مالیات بر اجاره اشخاص حقیقی و حقوقی

مالیات بر اجاره اشخاص حقیقی و حقوقی

خلاصه از مالیات بر اجاره اشخاص حقیقی و حقوقی

مالیات بر اجاره اشخاص حقیقی و حقوقی

73 / 100

همانطور که می دانید، در کشور ما تنوع بالایی از مالیات ها وجود دارد که هر یک از آن ها از اشخاص مشخصی دریافت می گردد. یکی از انواع مالیات که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت می شود، مالیات بر اجاره نام دارد.

قطعاً در دور و اطراف شما افرادی وجود دارند که تمامی سرمایه خود را به خرید ملک پرداخته و آن ها را به دیگران اجاره می دهند تا از این طریق بتوانند معیشت خود را بگذرانند و کسب درآمد نمایند. این افراد طبق قانون جمهوری اسلامی ایران باید به پرداخت مالیات بر اجاره بپردازند.

اگر می خواهید با صفر تا صد مالیات بر اجاره اشخاص حقیقی و حقوقی آشنا شوید به شما توصیه می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه بمانید و مطالب را مورد بررسی تان قرار دهید.

مالیات بر اجاره چیست؟

با اینکه در ابتدای مقاله هخامنش توضیح مختصری در ارتباط با مالیات بر اجاره اشخاص حقیقی و حقوقی برای شما دادیم، اما با این حال لازم است که یک تعریف کلی در مورد این موضوع برایتان داشته باشیم. به طور کلی می توان گفت دولت با دریافت مالیات های مختلف از افراد حقیقی و حقوقی درآمد داخلی کشور را تامین می سازد.

مالیات ها در حال حاضر در دو گروه دسته بندی می شوند، که مستقیم و غیر مستقیم می باشند، که هر یک از آن ها قواعد مخصوص به خود را دارا می باشند. اما باید بدانید مالیات بر اجاره زیرمجموعه مالیات بر درآمد است که در دسته کلی مالیات مستقیم قرار می گیرند.

همانطور که ذکر کردیم مالیات بر اجاره به منظور پرداخت مبلغی است که به واسطه وجود درآمد اجاره املاک تامین شده است. در بعضی از موارد ممکن است فرد از معافیت پرداخت مالیات برخوردار باشد که در این صورت مشکلی وجود ندارد اگر مبلغ مالیات را به دولت پرداخت نکند. دقت داشته باشید مالیات بر اجاره اشخاص حقیقی و حقوقی اگر از معافیت پرداخت برخوردار نباشند و در سر موقع واریزی انجام نگردد، جریمه هایی را با خود به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید

مالیات بر اجاره چیست؟

چه نوع املاکی شامل مالیات بر اجاره می شوند؟

ممکن است عده ای از افراد با خود بپرسند چه نوع املاکی شامل مالیات بر اجاره اشخاص حقیقی و حقوقی می شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم تفاوتی ندارد که ملک شما از چه نوعی است چرا که تمامی ملک های تجاری اداری و مسکونی اگر اجاره داده شوند، فرد باید به پرداخت مالیات بپردازد. به عبارت کلی می توان گفت نوع کاربری ملک تاثیری در پرداخت مالیات ندارد بلکه میزان اجاره بهای ملک در آن تاثیرگذار است.

مسئولیت پرداخت مالیات بر اجاره با چه کسی است؟

حال که تا این قسمت از مقاله مالیات بر اجاره اشخاص حقیقی و حقوقی باما همراه شده اید، باید بگوییم که مسئولیت پرداخت مالیات بر اجاره با فردی است که درآمد ناشی از اجاره ملک خود را دریافت می کند.

در بسیاری از مواقع دیده می شود که شخص مستاجر به اجاره دادن ملک می پردازد و در این صورت او موظف است تا به پرداخت مالیات بپردازد.

میزان مالیات بر اجاره برای افراد حقوقی و حقیقی

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، مبلغ مالیات بر اجاره اشخاص حقیقی و حقوقی است. لذا لازم به ذکر است ۷۵ درصد از درآمد اجاره ملک به مالیات اختصاص می یابد و فرد باید آن را به دولت در اسرع وقت پرداخت کند. به عنوان مثال اگر فردی از ملک خود سالانه ۲۰۰ میلیون تومان اجاره دریافت کند، باید ۱۵۰ میلیون از آن را به عنوان مالیات بپردازد.

اگر دقت کرده باشید مالیات بر اجاره برای افراد حقوقی و حقیقی نصف بیشتر درامد سالانه آن ها است. با ما در ادامه مطلب همراه بمانید تا شما را با نرخ مالیات بر درآمد ناشی از اجاره بها برای اشخاص حقیقی و حقوقی اشنا کنیم.

نرخ مالیات بر درامد ناشی از اجاره بها برای اشخاص حقیقی

مالیات بر اجاره اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین نرخ مالیات بر درآمد این افراد طبق قانون ۱۳۱ مالیات های مستقیم عبارتند از:

  1. ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال درامد ناشی از اجاره بها مشمول ۱۵ درصد مالیات
  2. ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال درامد ناشی از اجاره بها مشمول ۲۰ درصد مالیات
  3. بیش از ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال درامد ناشی از اجاره بها مشمول ۲۵ درصد مالیات

نرخ مالیات بر درامد ناشی از اجاره بها برای اشخاص حقیقی

نرخ مالیات بر درامد ناشی از اجاره بها برای اشخاص حقوقی

توجه داشته باشید در ماده ۱۵۰ قانون مالیات های مستقیم نرخ مالیات بر درآمد ناشی از اجاره بها برای اشخاص حقوقی ذکر شده است. افراد حقوقی کخ درآمد آن ها از فعالیت های انتفاعی است و منابع درآمدی شان در ایران یا خارج از ایران به دست می آید، با بررسی ضرر و زیان ها و همچنین وضعیت معافیشان باید با توجه به درآمد خود ۲۵ درصد مالیات به دولت بپردازند.

باید توجه داشته باشید محاسبه میزان مالیات بر اجاره اشخاص حقیقی و حقوقی نیازمند اطلاعات بسیاری دارد و برای اینکه بتوانید نرخ اصلی را محاسبه کنید باید از افراد کارشناس در این زمینه کمک بگیرید. همچنین توجه داشته باشید اشخاص حقوقی حتماً باید یک مکلف در این باره داشته باشند.

چه افرادی شامل معافیت مالیات بر اجاره می شوند؟

همانطور که می دانید ممکن است عده ای از افراد در پرداخت هرگونه مالیات معاف شوند که مالیات بر درآمد ناشی از اجاره از این موضوع استثنا نخواهد بود. معافیت هایی که برای صاحبان املاک توسط دولت در نظر گرفته شده اند عبارتند از:

·         محل سکونت بستگان

در بسیاری از مواقع مشاهده می شود که افراد ملک خود را به بستگانشان همچون پدر، مادر، همسر، فرزند و دیگر اجدادشان برای سکونت اعطا می کنند که در این صورت فرد از پرداخت مالیات به دولت معاف خواهد شد.

اما در صورتی که ثابت گردد اجاره توسط این افراد به شخص ارائه می شود، دولت او را از پرداخت مالیات معاف نخواهد کرد. مالیات بر اجاره اشخاص حقیقی و حقوقی در صورتی معاف می شود که هیچگونه اجاره ای از بستگان دریافت نگردد.

اشخاص فاقد درامد

توجه داشته باشید اشخاصی که هیچگونه درآمدی به غیر از دریافت اجاره ندارند، از پرداخت مالیات معاف می شوند. البته توجه داشته باشید که این افراد باید به اداره امور مالیاتی محل سکونتشان مراجعه نمایند و ثابت کنند به غیر از دریافت اجاره هیچگونه درآمدی ندارند. همچنین اگر فرد نتواند ادعای خود را اثبات کند دولت جریمه های سنگینی را برای او در نظر خواهد گرفت.

سخن پایانی

همانطور که تا به این قسمت از مقاله متوجه شده اید، مالیات بر اجاره اشخاص حقیقی و حقوقی باید طبق قانون جمهوری اسلامی پرداخت گردد. مگر آنکه شخص به دلایل مشخص از پرداخت مالیات معاف باشد. به همین خاطر در این قسمت از مقاله هخامنش سعی کردیم تا شما را به طور کامل و جامع با میزان مالیات بر اجاره افراد حقیقی و حقوقی آشنا کنیم.

امیدواریم با مطالعه مطالب فوق توانسته باشید سوالات و ابهامات ذهن خود را درباره مالیات بر اجاره اشخاص حقیقی و حقوقی برطرف کرده باشید.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *