حق ماموریت در قانون کار چگونه محاسبه می‌شود؟

حق ماموریت در قانون کار چگونه محاسبه می‌شود؟

خلاصه از حق ماموریت در قانون کار چگونه محاسبه می‌شود؟

حق ماموریت در قانون کار چگونه محاسبه می‌شود؟

82 / 100

حق ماموریت در قانون کار چگونه محاسبه می‌شود:گاها در برخی کارگاه ها شما برای انجام دادن کاری (البته مربوط به کارتان) به بیرون از کارگاه فرستاده می شوید. درست است، که جزئی از کار شما به شمار می رود! ولی تفاوت هایی هم با کار عادیتان خواهد داشت.

به همین خاطر نامی متفاوت برای این شرایط کاری اتخاذ شده است، یعنی همان حق ماموریت. ولی حق ماموریت در قانون کار چگونه محاسبه می‌شود آیا می دانید!

شما می توانید، برای پاسخ به تمامی سوالات خود در این زمینه ما را همراهی کنید. البته در صورت وجود ابهامات بیشتر ما در کنار شما خواهیم بود.

با حق ماموریت در قانون کار بیشتر آشنا شوید!

ماموریت یعنی یک صورت کار والاتر از شرایط عادی! این موقعیت کاری هم توسط خود شما دوست عزیز انجام می شود. در واقع کارفرما نمی تواند، فرد مورد نظر را در راستای انجام چنین کاری ملزم بنماید. پس چنین مسئله ای می‌باید پیش از شروع کار درون معاهده عنوان بشود. گاهاً هم کارفرما می تواند، به صورت توافقی با کارکنان خود آنها را به ماموریت بفرستد.

پس به دور از آنکه حق ماموریت در قانون کار چگونه محاسبه می‌شود ? چنانچه که این مسئله درون معاهده عنوان بشود! نیز دو طرف با همدیگر به توافق کامل رسیده باشند، کارکنان بنا بر تقاضای کارفرما ملزم به انجام ماموریت محوله خواهند بود.

لذا فعالیت نام برده خارج از سازمان مربوطه بوده و حق الزحمه ای جداگانه  را شامل حال شما می کند. به گونه ای که حق ماموریت شخص مورد نظر برابر با یک روز دستمزد ثابت فرد است.

بررسی حق ماموریت درون قانون کار

بنا بر اهمیت شایانی که این مسئله دارد، به حق ماموریت در قانون کار نیز پرداخته شده است. بر اساس آنچه که در قانون آمده و ماده ۴۶ ق‌.‌ک برای کارکنانی که به ماموریت می روند، بایست مبلغی جداگانه به عنوان حق ماموریت پرداخت بشود.

با توجه بدانچه که درون قانون کار عنوان شده است؛ کارگرانی که مطابق قانون کار به ماموریت کاری بیرون از محیط کاری خود می روند، مشمول اخذ فوق العاده حق ماموریت خواهند بود.

البته به دور از حق ماموریت در قانون کار توجه کنید؛ آن نیز چون قوانین دیگر موجود با برخی از شرایط خاص همراه است. پس شما باید پیش از انجام هر گونه اقدامی (چه کارگر باشید و چه کارفرما) از این قوانین به خوبی مطلع باشید. یک نکته بسیار مهم دیگر در این زمینه وجود دارد!

آنهم این است، که ماموریت هيچ گونه تفاوتي با کار در محل خدمت توسط شما نخواهد داشت. به حالتی که چنانچه حادثه ای رخ دهد، ضوابط مربوط به محل کار اجرا خواهد گردید. علاوه بر اینها لازم است، تا در محل کار اسناد مربوط با نوع ماموریت وجود داشته باشد.

همچنین یک نسخه از آن سند به سازمان تأمین فرستاده بشود. اینگونه و با برخورداری از اسناد کافی در راستای بررسی حق ماموریت در قانون کار به هنگام بروز حادثه ای خیال شما آسوده خواهد بود.

حق ماموریت بایست دارای چه شرایطی باشد؟

مسئله بسیار پر رنگی که در این راستا بررسی خواهد شد، خروج از محیط کاری خود خواهد بود. آیا هرگونه خارج شدن از محل کار خود، نام ماموریت را به خود خواهد گرفت؟ پاسخ ما بدین سوال شما منفی خواهد بود! چرا که هرگونه خروج از محل کار، نام ماموریت را به خود نمی گیرد.

در واقع حق ماموریت در قانون کار ذکر شده است. بنا بر ماده ۴۶ ق‌.ک بایست ماموریت از شرایط ذیل برخوردار باشد!

-مدت زمان دقیق آن به جهت انجام میان کارگر و کارفرما به مرحله توافق رسیده باشد.

-کارفرما می‌باید هزینه مربوط به ایاب و ذهاب کارگر به مکان ماموریت را بدهد.

-در زمان انجام کار نیز برخی از مزایای چون؛ مستمری حادثه در زمان انجام کار و… شامل حال‌تان می شود.

-مبلغ حق ماموریت در قانون هم بایست لااقل به اندازه حق الزحمه ثابت کارکنان باشد.

-مسئله ماموریت بایست قطع به یقین درون قانون قید بشود، یا به هنگام لزوم به ماموریت به توافق دو طرف رسد. در غیر از این حالات کارگر به جهت انجام کار و حق ماموریت در قانون کار الزامی نخواهد داشت.

حق ماموریت بایست دارای چه شرایطی باشد؟

حق ماموریت به کدام یک از موارد تعلق خواهد گرفت؟

به همان شکل که ما در قسمت فوقانی متن به این نکته اشاره نمودیم، به هرگونه خروج از محل کار ماموریت نمی گویند. پس شما باید برای اثبات این مسئله به ماده ۴۶ ق‌.ک مراجعه بنمایید.

درون قانون به جهت شناختن این موضوع دو مشخصه عنوان گردیده است. تنها کافیست که یکی از دو مشخصه به مرحله ی اثبات برسد. اینگونه می توان آن را ماموریت تلقی نمود و محاسبه نیز تأدیه کرد.

آنچه که در رابطه با حق ماموریت در قانون کار عنوان شده این است؛ که فرد مورد نظر پنجاه کیلومتر از مکان کارگاه یا محل کار دورتر باشد. البته شما لازم است، که حداقل برای یک شب توسط ماموریت خود در مکان ماموریت اقامت گزینید.

بنابراین زمانی که یکی از شرایط مذکور صدق بنماید، شما امکان برخورداری از ویژگی حق ماموریت را خواهید داشت. یکی دیگر از موضوعاتی که بایست در رابطه با این مورد مد نظر قرار بدهید؛

زمانی که شما طی یک روز به دو ماموریت مختلف بروید، تنها یکی از ماموریت های شما شامل حال قانون خواهد شد. پس برای یک روز تنها یک ماموریت در نظر انگاشته خواهد شد! بنابراین تمامی تلاش خود را بکنید، تا در یک روز تنها یک ماموریت انجام بدهید.

حق ماموریت چگونه محاسبه خواهد شد؟

درون ماده ۴۶ ق.ک این مسئله مورد بررسی قرار گرفته است. بنا بر حق ماموریت در قانون کار حقوق مبنای روزانه شما بایست مد نظر قرار بگیرد! پس این حق برای افراد بایست برابر با یک روز دستمزد ثابت روزانه در نظر گرفته بشود.

البته به این نکته دقت داشته باشيد؛ که مبلغ نام برده به حالت حداقلی و در کمترین میزان خود عنوان شده  است. پس شما کارفرمایان عزیز می توانید، بیشتر از این مبلغ را هم به کارکنان خود بپردازید.

مالیات حق ماموریت کارکنان را بررسی کنیم!

اکنون شاید که این سوال برای شما مطرح بشود، که اساساً حق ماموریت شامل مالیات خواهد بود و یا خیر! چندی پیش جوابِ به این پرسش شما بسیار ساده بود! آنهم پاسخ خیر می بود.

ولی در سال ۱۴۰۱ و با ارائه گردیدن لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بسیاری از جوانب تغییر نمود. آنهم رخ دادن مسائل پر ابهام و زیر سوال رفتن تمامی مزیت ها و فوق العاده کارگران است.

نهاد امور مالیاتی کشور حق ماموریت در قانون کار را تحت تاثیر قرار داد. به گونه ای که دولت حتی برای حق ماموریت هم استثنایی قائل نگردید. در چنین شرایطی همه مسائل در هم تنیده شد! زیرا نهاد با استناد به قانون بودجه به یکی از قابل اکتفا ترین قوانین خود پشت نمود. در نهایت مطالبه مالیات حقوق بر آن در نظر گرفت!

ولی بازهم منطقاً بایست این حق چون هزینه ایاب و ذهاب از پرداخت مالیات معاف بشود. منتظر بمانیم، تا رویکرد نهاد امور مالیاتی کشور در سال ۱۴۰۳ را ببینیم. لذا در صورتی که حق ماموریت از پرداخت مالیات معاف بشود؛ بایست کلیه ی اسناد مربوطه در مکان خدمت به مرحله ثبت برسد.

اینگونه به هنگام رسیدگی مالیاتی اسنادِ نام برده از طریق ممیزین مالیاتی وارسی شده و درستی آنها به تایید خواهد رسید! در نهایت کارآیی کارفرما کاملاً قانونی به نظر می رسد.

علاوه بر اینها بهتر است، به این نکته اشاره بنماییم؛ حق ماموریت در قانون کار مشمول بیمه نخواهد بود.

مالیات حق ماموریت کارکنان را بررسی کنیم!

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این نوشتار از خود به بررسی جوانب گوناگون این مسئله که حق ماموریت چیست؟ پرداختیم. همچنین در ارتباط با نحوه محاسبه آن با شما سخن گفتیم. آن نیز یکی از مبحث هایی بسیار پر رنگ محسوب می شود، که همه با آن سر و کار دارند.

همچنین همانند دیگر فعالیت مرتبط با نهادها، قوانین و مقررات خاص خودش را می طلبد. شرکت در این ماموریت ها مسئولیت کارگران تلقی نمی شود و کارفرمایان نمی توانند، کارگران خود را ملزم به انجام چنین کاری کنند.

با این وجود کارفرمایان می توانند، این مسئله را درون قرارداد ذکر کرده و آن را جزئی از شرط کار بدانند. امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در طول این مطلب از هخامنش درباره حق ماموریت در قانون کار برای شما مفید و کاربردی بوده باشد.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *