جرائم قابل گذشت چیست؟

جرائم قابل گذشت چیست؟

خلاصه از جرائم قابل گذشت چیست؟

جرائم قابل گذشت چیست؟

82 / 100

اگر به دنبال یافتن پاسخ این ابهام هستید که جرائم قابل گذشت چیست؟ بهتر است مبحث را از یک تعریف کلی آغاز و به سوی موضوع مدنظرمان پیش ببریم. توجه داشته باشید که جرائم و مجموعه خطاهایی که به واسطه فرد یا افراد صورت می‌گیرد در دو گروه مختلف قرار خواهند گرفت:

  • جرایم قابل گذشت
  • جرایم غیر قابل گذشت

مجموعه جرایمی که به واسطه شکایت از طرف شخص متضرر و یا شاکی صورت می‌گیرد و در پایان به گذشت او اطلاق می‌گردد، در گروه جرم قابل گذشت گروه‌بندی خواهد گشت.

در طی این دعاوی، فرد شاکی در طی دعوا فردیست که از تقصیر مرتکب یا مجرم می‌گذرد و بدین ترتیب توقف یافتن پرونده‌ی هدف، برای بررسی را پیش خواهد برد. وابسته به همین موضوع پرونده‌‌‌ای در دست تحقیق، در دادسرا و یا همان دادگاه، به سبب کسب نتیجه نهایی، مختومه اعلام خواهد گشت.

اما باید در این باب این مورد را مدنظر قرار بدهیم که تنها گروهی از جرائم هستند که این قبیل از ویژگی‌ها را به دوش می‌کشند. با این اوصاف، تنها بعضی از جرائم،

دارای قابلیت گذشت می‌باشد و گروهی دیگر نیز با حاکمیت رضایت شاکی قابل تعقیب قرار گرفته و شامل مجازات خاصی نخواهند گشت. در این مبحث قرار است متوجه گردیم جرائم قابل گذشت چیست؟ و تمام زوایای مرتبط بدان را مورد کنکاش و در نهایت شرح کامل قرار بدهیم.

جرم قابل گذشت چیست؟

آشنایی با ما در باب این ابهام که جرائم قابل گذشت چیست؟ در شناخت جرائم و امکان ایجاد شرایطی مطلوب در آن بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در مجموع باید بیان داریم که اصل بر عدم قابلیت گذشت در طی روند شکل‌گیری جرم‌ها می‌باشد بغیر از مواردی که تحت پوشش جرائم غیر عمد قابل گذشت قرار می‌گیرند.

آن دسته از جرائمی که وابسته به شکایت شاکی یا متضرر از جرم کلید می‌خورد یعنی اینکه شکایت شاکی از شروط اصلی و ابتدایی به سبب رسیدگی نمودن به این جرایم می‌باشد، عنوان جرم قابل گذشت را به خود می‌گیرد.

اما شاکی این اختیار را خواهد داشت که بخشش خود را به سبب گذشت از فردی که دچار ارتکاب جرم گشته است اعلام دارد. بدین ترتیب از حقی که به سبب تعقیب دعوی داشته ، به راحتی می‌گذرد.

باید بیان داریم که قانونگذار برخی از جرایم را در گروه انواع قابل گذشت و گروهی دیگر را تحت پوشش انواع غیر قابل گذشت قرار خواهد داد، ولی دلیل دارا بودن قابلیت گذشت در برخی از این موارد پیشی گرفتن جنبه خصوصی آن بر بعد عمومی‌اش می‌باشد.

قانونگذار در تلاش است تا با هدف حفظ روابط حاکم میان افراد، فرد شاکی را در شرایطی قرار خواهد دهد تا بتواند نظر خود را از حقوق خود به سبب پیگیری جرم، تغییر بدهد. در قسمت بعد خواهیم دریافت که جرائم قابل گذشت چیست؟ و با دسته بندی این جرائم آشناییت خواهیم یافت.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره فاکتور رسمی با کارشناسان ما در ارتباط باشید

انواع جرایم قابل گذشت چند دسته‌اند؟

جرائم قابل گذشت چیست؟ آری! این قبیل از جرم‌ها را وابسته به اولویت‌ شان در یک ردیف منظم قرار داده و از آن‌ها نام خواهیم برد. توجه داشته باشید به این منظور که شخص تحت تعقیب پلیس قرار گیرد، در گام ابتدایی نیاز است تا علیه او شکایتی انجام پذیرد.

این روند بدین ترتیب است که شخص شماره ۱ از فرد شماره ۲ وابسته به جرمی که مرتکب گشته، نزد قانون شکایت نماید. چنانچه شخص شماره ۱ در بعد زمانی که فرد وابسته به تحت تعقیب قرار گرفتن، از او بگذرد و روند شکایت خود را به دست فراموشی بسپارد.

چنانچه جرم مورد بحث در پاسخ به جرائم قابل گذشت چیست؟ قرار گیرد، پلیس هم از تحت تعقیب قرار دادنش صرف نظر خواهد نمود. اما چنانچه جرم در قالبی غیر قابل گذشت قرار گیرد، پلیس همچنان شخص مجرم را تحت تعقیب و پیگرد قضایی قرار خواهد داد. حال قرار است با برشمردن تمام موارد پاسخ خود را برای رفع ابهام جرائم قابل گذشت تکامل بخشیم:

  • انجام روند کلاهبرداری‌هایی که تنها با مبلغ کمتر از ۱۰۰ میلیون شروع و انجام پذیرفته شده
  • سرقت‌هایی که دارای ارزش پایین‌تر از ۲۰ میلیون تومان باشد ولی تنها در شرایطی که عاری از کوچکترین سابقه کیفری باشد.
  • هر نوع جرم مرتبط به دیات مختلف
  • حد قذف گشتن یک شخص. زمانی که یک شخص با افترا دروغ سعی در اجرای مجازات زنا نماید، وابسته به ادعا دروغینش حد قذف به او زده خواهد شد
  • چنانچه از هر فردی سند و یا نوشته‌ای به سبب ضعیف بودنش اتخاذ گردد، یکی از گزینه‌ها برای پاسخ به جرائم قابل گذشت چیست؟ خواهد بود.
  • فحاشی و توهین به سایرین
  • رساندن آسیب به یک زن حامله‌ و عملی کردن تهدید‌ها برای تجربه آزار و اذیت فرد
  • در شرایطی که شخصی سرپرستی طفلی را به قیم قانونی نسپارد
  • فریب دادن شخص مقابل در حین ازدواج
  • مورد توهین قرار دادن کارمندان و مقامات دولتی
  • قرارگیری در یو حادثه رانندگی
  • بروز هتک حیثیت وابسته به شرایط اینترنتی
  • اقدام
  • مشارکت یک شخص به قطع و خشک نمودن نخل خرما
  • نابودی و تخریب مال اشخاص دیگر و یا آتش زدن اموال دیگری
  • جعل مهر و امضای شخصی دیگری که از سوی قانون جرم تلقی می‌شود اما یکی از گزینه‌هاییست که در پاسخ به سوال جرائم قابل گذشت چیست؟ قرار می‌گیرد
  • اقدام به ‌تخریب و همینطور خشک نمودن محصولی که تعلق به شخصی دیگر دارد
  • نابود کردن و یا تلف ساختن حیوان حلال گوشتی که تعلق به شخص دیگری دارد
  • تجربه خیانت در امانت

آیا جرایم افراد زیر ۱۸ سال قابل گذشت است؟

آیا در پاسخ به این سوال که جرائم قابل گذشت چیست؟ می‌توان گفت تمامی جرائم افراد زیر ۱۸ سال شامل این شرایط به جهت بخشش می‌گردد.

چنانجه فرد مرتکب جرم در سن ۱۸ سالگی، جرائم منظورش در رده پاسخی که برای جواب به سوال جرائم قابل گذشت چیست؟ شمردیم، قرار گیرد برخوردی مشابه برخورد با سایرین را تجربه خواهد کرد کمترین تفاوتی در این میان لحاظ نخواهد شد.

بدین ترتیب چنانچه افرادی آلوده به جرم غیرقابل گذشت گردد، قانون گذار وابسته به شرایط سنی که در آن قرار گرفته، تخفیف نسبی را قائل خواهد گشت. بدین منظور جرم ارتکابی جرم تعزیری درجه ۵ تا ۸ باشد که دارای بزه‌دیده است، این جرایم نیز قابل گذشت حساب شده و در صورت گذشت شاکی، تعقیب و مجازات ایشان متوقف خواهد شد.

 

آیا جرایم افراد زیر ۱۸ سال قابل گذشت است؟

تفاوت گذشت شاکی خصوصی در جرایم قابل گذشت و جرایم غیرقابل گذشت

تا به این قسمت اطلاعات جامع و بی‌نظیری را در باب رفع ابهام به سبب مقابله با سوال جرائم قابل گذشت چیست؟ دریافت نمودید و امید داریم در مسیری که قرار گرفته‌اید، بزرگترین موفقیت ممکن را کسب نمایید.

مهمترین نکته‌ای که باب جرائم قابل گذشت بیان می‌گردد، نوع میزان تاثیر‌گذاری شاکی خصوصی در شرایط مرتکب گشتن به چنین جرائمی است‌ این مورد را مدنظر قرار بدهید که گذشت شاکی خصوصی در جرائم قابل گذشت بدین معناست که هر یک از مقامات قضایی و در راس کار امکان تعقیب نمودن مجرم را نداشته و از امکان رسیدگی به جرم حال حاضر او را نخواهند داشت‌.

چنانچه شاکی روند شکایت خود را از مجرم پیگیری نماید و یا او در حال گذراندن دوران محکومیت باشد، در شرایطی که شاکی بخشش خود را اعلام دارد، روند اجرای مجازات توقف خواهد یافت. به همین سببب توضیحات تا این قسمت را می‌توان یک روند تکاملی برای شرح پاسخ به سوال جرائم قابل گذشت چیست؟ تلقی نماییم.

اما اگر حکم اجرایی در فرد به سبب مرتکب گشتن او به جرائم غیر قابل گذشت رخ داده باشد، تاثیر گذشت شاکی فقط موجب ایجاد تخفیف در مجازات او خواهد گشت و تاثیرات دیگری را در پی نخواهد داشت.

گذشت از جرایم قابل گذشت باید چه شرایطی داشته باشد؟

مضاعف بر پاسخ به این مورد که جرائم قابل گذشت چیست؟ باید بیان داریم که وابسته به چه شرایطی روند گذر از تخلف فرد از سوی شاکی رخ می‌دهد.

زمانی که در طی این قبیل از موارد شاکی تصمیم خود را بر آن می‌دارد که از شکایت خود چشم پوشی کند؛ نیاز است تا این روند در درجه اول به شکل واضح و آشکار با بسنده به جملاتی چون گذشت کردم، رضایت می دهم، دیگر شکایتی ندارم و … اعلام گردد. در گام بعد اینکه نباید هیچ قید و شرطی در طی طرح شکایت انجام پذیرد.

در سومین مورد باید بیان داریم که این احتمال وجود دارد که روند شکایت کاملاً شفاهی صورت پذیرد. البته چنانچه گذشت برای ابراز و اثبات روند شفاهی را طی کند، باید به واسطه شاکی در حین محاکمه‌ و در روزها و ساعات آغازین تحقیق انجام پذیرد.

اما در صورتی که قرار بر آن باشد که گذشت کتبی ارائه شود با حضور در دفتر اسناد رسمی و یا تنظیم از طرف مامورین کلانتری اجرایی خواهد گشت.

گذشت از جرایم قابل گذشت باید چه شرایطی داشته باشد؟

کلام پایانی

این مبحث را با عنوان جرائم قابل گذشت چیست؟ آغاز نمودیم و علاوه‌ بر معرفی تک تک این جرائم بزرگ و کوچک سعی خود را بر آن داشتیم تا هر بعد مرتبط بدان را نیز مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم، به این امید که در این باب موضوع توام با ابهامی برایتان بر جای نماند.

اما چنانچه هنوز هم برخی از سوالات و تشویش‌ها چون جرائم قابل گذشت چیست؟ ذهنتان را به خود درگیر نموده و یا با موارد ضروری مبهمی دست و پنجه نرم می‌کنید مطلوب است تا از مشاوره وکلای مجرب و کارآمد در حوزه امور کیفری بهره‌مند گردید.

شما عزیزان نیز چنانچه در این باب سوال و ابهامی دارید می‌توانید با ارتباط‌گیری با وکلای ما در پلتفرم حقوقی هخامنش پاسخ جامع و بدور از باقی ماندن هر نوع ابهامی را دریافت نمایید.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *