مالیات بر ارث چیست

مالیات بر ارث چیست؟

مالیات بر ارث چیست؟ - مالیات بر ارث به عنوان یکی از مالیات های مستقیم شناخته می شود. این نوع از مالیات شباهت زیادی به مالیات بر دارایی دارد.
خلاصه از مالیات بر ارث چیست؟

مالیات بر ارث چیست؟

81 / 100

مالیات بر ارث به عنوان یکی از مالیات های مستقیم شناخته می شود. این نوع از مالیات شباهت زیادی به مالیات بر دارایی دارد. هنگامی که یک فرد از دنیا می رود، قانون نزدیکان او را دسته بندی کرده و بر اساس نسبتی که با متوفی دارند به آن ها ارث تعلق می گیرد. درصدی از ارثی را که به افراد رسیده است را باید به عنوان مالیات پرداخت کنند. در اینجا قصد داریم مالیات بر ارث چیست؟ و نحوه ی محاسبه آن را مورد بررسی قرار دهیم.

درباره مالیات بر ارث بیشتر بدانید

مالیات بر ارث چیست؟ همانطور که گفتیم این مالیات بر ترکه و ارث فردی که از دنیا رفته است تعلق می گیرد. این نوع مالیات بعد از مرگ متوفی مفهوم پیدا خواهد کرد. با توجه به اینکه این مالیات در دسته ی مالیات های مستقیم قرار گرفته است، دولت نیز می تواند آن را به صورت مستقیم از افراد دریافت نماید.

زمانی که فردی دارای ورثه قانونی از دنیا می رود، فردی که به عنوان وارث یا نماینده ی قانونی وی می باشد اقدامات لازم را که به انحصار وراثت مربوط است را انجام می دهند. ورثه موظف هستند که تا یک سال بعد از فوت فرد مورد نظر اقدام به پر کردن اظهارنامه مالیات بر ارث بپردازند. در ادامه آن را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند.

در ادامه مالیات بر ارث چیست باید بگوییم برای اینکه فرایند پرداخت مالیات آسان تر شود ورثه باید پیش از رسیدن موعد مقرر لیست دارایی های خود را ارائه کرده تا به آن رسیدگی شود. زمانی که لیست آماده شد آن را به شورای حل اختلاف تحویل می دهند تا بر اساس آن به صورت دقیق مقدار سهم الارث هر کدام از وارتان مشخص گردد. معمولا سهم الارث را بر مبنای گواهی انحصار وراثت در نظر می گیرند. در حقیقت گواهی انحصار وراثت اطلاعاتی نظیر تعداد و اسامی وراث و مقدار سهم الارث آن ها را مشخص می کند.

درباره مالیات بر ارث بیشتر بدانید

مالیات بر ارث در قانون مالیات های مستقیم

بر اساس قانون مالیات بر ارث چیست؟ این مورد در دسته مالیات های مستقیم قرار می گیرد. این مالیات بر اساس فوت حقیقی یا فرضی فرد انتقال پیدا می کند. این نوع از مالیات بر اساس نرخ هایی که از پیش مشخص شده اند، شامل مالیات می شود. وارث موظف است پیش از اینکه اموال به او انتقال پیدا کند این مالیات را بپردازد. منظر از فوت فرضی زمانی است که فرد چند سال مفقود شده باشد و خبر از او در دست نباشد. در این موقعیت بر اساس قانون گواهی فوت او را طبق رای و نظر دادگاه صادر می کنند.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ارائه فاکتور رسمی با کارشناسان ما در ارتباط باشید

کدام اموال مشمول مالیات بر ارث می‌شوند؟

در ادامه مالیات بر ارث چیست قصد داریم اموالی را که بیشتر مشومل قانون مالیات می شوند را مورد بررسی قرار دهیم. بر اساس ماده 17 قانون مالیات هایب مستقیم، اموالی که بر اثر فوت یک فرد به وارث منتقل شده است مشمول مالیات می شود. در ادامه اموال و دارایی های که بیشتر مشمول این قانون می شوند را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • همه ی سپرده های مالی . بانکی، اوراق بهادار و مشارکت به همراه همه سودهایی که به آن ها تعلق می گیرد.
  • تمام وسایل نقلیه اعم از زمین، موتوری، هوایی، دریایی
  • املاک و مستغلات
  • دارایی ها و اموال فرد متوفی که در خارج از کشور نیز وجود دارد هم مشمول مالیات می شوند.
  • اموال معاف از مالیات بر ارث چیست؟
  • بر اساس قانون برخی از مالیات که به وارث تعلق می گیرد شامل معافیت مالیاتی می شود. این اموال شامل:
  • بر اساس قانون مالیات های مستقیم اموالی که به عنوان وقف، نذر، حبس هستند از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • یکی از موارد دیگر که شامل معافیت مالیات بر ارث می شود همه مبالغی است که به وظیفه ارتباط دارند. بیمه اجتماعی، بازخرید، بازنشستگی، مزایای مربوط به پایان خدمت، مرخصی استحقلقی و …. مواردی هستند که مشمول قانون معافیت مالیاتی می شوند.
  • همه ی دارایی هایی که به شکل اثاث در منزل متوفی وجود دارد نیز از مالیات معاف می باشد.

بررسی نحوه رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیات بر ارث

روش های رسیدگی به مالیات بر ارث چیست؟ پس از اینکه اظهارنامه مربوط به مالیلت بر ارث توسط وراث تهیه و تنظیم شده و به سازمان امور مالیاتی ارسال گردید، کارشناسان مربوطه اظهارنامه ارسال شده را مورد بحث و بررسی قرار می دهند. سازمان امور مالیاتی همه ی اموال را به نرخ روز مورد محاسبه قرار داده بعد از اینکه دیون، واجبات مالی و دیگر موارد را از اموال کسر کرد آن را به وارثان ابلاغ می کند. به این شکل هرکدام از وراث از میزان ارث خود مطلع می شوند.

نکته دیگر این است که روش پرداخت مالیات بر ارث چیست؟ همانطور که قبلا اشاره کردیم یکی از شروط تقسیم ارث و دریافت آن پرداخت مالیات است که باید به سازمان امور مالیاتی ارائه گردد. در صورتی که پرداخت مالیات انجام نشود هیچکدام از وراث نمی توانند نسبت به دریافت ازث خود اقدام کنند. با توجه به اینکه عدم پرداخت مالیات امکان تصاحب دارایی ها را از بین می برد همین امر باعث شده است که پرداخت مالیات بر ارث از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شود.

در صورتی که وارثان اقدام به پرداخت مالیات تعلق گرفته نکنند هر نوع نقل و انتقالی ممنوع می باشد. زمانی افراد می توانند در رابطه با مالیات بر ارث چیست؟ به تهیه و تنظیم سند بپردازند که مالیات را پرداخت کرده باشند. در حقیقت دولت برای دستیابی به اهداف خود از مالیات به عنوان یک اهرم قوی و ضمانت موثر استفاده می کند.

بررسی نحوه رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیات بر ارث

سخن پایانی

در این مطلب سعی شده مالیات بر ارث چیست؟ را به صورت اجمالی مورد بررسی های لازم قرار دهیم. با توجه به اینکه این نوع مالیات و نحوه ی پرداخت صحیح آن از پیچیدگی های زیادی برخوردار است افراد در زمان پرداختن به این موضوع یعنی تکمیل اظهارنامه و پرکردن فرم های مربوطه به کمک نیاز دارند.

برای جلوگیری از بروز مشکلات بهتر است به موسسات تخصصی در این زمینه مانند تیم هخامنش مراجعه کرده و از مشاوره و خدمات ارائه شده نهایت استفاده را ببرید.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *