تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده چیست؟

تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده چیست؟

خلاصه از تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده چیست؟

تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده چیست؟

80 / 100

چنانچه بدون ارائه کوچکترین پیش گفتاری به سراغ برشمردن موارد دخیل در این باب که تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده چیست؟ برویم، مطمئنا همه مطالب برایتان گنگ و نامفهوم باقی خواهد ماند.

در گام ابتدایی و به منظور ارائه یک تعریفی کلی برای مالیات، تعریفمان را اینگونه آغاز می‌نماییم؛ در واقع مالیات بخشی از درآمد دولت را شامل می‌شود که به واسطه‌ی آن امکان تامین تمامی مخارجش فراهم خواهد گشت.

بدین‌ ترتیب که دیگر برای تامین مخارج منظور تنها وابسته به فروش انرژی‌ های تجدید ناپذیر اعم از نفت و گاز نخواهد بود. ناگفته نماند که، روند دریافت مالیات از گروه‌ های واجد شرایط، قوانین و برنامه‌ریزی‌ های معینی را با خود همراه می‌سازد.

با‌ تکیه‌ بر این قوانین، دولت‌ها موفق نخواهند گشت که، در هر بعد زمانی و به هر میزان که تمایل داشتند، مالیات دریافت کنند. ابهام تفاوت مالیات عملکرد و ارزش‌ فزوده چیست؟ بدین منظور طراحی گشته‌ است که، مالیات در گروه مستقیم و غیرمستقیم تقسیم‌بندی می‌شوند.

تعریف مالیات عملکرد

زمانی می‌توانیم به سؤال تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده چیست؟ پاسخی صریح بدهیم که، برای هر یک تعاریفی مجزا در اختیار داشته باشیم. از همین‌ رو در گام ابتدایی به سراغ آشناییت با مالیات عملکرد خواهیم رفت.

به این امر توجه داشته باشید که، یکی از برجسته‌ ترین شیوه‌ های درآمد زایی دولت‌، میزان بودجه‌ ایست که، در قالب مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت می‌گردد. در حقیقت مالیات عملکرد یکی از انواع مالیات‌ بردرآمد بشمار می‌رود که بر حول سود خالص از کسب‌ و کارهای متعدد چرخیده و پرداخت خواهد گشت.

اجازه بدهید تا تعریف مرتبط به این موضوع را برای فهم بهتر این معقوله در قالبی دیگر خدمتتان ارائه‌ بدهیم. مالیات عملکرد ميزان بهایی تلقی می‌شود که، فعالان اقتصادی به منظور برخورداری از امکانات موجود در کشور خود، تقبل می‌نمایند.

به سبب تکامل شرحی ارائه شده به سبب پاسخ‌ گویی به این سوال که تفاوت مالیات عملکرد و ارزش‌ افزوده چیست؟ باید بیان داریم که، مالیات عملکرد طبق سود بدست آمده از طریق اشخاص متعدد در یک دوره مالی معین مورد محاسبه قرار گرفته و دريافت خواهد گشت.

از همین‌ رو ثبت نمودن دقیق و جزئی نگرانه اطلاعات درآمدها و همینطور تمامی هزینه‌ های مربوطه به منظور تهیه اظهارنامه مالیاتی از اهمیت وافری برخوردار هستند.

چگونگی محاسبه مالیات عملکرد

ما در ضمن پاسخ دهی به این سوال که تفاوت مالیات عملکرد و مالیات ارزش افزوده چیست؟ برای معرفی مالیات عملکرد دست بکار شدیم اما؛ در باب شیوه انجام محاسبات در آن سخنی به میان نیاوردیم.

مالیات عملکرد مرتبط به انتهای دوره مالیاتی شرکت و یا مجموعه تولید منظور می‌باشد که، به سبب تسلیم اظهارنامه مالیاتی مورد کنکاش و بررسی قرار خواهد گرفت. به سبب محاسبه و پرداخت مالیات در این شرکت‌ها، این سود و زیان تحمیلی است که مسیر را معین خواهد ساخت.

بدین ترتیب، بعد از از اینکه روند حسابرسی در شرکت به انجام‌ رسید و تمام میزان سود و زیان شرکت مشخص گشت، حال در آخرین مرحله دوره مالیاتی می‌بایست تا ۲۵ درصد از سود خالص مساوی با میزان مالیات عملکرد قرار گیرد.

بار دیگر و به سبب رفع ابهام به سبب پاسخگویی به این سوال که تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده چیست؟ با هدف تاکید مضاعف‌ اینگونه بیان می‌داریم:

تمامی حسابداران شرکت‌ها می‌بایست در پایان هر دوره مالی که بعد زمانی خاصی را به خود اختصاص می‌دهد، مجموع درآمد و هزینه‌های جاری شرکت را تمام‌وکمال و بدون کاستی محاسبه نماید و سود و زیان حاصل گشته در این دوره را مورد کنکاش قرار بدهد.

حال زمان آن است که مبلغ خروجی در ضمن اظهارنامه مالیاتی درج و همسو با آن، در نتيجه به حساب سازمان مالیاتی واریز گردد.

چگونگی محاسبه مالیات عملکرد

مالیات بر عملکرد اشخاص حقوقی

در واقع ماده ۱۱۰ در ضمن قوانین حاکم در مالیات‌ های مستقیم به نوع اجرایی گشتن تعهدات مالیاتی اشخاص حقوقی در نوع عملکرد پایانی دوره مالی می‌پردازد. در ضمن تکامل اطلاعات ارائه شده در این باب که تفاوت مالیات عملکرد و مالیات ارزش افزوده چیست؟

باید بر وظایف مودیان صحه گذاشته و گوشزد نماییم که اظهارنامه مرتبط به نوع عملکرد را تنها، تا ۴ ماه بعد از طی گشتن دوره مالی، به سازمان مرتبط یعنی سازمان امور مالیاتی انتقال بدهند. به این امر توجه داشته باشید که، ۲۵ درصد از سود خالص در ميزان درآمد اشخاص حقوقی در به پرداخت مالیاتی آنان اختصاص داده خواهد شد.

۳۱ تیرماه در هر سال جاری، خط پایان بعد زمانی شخص حقوقی برای ارائه اظهارنامه مالیات عملکردشان می‌باشد.

مالیات بر عملکرد اشخاص حقیقی

در ضمن دریافت اطلاعات تکلمیلی در این باب که تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده چیست؟ نیاز است تا اطلاعاتتان در باب مالیات بر عملکرد اشخاص حقیقی، تکامل یابد.

بدین ترتیب توضیحاتمان را اینگونه آغاز می‌سازیم، اشخاص حقیقی نیز همچون افراد حقوقی، می‌بایست، با انجام ثبت‌نام، هر چه سریع‌ تر برای ارائه امور مالیاتی خود، اقدام موثر انجام بدهند.

حال چگونه؟ نیاز است تا، صفحات دفاتر قانونی خود را متناسب با فهرست قالب در استاندارد های حسابداری تحریر نمایند و در پایان نتیجه را به سازمان مالیاتی اعلام دارند. در پایان بعد زمان معین گشته که از آن به عنوان سال مالی یاد می‌گردد، میزان سود از هزینه‌ ها مجزا خواهد گشت.

به این مورد توجه داشته باشید که، به سبب پرداخت مالیات بر عملکرد در جایگاه اشخاص حقیقی تنها تا ۳۱ خرداد ماه فرصت کافی برای ارائه اظهارنامه مالیاتی خواهید داشت.

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

ما، بعد ابتدایی این سوال که تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده چیست؟ را معرفی و شما را با نحوه سنجش آن آشناییت بخشیدیم و حال نوبت به بعد دیگر آن یعنی مالیات بر ارزش افزوده، در جایگاه یکی از انواع مالیات غیرمستقیم و یکی از منابعی که خروجی آن درآمد حاصل گشته از تلاش دولت‌‌ ها بوده، می‌باشد.

فرمول مرتبط به این قسمت، کاملاً همسو با ارزش افزوده در مراحل متعدد تولید گشتن یک کالا و یا ارائه نمودن یک خدمت، خواهد بود. نباید از این مهم نیز غافل گشت، این مصرف‌ کننده نهایی است که، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از وظایف خطیر او محسوب می‌گردد.

۱۵ روز بعد از هر یک از ۴ فصل سال، زمان معین گشته به منظور ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد و به صورت خودکار امکان تنظیم در سامانه ارزش افزوده را خواهد داشت.

محاسبه مالیات ارزش افزوده

قطعا به واسطه‌ی دریافت اطلاعات کافی در باب نوع محاسبه مالیات‌ها، آگاهیتان در مواجهه با این سوال که تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده چیست؟ خالی از حباب ابهام، خواهد گشت. توجه داشته باشید که، پروسه محاسبه نمودن و همینطور مشاوره مالیاتی بر ارزش افزوده همسو با چرخه تولید محصول منظور، پیش می‌رود.

با این اوصاف به هر اندازه که مراحل تولید وسیع‌تر گردد، نمودار ارزش افزوده برای پیمودن این مسیر، سرعت بیشتری را گرفته و در نهایت ارقام مرتبط به قیمت نهایی روی اعداد بالاتری متمرکز خواهد گشت.

در هر کدام از مراحل تولید، میزان معینی در قالب مالیات بر ارزش افزوده مورد محاسبه قرار گرفته و در پایان مبلغ خروجی هر چه سریع‌تر به دولت ارائه خواهد گشت. در مجموع باید خدمتتان عارض گردیم که، این مصرف کننده‌های نهایی می‌باشند که، موظف به پرداخت نمودن مالیات بر ارزش افزوده می‌باشند.

تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده چیست؟

ما این عنوان را با طرح این سوال که تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده چیست؟ آغاز نمودیم و با ارائه تعریف باب هر یک به صورت مجزا، ذهن شما را برای تشخیص این تفاوت‌ها به چالش ‌کشاندیم. حال زمان آن است تا تمامی تفاوت‌های حاکم را شمارش نماییم:

1-زمان پرداخت:

البته‌که مالیات عملکرد و همینطور ارزش افزوده، به سبب معین گرداندن مالیات بر ارزش افزوده جزو مالیات‌های غیرمستقیم است که در هر مرحله از تولید تا توزیع کالا و خدمات به قیمت نهایی افزوده می‌شود.

2-نحوه محاسبه:

در گام دیگر برای پاسخ به این سوال که، تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده چیست؟ به سراغ نحوه محاسبه آن خواهیم رفت‌.

  • محاسبه مالیات عملکرد = میزان برآورد سود خالص از طرف شخص حقیقی یا حقوقی برای تسلیم در برابر اظهارنامه مالیاتی
  • مالیات بر ارزش افزوده= میزان تفاوت مالی حاصل گشته در قیمت نهایی خرید و فروش

تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده در نرخ پرداختی مالیات:

در طی پرداختن به این موضوع که تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده چیست؟ باید این هشدار را به شما بدهیم که،نرخ مالیات عملکرد برای اشخاص حقوقی بالاتر از نرخ مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت مالیات با کارشناسان ما در ارتباط باشید

تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده در قانون:

به این اصل توجه داشته باشید که فرآیندها و همینطور تمام قوانین وضع گشته در هر دو مالیات، سیر متفاوتی را می‌پیماید و در پایان نیاز است بدانید که، دوره‌های مالیاتی به منظور تسلیم اظهارنامه کاملاً متفاوت است

کلام پایانی

طرح سوال در این قالب که تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده چیست؟ با این هدف طراحی گشته و بدان پرداخته شده که، به مدیران در این امر یاری بسیاری داده شود.

به همین ترتیب به جرئت میتوان گفت که، به‌روزرسانی نمودن آگاهی‌های لازم در این دو بخش، مدیران مجموعه‌ها را یاری خواهد داد تا تمامی هزینه‌های شرکت به بهترین حالت ممکن مدیریت گردد.

پرواضح است که تخطی در رون پرداخت مالیات در دو حالت ذکر شده، صدمات متعدد و البته غیرقابل جبران‌ را برای شرایط حاکم در هر کسب‌و کاری به بار خواهد آورد.

حال چنانچه هنوز هم واقف نگشته‌اید که، تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده چیست؟ و هر ابهام دیگری، با متخصصین مشاور مالیاتی ما در گروه هخامنش ارتباط و مشاوره رايگان دریافت نمایید.

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره تخصصی مطابق با نوع شغل و فعالیت شما توسط کارشناسان ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *