجود ندارد. در صورتی که شما در این حوزه فعالیت می‌ کنید، باید بدانید که مالیات دقیق پرداختی می‌ تواند، به موارد مختلفی بستگی داشته باشد.

البته همانطور که گفته شد، برخی از داروها و تجهیزات از پرداخت مالیات معاف بوده و ممکن است لوازم و داروهایی که وارد می‌ کنید، یا تولید می‌ کنید، در دسته این تجهیزات و لوازم قرار بگیرند.

میزان مالیات تجهیزات پزشکی چقدر است؟

چه نوع تجهیزات پزشکی معاف از مالیات هستند؟

پس از اینکه متوجه شدید مالیات تجهیزات پزشکی چقدر است؟ بهتر است، از مهم‌ ترین تجهیزات و داروهایی که معاف از مالیات هستند نیز اطلاع پیدا کنید. در ادامه مهم‌ ترین این تجهیزات و داروها را به شما معرفی می‌ کنیم:

  • داروها و واکسن‌ های تولید داخل برای انسان و حیوان که مورد تایید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته باشند.
  • تجهیزات مرتبط با زنان و زایمان
  • تجهیزات گوش و حلق و بینی
  • تجهیزات و لوازم مرتبط با قلب و عروق
  • برخی از اقلام و تجهیزات آزمایشگاهی و تصویربرداری
  • لوازم درمانی دامی
  • برخی تجهیزات جراحی عمومی

موارد ذکر شده به صورت کلی بودند و نیاز است تا برای بررسی جزئیات و تجهیزات مختلف، لیست آن را از مراجع دولتی دریافت کنید.

تجهیزات و لوازم زیبایی مانند دستگاه‌ های لیزر مو یا برخی تجهیزاتی که مربوط به عمل‌ های زیبایی هستند، از مالیات معاف نبوده و افراد موظف به پرداخت مالیات آن به طور کامل هستند.

نکات مهم در مورد مالیات تجهیزات پزشکی

افرادی که در حوزه واردات تجهیزات پزشکی فعالیت می‌ کنند، یا کار آنها تولید، خرید و فروش تجهیزات و لوازم پزشکی است نیاز است تا پس از مطرح کردن این سوال که مالیات تجهیزات پزشکی چقدر است؟ یکسری نکات مهم را در نظر داشته باشند؛ این نکات و موارد عبارت است از:

  • در سال ۱۴۰۲ نرخ مالیات از ۹ درصد به یک درصد کاهش پیدا کرد، که نیاز است، این موضوع را در زمان واریز مالیات در نظر داشته باشید.
  • همانطور که گفته شد برخی از تجهیزات پزشکی معاف از مالیات هستند و در صورتی که سازمان‌های زیربط شما را به پرداخت مالیات مجبور کردن می‌ توانید، از آن ها شکایت کنید.
  • در چند سال اخیر سختگیری‌ های مالیاتی حتی برای اقلام پزشکی مخصوصاً محصولات زیبایی افزایش یافته است، به همین دلیل نیاز است، تا شما سر وقت مالیات مورد نظر را پرداخت نمایید.
  • به صورت سالیانه لیست اقلام پزشکی که مشمول مالیات هستند تغییر می‌ کنند، به همین دلیل قبل از واردات یا تولید انواع تجهیزات بهتر است نگاه به محصولاتی که در حوزه کاری شما هستند بیندازید و ببینید آیا مشمول مالیات می‌ شوند، یا خیر

همواره هنگام توجه به این موضوع که مالیات تجهیزات پزشکی چقدر است؟ شما باید به مواردی که هر ساله دولت صادر می‌ کند نیز توجه کنید، تا برای شما مشکلات مختلف ایجاد نشود.

 

نکات مهم در مورد مالیات تجهیزات پزشکی

سخن پایانی

در این مقاله برای شما در مورد اینکه مالیات تجهیزات پزشکی چقدر است؟ صحبت کردیم؛ امروزه در کشور ایران برخی از تجهیزات و داروها شامل مالیات شده و برخی دیگر از مالیات معاف هستند. به هر حال در صورتی که برای شغل و حرفه خود نیاز به ارائه اظهارنامه مالیاتی دارید، یا می‌ خواهید اقدام به تهیه بهترین فاکتورهای رسمی می‌ کنید، مجموعه فاکتور هخامنش بهترین فاکتورهای رسمی را به شما عرضه می‌ کند.

این مجموعه دارای بیش از ۱۷ سال سابقه است، که برای انواع شرکت‌ ها، مراکز، ارگان‌ ها و سازمان‌ های دولتی و خصوصی اقدام به ارائه فاکتور یا اظهارنامه مالیاتی معتبر کرده است. به همین دلیل شما با خیال راحت می‌ توانید انواع فاکتور و اظهارنامه‌ های مالیاتی را از مجموعه ما با قیمت مناسب خریداری کنید.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *