سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک و مهلت ارسال و ثبت نام

سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک و مهلت ارسال و ثبت نام

خلاصه از سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک و مهلت ارسال و ثبت نام

سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک و مهلت ارسال و ثبت نام

62 / 100

همانطور که می دانید تمامی افرادی که که ایران به اجاره ملک خود می پردازند باید هزینه ای را به عنوان مالیات به دولت تقدیم کنند. دقت داشته باشید نوع کاربری ملک هیچ تفاوتی در معافیت مالیات ندارد و هر نوع ملکی که اجاره داده شود باید مالیاتش پرداخت گردد.

به همین منظور اداره امور مالیات یک سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک را در نظر گرفته است تا افراد بتوانند در پایان تیر ماه به ثبت نام و اظهارنامه مالیاتی خود بپردازند و مالیات تعیین شده توسط دولت را پرداخت نمایند.

بسیاری از افراد در ارائه مالیات خود سهل انگاری می کنند، به همین منظور باید بگوییم اگر در زمان مقرر مالیات بر اجاره پرداخت نشود افراد حقیقی و حقوقی به ترتیب باید ۱۰ و ۳۰ درصد جریمه را به دولت بپردازند.

اگر می خواهید با سامانه اظهارنامه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک و مهلت ارسال ثبت نام آن آشنا شوید به شما توصیه می کنیم تا در ادامه مقاله با ما همراه بمانید و مطالب را مورد بررسیتان قرار دهید.

مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک

تمامی مشمولان پرداخت مالیات اجاره املاک باید در زمان مقرر به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی شان بپردازند. لذا توجه داشته باشید معمولاً هر ساله مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی تا آخر تیر ماه می باشد و افراد اگر تا ۳۱ تیر به ثبت نام اظهارنامه نپردازند با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک

سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم سازمان امور مالیات به راه اندازی سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک پرداخته است تا کاربران بتوانند به راحتی خدمات مورد نیازشان را دریافت کرده و بدون مشکل در زمان مقرر مالیات خود را به دولت پرداخت نمایند.

بیشتر بخوانید

چرا که در گذشته مشمولان پرداخت مالیات باید به اداره جات محل سکونتشان مراجعه می کردند که این موضوع زمان زیادی را از آنها می گرفت. اما در حال حاضر تنها با مراجعه به یک وب سایت می توانید تمامی امور مالیاتی خود را در کمترین زمان ممکن انجام دهید. ادرس سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک estr.tax.gov.ir می باشد.

برای آنکه بتوانید خدمات مورد نیازتان را در این سامانه دریافت نمایید و همچنین به پرداخت مالیات بر اجاره املاک خود بپردازید، باید مراحل متعددی را طی کنید و نکات زیادی را حائز اهمیتتان قرار دهید که در ادامه تمامی آنها را برایتان شرح خواهیم داد.

نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک در سامانه

دقت داشته باشید بعضی از افراد چندین ملک خود را اجاره داده اند که در این صورت با ثبت نام یک اظهارنامه مالیاتی می توانند برای تمامی املاک خود اقدام نمایند و نیازی نیست که برای تک تک آنها یک اظهارنامه مالیاتی ثبت نمایند.

نحوه ثبت نام در سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک در سامانه عبارتند از:

·         ورود به سامانه

در ابتدا کافیست به سامانه اظهارنامه مالیاتی به آدرس estr.tax.gov.ir مراجعه نمایید. در صفحه اصلی از شما خواسته می شود تا نام کاربری و کلمه عبورتان را به درستی در کادر وارد نمایید تا بتوانید به مراحل بعدی دست یابید.

در صفحه ای که برای شما باز می شود باید بر روی گزینه سال عملکرد کلیک کرده و در نهایت گزینه ثبت اظهارنامه را پیدا کنید و به انتخاب آن بپردازند.

·         اهراز هویت و ثبت اطلاعات

پس از اینکه در سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک مرحله اول را طی کردید، وقت آن است تا به احراز هویت و ثبت اطلاعاتتان بپردازید. در صفحاتی که باز می شود باید اطلاعات هویتی خود را به درستی وارد نمایید و پس از آن گزینه ادامه را انتخاب نمایید تا بتوانید مراحل موفقیت پشت سر بگذارید.

در صفحه بعدی ممکن است سوالاتی برای شما مطرح شود که باید با دو گزینه بله و خیر به آنها پاسخ دهید. این قسمت به اطلاعات اختصاصی معروف است. پس از آنکه مراحل ثبت اطلاعات انجام شد، می توانید در صورت معافیت آن را در بخش کمک های پرداختی وارد نمایید.

·         اطلاعات و مشخصات ملک

در صفحه بعدی که در سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک برای شما باز می شود، باید اطلاعات و مشخصات ملک تان را همچون کد پستی، نوع اجاره، نوع کاربری و… را مشخص کنید و بعد از تایید آن بر روی گزینه قرارداد کلیک کنید.

توجه داشته باشید پس از اینکه مرحله قبلی را طی کردید باید اطلاعات قراردادتان را هم در صفحه باز شده بارگذاری نمایید.

·         محاسبه مالیات بر اجاره

بعد از آنکه اطلاعات قرارداد ملک خود را در صفحه بارگذاری کردید، می توانید بر روی گزینه محاسبه کلیک نمایید، با انتخاب این گزینه مبلغ پرداختی به عنوان مالیات برای شما مشخص می شود که باید در زمان مقرر به پرداخت آن بپردازید. همانطور که چندی قبل ذکر کردیم پرداخت مالیات بر اجاره املاک تا ۳۱ تیر ماه مهلت خواهد داشت و پس از آن مشمول جریمه می گردد.

·         اطلاعات تهیه کننده اظهارنامه و ثبت نهایی

پس از آنکه مبلغ برای شما محاسبه گردید باید اطلاعات تهیه کننده اظهارنامه را در صفحه بعدی بارگذاری کنید و به ثبت نهایی بپردازید. در بسیاری از مواقع ممکن است به هنگام ثبت نهایی خطاهایی برای شما نمایش داده شود که باید به قسمت قبل رفته و آنها را برطرف نمایید تا اظهارنامه مالیاتیتان در سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ثبت گردد.

 

نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک در سامانه

سخن پایانی

همانطور که تا به این قسمت از مقاله هخامنش متوجه شده اید تمامی افرادی که املاک خود را اجاره می دهند باید به پرداخت مالیات اجاره املاک بپردازند و اظهارنامه خود را در سامانه مربوطه ثبت نمایند. بعضی از افراد ممکن است از پرداخت مالیات بر اجاره معاف شوند که این موضوع شرایط مخصوص به خود را دارند و شامل تمامی افراد نخواهد شد.

به همین خاطر در این قسمت از مقاله سعی کردیم تا شما را با نحوه کار با سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک آشنا کنیم. امیدواریم با مطالعه مطالب فوق توانسته باشید سوالات و ابهامات ذهن خود را نسبت به این موضوع برطرف نمایید.

 

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *