فیش حقوقی چیست؟

فیش حقوقی چیست؟

خلاصه از فیش حقوقی چیست؟

فیش حقوقی چیست؟

85 / 100

ما در طول این مطلب از خود در هخامنش جوانب گوناگون این مسئله را که فیش حقوقی چیست؟ بررسی خواهیم نمود. آن نیز چون یک سند اداری عمل می کند. اگر که بگوییم؛ با وجود آن اعتماد بین کارگر و کارفرما افزایش پیدا خواهد کرد، به گزافه نیست! با برخورداری از آن شما می توانید، درباره مزایا یا کسورات شامل حال خود اطلاع کسب کنید. علاوه بر اینها شما می توانید، به کمک آن میزان درآمد خودتان را به مرحله اثبات برسانید. مثلاً برای زمان هایی که قصد اجاره خانه را دارید.

برای درک عمیق تر و کامل تر این موضوع ما از شما می خواهیم، در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید. قطعا به پاسخ تمامی سوالات خود در این زمینه خواهید رسید.

تعریف فیش حقوقی

اینکه فیش حقوقی چیست؟ برگه ای بوده که جزئیات دقیق مربوط به حقوق شما را در بر می گیرد. اغلب هم یک بازه زمانی مشخص و یک ماهه را شامل می شود. اطلاعاتی که درون آن قید می گردد، حقوق پایه وزارت کار، مزایای قانونی شامل حال شما، مالیات یا کسورات، بنا بر مبانی تعریف گردیده به واسطه ی وزارت‌ کار می باشد.

حقوق پایه هریک از شماها به عنوان قسمت غیر قابل تغییر این برگه شناخته می شود. لذا نقش بسیار مهمی هم در تعیین سطح درآمد شما دارد. به گونه ای که بنا بر قوانین وزارت نام برده مبنای محاسبه دیگر کسورات و مزایا قرار خواهد گرفت.

در بررسی این مسئله که فیش حقوقی چیست؟ باید به شما بگوییم؛ نه فقط برای تایید کل درآمد کارکنان مبنا قرار خواهد گرفت، بلکه یک برگه به جهت تضمین درآمد شما از جانب کارفرما خواهد بود. پس در پایان تعریف فیش حقوقی باید برای شما بیان داریم؛ با وجود آن شما از حق طبیعی خود مطلع شده و البته در صورت نیاز امکان انجام اقدام قانونی را خواهید داشت.

با اجزای تشکیل دهنده فیش حقوقی بیشتر آشنا بشوید!

در رابطه با ماهیت فیش کمی بیشتر با هم سخن بگوییم. ما در ابتدا ضمن بررسی این مسئله که فیش حقوقی چیست؟ به شما توضیح دادیم، آن نیز سندی بوده که حقوق کارمند یا کارگر را شفاف سازی می نماید.

بهتر است، بدانید؛ این روزها تمامی کارمندان دستگاه اجرایی، دولتی و نظامی از این فیش ها بهره مند هستند. فیش حقوقی که دارای شماره پرسنلی می باشد، مبلغِ دریافتی کارکنان درون آن قید شده و البته کمپانی خصوصی نیز کارخانه ها بایست در راستای ارائه آن اقدام کنند.

با اجزای تشکیل دهنده فیش حقوقی بیشتر آشنا بشوید!

چه اطلاعاتی درون فیش حقوقی وجود دارد؟

آیا شما می دانید، اطلاعات موجود درون فیش حقوقی چیست؟ در واقع این اطلاعات دربرگیرنده موارد زیر خواهد بود؛

-بیمه.

-اسم شرکت.

-کد ملی شما.

-شماره حساب.

تاریخ صدور آن.

-نام و نام خانوادگی شخص مورد نظر.

موارد نام برده به طور قطع بایست درون فیش حقوقی وجود داشته باشند. گاها ما درون فیش ها با مواردی همانند؛ اسم دپارتمان کاری، واحد کاری مربوطه هم مواجه می شویم. البته مازاد بر اطلاعات هویتی نام برده بایست برخی دیگر از اطلاعات چون؛ حقوق، مزایا و کسورات یا مالیات درون فیش درج بشود.

بیشتر بخوانید

اقلام موجود درون فیش حقوقی شامل چه مواردی است؟

در قسمتِ حق الزحمه، مزایا اصطلاحات به وفور دیده می شوند. حال آیتم موجود در فیش حقوقی چیست؟ آیا می دانید! این آیتم ها در واقع تمامی موارد دریافتی توسط کارگر یا کارمند را شامل خواهد شد. ما در قسمت زیر نیز حائز اهمیت ترین اقلام موجود درون این فیش ها را برای شما شرح خواهیم داد؛

1-حقوق مبنا

مبنایی که بین کارمندان و کارفرما به موجب انجام به کار طی دوره مشخصی توافق گردیده است.

2-پایه سنوات

پایه سنوات به مبلغی اطلاق می شود، که شما در صورت اشتغال به کاری در محلی خاص بیش از یک سال بایست دریافت کنید.

3-کمک هزینه عائله مندی

آیا شما می دانید، کمک هزینه عائله مندی درون فیش حقوقی چیست؟ در واقع این هزینه زمانی به شما تعلق خواهد گرفت، که ازدواج نموده باشید.

4-حق اولاد

حق اولاد درون قانون کار به معنای وجهی برابر با سه روز حقوق پایه برای هریک از فرزندان شما طی سی روز کاریست.

5-حق تأهل

آن نیز به عنوان حقی محسوب خواهد شد، که برای نخستین مرتبه از روز آغازین امسال (۱۴۰۳) به کارکنان آقا یا خانم متأهل تعلق خواهد گرفت.

6-کمک هزینه مسکن

کمک هزینه مسکن درون فیش حقوقی چیست؟ آن نیز مبلغی بوده که طی هر سال از جانب شورای عالی کار مشخص می شود. نیز به عنوان مزایایی تلقی شده که برای تسهیل تأدیه هزینه مسکن شامل حال شما خواهد شد.

7-بن کارگری

یک مبلغ که برای تعیین آن شورای عالی کار تصمیم گیری می کند. حال لازم است، که این مبلغ از جانب هیئت وزیران تصویب شده سپس به عنوان مزایای مستمر برای کمک هزینه معيشتي به فرد داده می شود.

8-جمع ناخالص حقوق

تمامی اقلامی که قابل پرداخت به شخص مورد نظر می باشند، را جمع ناخالص حقوق گویند.

جمع خالص حقوق

یعنی مبالغ قابل کسر از حقوق شما کم شده سپس جمع خالص حقوق برایتان پرداخت می شود.

تا به اینجا درباره اینکه فیش حقوقی چیست؟ شما فرا گرفتید؛ این اسناد به شفاف سازی موقعیت شغلی شما منجر شده، از مقدار تعهدات کارفرما در برابر خود مطلع شده، ریز دریافتی ها ذکر شده، تمامی جزئیات حقوق و مزایا عنوان شده، بهتر در راستای دریافت وام اقدام نموده و در بسیاری از موارد دیگر کمک خواهد نمود.

علاوه بر موارد نام برده شده چنانچه که شما دارای دیگر پرداختی ها هم باشید، آن نیز داخل فیش حقوقی بیان خواهد شد. یک نکته در این میانه ها وجود دارد. آنهم این است، که وجهی برای حق مسئولیت و حق سرپرستی درون این سند وجود ندارد.

شیوه محاسبه حقوق و حق الزحمه بنا بَر قوانین کار

شیوه محاسبه حقوق و حق الزحمه بنا بر قوانین کار

شما که یک کارمند یا کارگر می باشید، ضمن آشنایی با اینکه فیش حقوقی چیست؟ بایست در رابطه با نحوه محاسبه مقدماتی حقوق و حق الزحمه بنا بر قوانین کار و رفاه اجتماعی بدانید. پس با ما همچنان همراه بوده و در رابطه با این فرمول ها کمی بیشتر اطلاعات به دست آورید؛

1-حق الزحمه روزانه شما

اغلب حقوق ثابت شما دوست عزیز بنا بر حقوق روزانه و تعداد روزهایی که در ماه کار نموده اید، حساب می گردد. برای ماه هایی که به مدت زمان سی روز می باشند، بر عدد سی تقسیم خواهد شد، سپس در ۳۱ ضرب می گردد.

2-اضافه کاری

به دور از اینکه فیش حقوقی چیست؟ اضافه کاری بایست در ضریب ۴/۱ ضرب بشود.

3-حق مسکن

اغلب حق مسکن به صورت ماهیانه برای شما پرداخت می شود.

4-حق اولاد

برای هریک از فرزندان شما بایست حق روزانه خود را در عدد سه ضرب بنمایید.

بلی، عزیزان شما قطعا با توجه به این موارد امکان محاسبه میزان حقوق خود را خواهید داشت. البته که به دور از بررسی فیش حقوقی چیست؟ شما لازم خواهد بود، به قوانین مربوطه نهایت توجه را داشته باشید. از سویی دیگر حسابداران محترم مسئول ثبت مبالغ مربوطه بوده و بایست آنها را با نهایت دقت عمل ثبت بنمایند.

اقلام فیش حقوقی که مربوط به کسورات است!

درون چنین سندهایی قسمتِ کسورات نقش تعیین کننده ای در مشخص نمودنِ مقدار خالص پرداختی به شما دارد. این قسمت دربرگیرنده مواردی همانند؛ اقساط وام، مالیات، بیمه، جریمه یا حتی بستانکاری است. در این راستا شما باید به سنوات هم توجه کافی داشته باشید. آن نیز به پاداشی گویند، که با توجه به سال‌های خدمت شما پرداخت خواهد شد.

حال طی برخی از موارد تحت عنوان کسری از حقوق ناخالصتان دریافت می شود. شما باید ضمن آگاهی از اینکه فیش حقوقی چیست؟ در رابطه با کسورات هم اطلاعات کافی را به دست آورید. اینگونه به خوبی درک خواهید کرد، که حقوق و مزایای قانونی شما در چه مواردی خلاصه می شود.

فوق العاده ها درون فیش حقوقی چه معنایی دارند؟

فوق العاده شغل در فیش حقوقی دارای چه معنایی می باشد؟ در واقع آنهم معنا و مفهوم بسیار حیاتی را در دِل خود جای داده است. اغلب شما با این مفهوم چندان آشنا نبوده و در رابطه با نحوه محاسبه‌اش چیزی نمی دانید.

البته که شما باید در رابطه با فوق العاده ها به دور از اینکه فیش حقوقی چیست؟ بدانید. فوق العاده شغل با توجه به مدرک تحصیلی شما و البته نوع کارتان مشخص خواهد شد.

یعنی افرادی که دارای مدرک تحصیلی بلند مرتبه تری هستند، یا جایگاه شغلی خاصی دارند، مقداری افزایش حقوق شامل حال‌شان می شود. البته مازاد بر این نوع فوق العاده دیگر فوق العاده ها هم وجود دارند. مثلاً انواع مربوط به سختی موقعیت شغلی. هریک از اینها با اکتفا به شرایط خاص فعالیت شما و مکان زندگیتان محاسبه گردیده و تأدیه
خواهد شد.

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این نوشتار از خود در هخامنش با شما در رابطه با این موضوع که فیش حقوقی چیست؟ صحبت نمودیم. اینکه چنین فیش هایی به عنوان یک سند شناخته شده و دربرگیرنده حقوق، مزایا متعلق به شماست. درون چنین فیش هایی اطلاعاتی بسیار قید می شود، که البته در رابطه با آنها با شما سخن گفتیم.

امیدوار هستیم، که اطلاعات ارائه شده برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. لذا شما در صورت وجود سوالات بیشتر امکان برقراری ارتباط با ما را خواهید داشت.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *