فاکتور رسمی چیست؟

خلاصه از فاکتور رسمی چیست؟

فاکتور رسمی چیست؟

78 / 100

فاکتور رسمی چیست؟ آیا تا بحال اسم فاکتور رسمی به گوشتان خورده است؟ در این مقاله به تفاوت های فاکتور رسمی،غیر رسمی ،ویژگی های آن و مفهوم فاکتور رسمی خواهیم پرداخت؟

مفهوم فاکتور و ویژگی آن

بین خریدار و فروشنده یک معامله ای صورت میگیردکه دارای مهر و زمان می باشد که فاکتور آن را ثبت میکند.

که معمولا شرایط معامله را مشخص کرده و روش پرداخت موجود ارائه میدهد.

فاکتور ها می توانند شامل:رسید کاغذی،قبض فروش می باشد و اینکه می توان گفت فاکتورها در کنترل حسابرسی ها و کنترل ها یکی از اسناد مهم هستند که هزینه ها در این فاکتور توسط مدیر آن تایید می شودو همچنین می تواند زمان و مکان را در معامله مشخص کند.

فاکتور رسمی چیست؟

فاکتور رسمی تاییدمعامله ای بین مشتری و خریدار است که شامل :دست‌نویس،‌ کاغذی، کامپیوتری، آنلاین و یا توسط نرم‌افزارهای حسابداری تهیه، تنظیم و ارائه شود.

مزیت آن تایید دارایی است به همین دلیل فاکتور رسمی است. فاکتورهای رسمی دارای مهر،زمان و امضا می باشد که توسط فروشنده به خریدار داده میشود.و اینکه هر کدام از طرفین می توانند با ارائه آن به امور مالیاتی از حق خود دفاع کنند.

تفاوت فاکتور رسمی و غیر رسمی

فاکتور های رسمی دارای قوانین و مقررات سازمان می باشنداگر فاکتوری از این قوانین و مقررات پیروی نکند فاکتور رسمی نمی باشد و همچنین اعتباری هم در سازمان امور دارایی نخواهد داشت.

گر بنگاهی شامل قوانین مالیاتی نباشد ممکن است بدون فاکتور رسمی اجازه‌ی فعالیت داشته باشد. اما اگر بنگاهی شامل مالیات فاکتور رسمی ارائه ندهد، مورد پیگیری قانونی قرار خواهد گرفت.

چه کسانی ملزم به استفاده از فاکتور رسمی می باشند؟

اداره ها برای ارجاع اسناد حسابداری خود به امور مالیاتی باید دارای فاکتور رسمی که زیر نظر سازمان مالیاتی است باشند.

بنگاه‌های کوچک یا بزرگ اقتصادی که هر کدام به نوعی شامل قانون مالیات بر ارزش افزوده باشند، باید نسبت به تهیه ی فاکتور رسمی اقدام کنند.

یک نسخه از این فاکتور از طرف فروشنده به مشتریان داده می‌شود و نسخه‌ی دیگر آن را فروشنده به سازمان امور مالیاتی کشور می‌دهد.

همچنین تفاوتی میان نوع کالا یا خدمات برای لزوم اخذ فاکتور رسمی نیست و کالاهای فیزیکی، مجازی، خدمات گوناگون و … همگی می‌توانند مشمول این قانون شوند.

مشاغل کوچک مانند مغازه‌ها و فروشگاه‌ های خرید محلی، ممکن است مالیات آن‌ها از طرف مامور های مالیاتی محاسبه شود.

در چنین شرایطی صاحبان این فروشگاه‌ها و مغازه‌های محلی می‌توانند تنها در صورت درخواست مشتری به آن‌ها فاکتور (غیر رسمی) بدهند و نیازی به دادن نسخه‌ی دیگری از آن فاکتور به اداره‌ی مالیات نیست.

بیشتر بخوانید

منظور از مالیات بر ارزش افزوده در فرایند ارائه‌ی فاکتور رسمی چیست؟

به مالیات غیر رسمی که بر تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده را مالیات بر ارزش افزوده می نامند.

کالا در مدت شکل گیری هزینه‌هایی برای آن بنگاه معاملاتی دارد و در نهایت قیمتی که به فروش می‌رسد بیش‌تر از هزین های اولیه برای ساخت است.

به این اختلاف قیمت بین مواد و هزینه‌‌های اولیه و قیمت فروش، ارزش افزوده می‌گویند. به زبان ساده می‌توان به ارزش افزوده نوعی سود خالص بگوییم که شامل مالیات می‌باشد.

این مالیات به صورت عمده از خریداران گرفته شده و توسط فروشندگان جمع‌ آوری می‌شود و در نهایت به اداره‌ی دارایی می‌رسد. در مواردی این مالیات ممکن است به صورت درصدی و اشتراکی از هر دوی خریدار و فروشنده اخذ شود.

روش تهیه ی فاکتور رسمی

از روش هایی مانند:کاغذهای فیزیکی، فاکتورهای آنلاین، نرم‌افزارهای پرداختی و … می توان فاکتور رسمی را دریافت نمود.

تکنولوژی این امکان را فراهم کرده که به صورت خودکار برای مشتریان توسط نرم‌‌افزار محاسبه شده و پس از چاپ به دست مشتریان می‌رسد.

همچنین نرم افزارهای حسابداری می توانند ارزش افزوده فاکتور را تا حدی نمایش دهد.

بعضی از شرکت ها برای نوشتن فاکتورهای رسمی آن را به بنگاه های معاملتی واگذار می کند.

imagesویژگی‌های قانونی و مشخصات مهم فاکتور رسمی چیست؟

شماره سریال:

در فاکتور های رسمی باید شماره سریال قرمز و برجسته باشد و اگر این فاکتور در پرینترها و اکسل بدون سریال چاپ شوند از نظر قانونی فاقد هرگونه ارزشی می باشد.

اطلاعات طرفین معامله به همراه مهر و امضا

و اینکه در این فاکتور ها باید شماره اختصاصی،شماره تلفن،آدرس،کدپستی،کدملی و شماره ثبت وجود داشته باشد و همچنین باید توجه زیادی به عدم خط خوردگی،مهر و امضای آن شود.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *